Gå til innhold

Hadde en plan om å slutte med gaver!

Gjest Nå er vi bedt i bursdag!

Anbefalte innlegg

Da synes jeg du må ta med gave hvis du går i selskapet. Hvis du lar være å gå, slipper du gaven.

Men jeg er overrasket over at dere slutter å gi gaver til deres egne unger når de er 18 år. Jeg gir til mine store og det har jeg tenkt å fortsette med.

Jeg har da ikke sagt at vi slutter å gi til våre egne barn? Det er nieser og nevøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

7

• morsan

4

• Katt-ja

3

• PieLill

3

Mest aktive i denne tråden

Da synes jeg du må ta med gave hvis du går i selskapet. Hvis du lar være å gå, slipper du gaven.

Men jeg er overrasket over at dere slutter å gi gaver til deres egne unger når de er 18 år. Jeg gir til mine store og det har jeg tenkt å fortsette med.

Tror det at deres egen datter var 18 var et apropos bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir bedt i bursdag, og kommer, har man da med gave uansett hvor gammel bursdagsbarnet blir. Hvis man ikke blir invitert er saken selvfølgelig en annen.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om man ikke gir til nieser og nevøer så er det jo vanlig å gi til sine egne barn etter fylte 18 år. Jeg har aldri hørt om noen som ikke får gaver av foreldrene sine og omvendt.

Trådstarter skriver "vårt eldste", og jeg antar de da mente "vårt eldste tantebarn",, ikke "vår eldste datter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter skriver "vårt eldste", og jeg antar de da mente "vårt eldste tantebarn",, ikke "vår eldste datter".

Ah, ja selvsagt... Tenkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handlet ikke om å ikke gi gave om vi går i bursdagen, det er jo en selvfølge om man skal i bursdag!

Det var ikke så selvsagt at du også mener dette ut fra hovedinnlegget. Men det er slik å forstå at du egentlig spør "hva gjør vi mht gave hvis vi ikke kommer i selskapet?"

Mitt svar: Dropp den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tantebarn så så langt tenkte jeg ikke. Når jeg snakker om den eldste så er det min eldste, det er bare mine tre unger i familien og jeg er den eneste i generasjonen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så selvsagt at du også mener dette ut fra hovedinnlegget. Men det er slik å forstå at du egentlig spør "hva gjør vi mht gave hvis vi ikke kommer i selskapet?"

Mitt svar: Dropp den!

Jeg ble egentlig bare helt rådvill en stund, og tenkte på alle de andre tantebarna som ikke fikk gave osv.

Den ene moren reagerte veldig på at den ene hennes ikke skulle få julegave nemlig, derfor så vil jeg tro at det vil føles urettferdig for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det ser sånn ut på innlegget :o)

Jeg skrev først at Våre tante/onkelbarn i første setning, så vårt eldste i neste. Tanker kommer litt fortere enn man skriver. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble egentlig bare helt rådvill en stund, og tenkte på alle de andre tantebarna som ikke fikk gave osv.

Den ene moren reagerte veldig på at den ene hennes ikke skulle få julegave nemlig, derfor så vil jeg tro at det vil føles urettferdig for noen.

''Den ene moren reagerte veldig på at den ene hennes ikke skulle få julegave nemlig''

Vi har ennå ikke kuttet ut gaver til tanntebarna, men jeg har tenkt tanken at man kanskje skulle kutte ut til alle i en flokk med nokså tette søsken på likt... Eller redusert et par år først.

Hos oss har det vært relativt høut nivå på tantebarngaver, og hvis storesøster på 18 ikke får julegave mens lillesøster på 16 fortsatt får en kjempeflott gave, skjønner jeg jo at det er sårt...

Da jeg var barn gikk man fra individuell gaver til "fellesgaver" som f eks et brettspill el annet sånn cirka i konnfirmasjonsalder, men de invivuelle gavene vi fikk av tanter/onkler/søskenbarn var ganske små, så det var uansett ikke et veldig stort "tap".

Ikke lett det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev først at Våre tante/onkelbarn i første setning, så vårt eldste i neste. Tanker kommer litt fortere enn man skriver. *S*

Ja, men det skjer meg også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den ene moren reagerte veldig på at den ene hennes ikke skulle få julegave nemlig''

Vi har ennå ikke kuttet ut gaver til tanntebarna, men jeg har tenkt tanken at man kanskje skulle kutte ut til alle i en flokk med nokså tette søsken på likt... Eller redusert et par år først.

Hos oss har det vært relativt høut nivå på tantebarngaver, og hvis storesøster på 18 ikke får julegave mens lillesøster på 16 fortsatt får en kjempeflott gave, skjønner jeg jo at det er sårt...

Da jeg var barn gikk man fra individuell gaver til "fellesgaver" som f eks et brettspill el annet sånn cirka i konnfirmasjonsalder, men de invivuelle gavene vi fikk av tanter/onkler/søskenbarn var ganske små, så det var uansett ikke et veldig stort "tap".

Ikke lett det der.

Det med å gi fellesgaver var jo lurt.

Vi så over regnestykket etter julegavehandelen for et par år siden, og det var et sjokk. Dessuten så popper det fortsatt barn her i familien, så det tar ingen ende heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man bedt i bursdagsselskap, ankommer man med gave - uansett.

At dere slutter med gaver ellers, har ikke noe med dette å gjøre. Det handler om vanlig folkeskikk, ikke om gaveskikker i familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man invitert i bursdag, så kjøper man selvsagt gave uansett :)

Ja selvfølgelig, jeg går ikke i bursdag uten gave! Jeg så bare for meg at disse planene om å slutte å kjøpe gaver ikke blir noe av. Vi har alltid blitt bedt i bursdagene til våre nieser og nevøer, og hvis planen er å slutte å gi gaver når de er 18 og alle inviterer til bursdag så er det jo ingen vits å gjennomføre de planene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...