Gå til innhold

Bearbeide sorgreaksjoner?

Anbefalte innlegg

Gjest Schwester

Har ei søster som plages med sorgreaksjoner i perioder etter at mannen hennes døde for 6 år siden.. Hun kan få søvnproblemer, miste matlyst og kjenne sug i magen ..

Hvordan kan man best bearbeide dette og komme over det? Hun snakker med legen innimellom men han sier det er helt normalt og hun må bare snakke mye.. men selv hvor mye hun har snakker kommer dette igjen og igjen og spesielt ved juletider...selv om hun har hatt lange perioder hvor hun føler seg helt bra...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359399-bearbeide-sorgreaksjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, har nå du også begynt å henge deg opp i kognitiv terapi.. ;-) Hvorfor akkurat kognitiv terapi for sorgreaksjoner?

Det lurer jeg også på. Hm...la tanker og følelser passere og ikke bry seg særlig om dem? Tanker og følelser er ikke farlige, sier de som kan dette. Jeg er jammen ikke helt sikker...

Nei, har nå du også begynt å henge deg opp i kognitiv terapi.. ;-) Hvorfor akkurat kognitiv terapi for sorgreaksjoner?

Fordi når en sorg "sitter fast" - da mener jeg ikke at man noen gang blir ferdig med en sorg, men at når man på en måte ikke kommer virkelig videre, og sorgen fortsatt lammer etter flere år - så kan det være godt å få hjelp til å komme videre.

Kognitiv terapi kan hjelpe tankene til å komme på andre spor.

Annonse

Jeg mener dette er helt normale reaksjoner. Jeg spør meg hvorfor dette skal "bearbeides". Er det ikke naturlig at en i perioder kjenner et sterkt savn etter sin elskede?

Enig i at sorg ikke MÅ bearbeides, men tung sorg kan fort gå over i dype depresjoner. Jeg har aldri skjønt hvordan man bearbeider sorg, eller hva som er den riktige måten å sørge på.

For meg har nok fornektelse vært måten jeg har taklet det på. Depresjoner, insomni, angst og destruktivitet har jeg opplevet - kanskje det bare er utslag av "normal" sorg .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...