Gjest GA Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 6 er vel maks, men hvis dere skal ha flere barn er det kanskje dumt å "bruke opp" alle på det første barnet? Mine barn har 4 faddere hver, og i vår familie er det vanlig å bruke slektninger som faddere. Vi har brukt både besteforeldre, tanter og litt mer perifere slektninger, som vi har et venneforhold til, som faddere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 ''Men vi har aldri tatt dette fadderstyret særlig seriøst '' Hvorfor har dere tatt dere bryet med "dette dåpsstyret" i første omgang da? Fordi vi synes dåpen er en fin seremoni for å ønske et barn velkommen til verden. Jada, mange vil sikkert mene vi er hykleriske til tusen, men jeg tror ikke vi er noe verre enn veldig mange andre på akkurat det punktet. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Fordi vi synes dåpen er en fin seremoni for å ønske et barn velkommen til verden. Jada, mange vil sikkert mene vi er hykleriske til tusen, men jeg tror ikke vi er noe verre enn veldig mange andre på akkurat det punktet. ) Jeg gidder ikke vurdere hyklernivået i det, all den tid jeg mener folk må få velge selv, uten at noen skal vurdere trosnivået deres i forkant (eller etterkant). Men jeg skjønner ikke hvorfor man velger en løsning som innebærer noe man synes er styrete og unødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg gidder ikke vurdere hyklernivået i det, all den tid jeg mener folk må få velge selv, uten at noen skal vurdere trosnivået deres i forkant (eller etterkant). Men jeg skjønner ikke hvorfor man velger en løsning som innebærer noe man synes er styrete og unødvendig. ''Men jeg skjønner ikke hvorfor man velger en løsning som innebærer noe man synes er styrete og unødvendig.'' Nå tror jeg dere har misforstått meg litt, selve dåpshandlingen var ikke styrete og jeg har aldri sagt at det var unødvendig. Det er det med at en del sånn etterpå er veldig opptatte av at "h*n er fadder for XX og derfor forventer vi at h*n skal være opptatt av barnet og gi gaver uansett". Vi har ikke forventet gaver fra faddere og heller ikke forventet at de skal delta i oppdragelsen eller noe sånt, vi driver ikke noen kristen oppdragelse selv heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 ''Den døypte skal ha minst to, og høgst seks fadrar.'' Der har det faktisk skjedd en forandring. Da mitt yngste ble døpt i -96, måtte det være 3 stk. Her står det god informasjon om dåpen: http://kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=210 Begge min gutter ble døpt i 1996 og de har bare to faddere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Begge min gutter ble døpt i 1996 og de har bare to faddere Interessant! Dette var nemlig også i -96, desember. Presten var helt bestemt på at vi måtte ha minst 3 faddere... Vi hadde nemlig to, og måtte altså ha en til. Ikke helt enkelt siden dette var dåp nr.4 i vår familie 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Interessant! Dette var nemlig også i -96, desember. Presten var helt bestemt på at vi måtte ha minst 3 faddere... Vi hadde nemlig to, og måtte altså ha en til. Ikke helt enkelt siden dette var dåp nr.4 i vår familie Begge mine er døpt i oktober, i en av kirkene midt i Oslo. Ung prest da, en av de første som viet homofile. Tanta mi som nå er død var fadder og en venninna av oss og de var faddere til begge to. Men eldstemann som da var 14 fikk ikke lov å være fadder til minstemann. Synes det var vanskelig å finne fadder, ingen ville være og det skjønner jeg egentlig godt fordi jeg vil ikke være fadder sjøl. Jeg ville egentlig ikke være mamman til dåpsbarna heller så 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 ''Men jeg skjønner ikke hvorfor man velger en løsning som innebærer noe man synes er styrete og unødvendig.'' Nå tror jeg dere har misforstått meg litt, selve dåpshandlingen var ikke styrete og jeg har aldri sagt at det var unødvendig. Det er det med at en del sånn etterpå er veldig opptatte av at "h*n er fadder for XX og derfor forventer vi at h*n skal være opptatt av barnet og gi gaver uansett". Vi har ikke forventet gaver fra faddere og heller ikke forventet at de skal delta i oppdragelsen eller noe sånt, vi driver ikke noen kristen oppdragelse selv heller. OK, da skjønner jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Bare du har bunadsko og ikke snowjoggers til bunaden er det helt ok samme hva du gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.