Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Inntjeningen av bedriften er min personlige inntekt, så upersonlig er min gjeld neppe.

Er du sikker på at du vet hjva du driver med? Luksusfellen hadde et program om en kondomerieier som betraktet omsetningen som sin personlige inntekt. Ikke det smarteste man kan gjøre.

Uansett hvordan du ser på det. Kommer det 1 mill inn på din personlige konto og du har 4-5 mill i lån som skal betjenes av dette, så er du på relativ tynn is. Du tåler ikke mye påslag på renten.

Å si at en belåningsgrad på 4-5 ganger inntekten er normalt tyder ikke på at ditt økonomiske gangsyn er særlig bra.

Fortsetter under...

Er du sikker på at du vet hjva du driver med? Luksusfellen hadde et program om en kondomerieier som betraktet omsetningen som sin personlige inntekt. Ikke det smarteste man kan gjøre.

Uansett hvordan du ser på det. Kommer det 1 mill inn på din personlige konto og du har 4-5 mill i lån som skal betjenes av dette, så er du på relativ tynn is. Du tåler ikke mye påslag på renten.

Å si at en belåningsgrad på 4-5 ganger inntekten er normalt tyder ikke på at ditt økonomiske gangsyn er særlig bra.

Uansett er jo 4-5 ganger inntekten mye - men det har jo også litt å si om man mener brutto- eller nettoinntekt. Og det kom ikke helt fram her. Det er vel som regel bruttoinntekten man går ut fra når man sier at det er greit å låne så-å-så mange ganger inntekten?

Uansett er jo 4-5 ganger inntekten mye - men det har jo også litt å si om man mener brutto- eller nettoinntekt. Og det kom ikke helt fram her. Det er vel som regel bruttoinntekten man går ut fra når man sier at det er greit å låne så-å-så mange ganger inntekten?

Ja, det er vanligvis bruttoinntekten det er snakk om.

Jeg ville ikke likt å være belånt 4-5 ganger inntekten og så få denne meldingen i innboksen:

http://www.hegnar.no/okonomi/article550505.ece

Gjest Mye gjeld = mindre skatt

Vi har totalt ca 4,5 mill i gjeld. Hus verdt ca 4 mill, båt verdt ca 2,5-3 mill, og biler verdt 6-700.000 tilsammen.

Jeg tjener ca 400.000,- Mannen min endel mere, men han driver som selvstendig næringsdrivende og hans inntekt/gjeld er en blanding av arbeidsinntekt, privat gjeld og gjeld på næringsvirksomhet.

På mange måter ganske lønnsomt siden han, grunnet store avvskrivninger, går likningmessig konkurs hvert år, og dermed ikke betaler skatt.

Og jeg som hans ektefelle, betaler også minimalt med skatt

(ca 10%) siden vi liknes sammen.

Kort sagt er det mye å tjene på å ha mye gjeld!

Gjest segunda

Jeg legger ikke ut noe om min private økonomi på internett, men jeg kan forsikre deg om at mitt økonomiske gangsyn er bra.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...