Gå til innhold

Dåp

lille my31

Anbefalte innlegg

Nå må vi begynne å tenke på dåp her i huset og det jeg lurer på er hvor mange faddere er det vanligst å ha? Er seks for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel fire som er vanligst, men vet om noen som hadde seks stykker og.

Ok, takk. :)

Vurderte å ha seks fordi jeg gjerne vil at foreldrene mine også skal være faddere i tillegg til min bror og samboer og et vennepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Vurderte å ha seks fordi jeg gjerne vil at foreldrene mine også skal være faddere i tillegg til min bror og samboer og et vennepar.

Hva med faddere fra barnets far sin side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med faddere fra barnets far sin side?

Far har ikke kontakt med sin familie så det venneparet er liksom "familien" hans. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Far har ikke kontakt med sin familie så det venneparet er liksom "familien" hans. :)

Ok :o) Så nesten for meg seks faddere fra hver side jeg nå :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns seks hørtes mye ut, men så lenge det er "lov" så... Begge mine barn har tre hver, selv har jeg to som jeg den dag i dag omtaler som gudmor og gudfar. Besteforeldrene syns jeg allerede har en rolle i barnets liv, og å plusse på en faddertittel syns jeg blir ubetydelig og unødvendig. Men jeg vet at betydningen av begrepet og rollen fadder har ulik betydning/viktighet i forskjellige deler av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fint med mange faddere

Så lenge det er tre par, og ikke seks "individuelle" personer, så synes jeg ikke seks er alt for mange.

Vi har ingen par som faddere, men kjæreste / ektefelle til fadder får jo en tilnærmet fadderrolle de også, i og med at de blir invitert sammen til dåp, bursdag og konfirmasjon, og gir gave sammen osv

Jeg har ikke hørt om besteforeldre som faddere før, besteforeldre har jo sin egen rolle har jeg tenkt. Men det høres jo fint ut også. Men blir ikke forskjellen mellom hans families svake tilknytning og din sterke, bare veldig mye vondere og tydeligere når dere velger mormor og morfar som fadder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du skal velge så mange faddere du/dere synes er viktig for dere jeg ! Med 6 faddere hadde jeg villet være obs på om i hvertfall et par av dem seriøst er villig til å oppfylle de forpliktelser som faddere faktisk lover i kirken. " Å be for barnet, lære ham/henne selv å be, hjelpe ham til å bruke Guds ord og Herrens nattverd ...osv "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det er tre par, og ikke seks "individuelle" personer, så synes jeg ikke seks er alt for mange.

Vi har ingen par som faddere, men kjæreste / ektefelle til fadder får jo en tilnærmet fadderrolle de også, i og med at de blir invitert sammen til dåp, bursdag og konfirmasjon, og gir gave sammen osv

Jeg har ikke hørt om besteforeldre som faddere før, besteforeldre har jo sin egen rolle har jeg tenkt. Men det høres jo fint ut også. Men blir ikke forskjellen mellom hans families svake tilknytning og din sterke, bare veldig mye vondere og tydeligere når dere velger mormor og morfar som fadder også?

Hm, vi brukte seks individuelle... (vi har driti oss ut vi da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stakkars" snuppa mi har bare to faddere hun ;)

Men ja, du kan velge seks! Bare husk at det kan bli problematisk å "fylle opp" etter hvert dersom dere skal ha flere barn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har to hver og vi har problemer nok med å huske hvem som er faddere til hvilke unger... *hehe* Men vi har aldri tatt dette fadderstyret særlig seriøst om jeg skal være ærlig og det har jeg vel inntrykk av at gjelder mange andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har to hver og vi har problemer nok med å huske hvem som er faddere til hvilke unger... *hehe* Men vi har aldri tatt dette fadderstyret særlig seriøst om jeg skal være ærlig og det har jeg vel inntrykk av at gjelder mange andre også.

''fadderstyret ''

...hva er det for noe? Trodde at de fleste tar dette seriøst? Det er jo en stor ære og en tillitserklæring når en blir spurt om å være fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men vi har aldri tatt dette fadderstyret særlig seriøst ''

Hvorfor har dere tatt dere bryet med "dette dåpsstyret" i første omgang da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...