Gjest Nå er vi bedt i bursdag! Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Vi har planer om å slutte med julegaver og bursdaggaver til tante/onkelbarn etter at de er 18 år. Vårt eldste ble 18 år for et år siden, og sa i fra da at hun får en stor gave nå, fordi vi har bestemt oss for å slutte å gi gaver etter dette. Vi ga heller ikke julegaver til de som ble 18 i fjor. Nå har hun flyttet for seg selv, og vi har blitt bedt i 19 års bursdag! Hvordan løser man så det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en løsning Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg ville nå gitt en gave jeg da. Det trenger ikke være for så mye. En god dusjsåpe eller en en bok du finner på salget. Da kan du gjøre et kupp til en femtilapp. Men ellers kan du kanskje ta med en kake eller en matrett? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nå er vi bedt i bursdag! Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg ville nå gitt en gave jeg da. Det trenger ikke være for så mye. En god dusjsåpe eller en en bok du finner på salget. Da kan du gjøre et kupp til en femtilapp. Men ellers kan du kanskje ta med en kake eller en matrett? Forsåvidt en god løsning, men syns det er urettferdig ovenfor alle de 10 andre og ikke minst den av de som også blir 19 i år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Vi slutter også med jule- og bursdagsgaver når tanteungene fyller 18. Men vi har følgende unntak: Hvis vi feirer jul sammen med dem eller blir invitert i bursdag, så får de en liten gave (ca. 100 kr). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Forsåvidt en god løsning, men syns det er urettferdig ovenfor alle de 10 andre og ikke minst den av de som også blir 19 i år. Synes det er litt stivtbeint og blindt rettferdig med sånn "alle eller ingen" og ting skal koste på krona det samme. Jeg kjøper til ungene rundt om, og til de andre også, når jeg ser dem og er innbedt på noe (Det synes jeg bare skulle mangle, uansett hvor gammel jubilanten er!) og dessuten hvis jeg ser noe fint. da blåser jeg heller i at en fikk for 350 og en for 175, liksom. Og om en er 3, en annen 17 og en siste 63. Sånt bytter på. Aldri hørt at tante laguna er kjip for det. Dessuten finner man mye fint og symbolsk & hyggelig til under hundringsen. Jeg må inrømme at jeg hadde blitt helt jævlig skuffa, om jeg ikke fikk _noenting_ om jeg hadde bedt inn på bursdag. Og jeg er 37.. Jeg hadde syntes vedkommende var gjerrig også! selvom jeg selvsagt ikke hadde sagt det høyt. (Eneste unntaket er hvis jeg vet at folk er knall-blakke...Gjør de det av prinsipp = gjerrigknark i min verden ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Når vi blir invitert i bursdag gir vi alltid gave, selv om vi ikke gir ellers. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mener jeg Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Det er uhøflig å komme uten gave. Feirer man sammen, er det naturlig å gi gave uansett alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Er man bedt i bursdag, har man med gave. Uansett. Det er da normal folkeskikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Enkelt. Enten lar dere være å gå, eller så går dere og har med gave. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Men selv om man ikke gir til nieser og nevøer så er det jo vanlig å gi til sine egne barn etter fylte 18 år. Jeg har aldri hørt om noen som ikke får gaver av foreldrene sine og omvendt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Dette hadde nok jeg lagt på Foreldre - tenåringer, men det er jo flere lesere her :-)) Når ungdommen selv inviterer til 19-årsdag, synes jeg dere skal ha med gave hvis dere går dit. Men takker dere nei, trenger dere ikke sende noe. Det trenger ikke være noe kjempestort eller -dyrt. Når de andre evt. fyller 19, gjør dere ingenting hvis det ikke blir noe selskap - og det er jo ganske vanlig å slutte med bursdagsfeiring for tanter og onkler i den alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest invitasjon Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hvis man blir bedt i bursdag, og kommer, har man da med gave uansett hvor gammel bursdagsbarnet blir. Hvis man ikke blir invitert er saken selvfølgelig en annen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Men selv om man ikke gir til nieser og nevøer så er det jo vanlig å gi til sine egne barn etter fylte 18 år. Jeg har aldri hørt om noen som ikke får gaver av foreldrene sine og omvendt. Også gir man jo bort i bursdagspresang om man er bedt i selskap!? jeg har aldri hørt om å ikke ha med presang i selskap, uansett om jubilant får julepresang av meg eller ikke, eller bursdaggaver når jeg ikke er bedt. Jeg kan stå frem som barnsligst på hele forumet og innrømme meg såre, barnaktige følelser om jeg ikke får presang når jeg har bursdagsselskap! Da hadde jeg blitt SUR! Og ikke nølt med å stigmatisere gledesdreperen med de verste karakterstikker inne i hodet. Jævla gjerrigknarker & stivnakker hadde vært det mest nærliggende! Dessuten går sånne ting litt nedover i generasjonene. Jeg må ha noe litt kulere til småunga, og tenåringene i familien enn de må til meg. De kan ha tegning og sjokolade og sånn. Akkurat som mamma og tante må noe bittelittegrane kulere til meg enn jeg har til dem, rett og slett fordi de er mamma og tante. Selvom vi er mye nærmere i pakkestørrelse nå enn da jeg var 4, eller 19, liksom... *Merker at jeg har sterke og uforsonlige meninger på temaet* (Og da ikke til deg, men til trådstarter!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Også gir man jo bort i bursdagspresang om man er bedt i selskap!? jeg har aldri hørt om å ikke ha med presang i selskap, uansett om jubilant får julepresang av meg eller ikke, eller bursdaggaver når jeg ikke er bedt. Jeg kan stå frem som barnsligst på hele forumet og innrømme meg såre, barnaktige følelser om jeg ikke får presang når jeg har bursdagsselskap! Da hadde jeg blitt SUR! Og ikke nølt med å stigmatisere gledesdreperen med de verste karakterstikker inne i hodet. Jævla gjerrigknarker & stivnakker hadde vært det mest nærliggende! Dessuten går sånne ting litt nedover i generasjonene. Jeg må ha noe litt kulere til småunga, og tenåringene i familien enn de må til meg. De kan ha tegning og sjokolade og sånn. Akkurat som mamma og tante må noe bittelittegrane kulere til meg enn jeg har til dem, rett og slett fordi de er mamma og tante. Selvom vi er mye nærmere i pakkestørrelse nå enn da jeg var 4, eller 19, liksom... *Merker at jeg har sterke og uforsonlige meninger på temaet* (Og da ikke til deg, men til trådstarter!) Nå får jeg bare presanger av deg og dattera mi til bursdagen. Men jeg er nok sikker på at jeg hadde hatt med presang hvis jeg ble bedt i bursdagsselskap, jeg trodde det var helt vanlig. Men nå har ikke jeg vært i bursdagsselskap på sikkert 10 år så trenden kunne ha snudd uten at jeg visste om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nå er vi bedt i bursdag! Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Også gir man jo bort i bursdagspresang om man er bedt i selskap!? jeg har aldri hørt om å ikke ha med presang i selskap, uansett om jubilant får julepresang av meg eller ikke, eller bursdaggaver når jeg ikke er bedt. Jeg kan stå frem som barnsligst på hele forumet og innrømme meg såre, barnaktige følelser om jeg ikke får presang når jeg har bursdagsselskap! Da hadde jeg blitt SUR! Og ikke nølt med å stigmatisere gledesdreperen med de verste karakterstikker inne i hodet. Jævla gjerrigknarker & stivnakker hadde vært det mest nærliggende! Dessuten går sånne ting litt nedover i generasjonene. Jeg må ha noe litt kulere til småunga, og tenåringene i familien enn de må til meg. De kan ha tegning og sjokolade og sånn. Akkurat som mamma og tante må noe bittelittegrane kulere til meg enn jeg har til dem, rett og slett fordi de er mamma og tante. Selvom vi er mye nærmere i pakkestørrelse nå enn da jeg var 4, eller 19, liksom... *Merker at jeg har sterke og uforsonlige meninger på temaet* (Og da ikke til deg, men til trådstarter!) Jeg har selvfølgelig ikke sagt at jeg ikke har med gave når jeg skal i bursdagsselskap! Poenget er at vi har en plan om å slutte å gi dem gaver når de blir 18, vi ga en stor gave til henne i fjor og sa fra med det samme at grunnen er at vi skal slutte å gi bursdagsgaver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nå er vi bedt i bursdag! Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Nå får jeg bare presanger av deg og dattera mi til bursdagen. Men jeg er nok sikker på at jeg hadde hatt med presang hvis jeg ble bedt i bursdagsselskap, jeg trodde det var helt vanlig. Men nå har ikke jeg vært i bursdagsselskap på sikkert 10 år så trenden kunne ha snudd uten at jeg visste om det. Det handler ikke om å ikke ha med gave når man er bedt i bursdag, det handler om at vi skal slutte å gi gaver til dem når de blir 18. Dette har vi også gitt beskjed om, derfor ble jeg litt rådvill når vi nå fikk en invitasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nå er vi bedt i bursdag! Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Er man bedt i bursdag, har man med gave. Uansett. Det er da normal folkeskikk. Det handlet ikke om å ikke gi gave om vi går i bursdagen, det er jo en selvfølge om man skal i bursdag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nå er vi bedt i bursdag! Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Når vi blir invitert i bursdag gir vi alltid gave, selv om vi ikke gir ellers. Takk, fint å vite hva andre "gavesluttere" praktiserer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nå er vi bedt i bursdag! Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Vi slutter også med jule- og bursdagsgaver når tanteungene fyller 18. Men vi har følgende unntak: Hvis vi feirer jul sammen med dem eller blir invitert i bursdag, så får de en liten gave (ca. 100 kr). Takk, fint å vite hvordan andre praktiserer dette. Det er helt nytt for oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Det handler ikke om å ikke ha med gave når man er bedt i bursdag, det handler om at vi skal slutte å gi gaver til dem når de blir 18. Dette har vi også gitt beskjed om, derfor ble jeg litt rådvill når vi nå fikk en invitasjon. Da synes jeg du må ta med gave hvis du går i selskapet. Hvis du lar være å gå, slipper du gaven. Men jeg er overrasket over at dere slutter å gi gaver til deres egne unger når de er 18 år. Jeg gir til mine store og det har jeg tenkt å fortsette med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.