Gå til innhold

Facebook og tiåringer

Gjest prust

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3998639.ece

Her har en lærer bedt ti-åringene om å slette facebook-profilen sin, en annen lærer har oppfordret dem sterkt til å gjør det samme.

Foreldrene reagerer.

Hva synes dere? Jeg forstår at de foreldrene som har latt sine barn lyve på alderen, blir irritert og oppgitte for at andre blander seg inn.

Men ærlig talt, jeg synes i alle fall at en sterk oppfordring er helt greit. Her er det snakk om barn som er 3 år yngre enn det som er tillatt.

Jeg støtter skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Elis31

9

• laban

8

• Bookworm

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

Jeg diskuterte med min yngste datter senest i går og hun er bare 9 år. Jeg sier fremdeles nei og hun har mast i et halvt år nå. Alle guttene i klassen har facebookprofil, men bare ei av jentene. Bestevenninna har blitt lovet å få når hun fyller 10.

Hun har ei venninne som bor i India for tiden. Hun har facebookprofil og det er hovedgrunnen til at min datter også vil ha, slik at de kan kommunisere på facebook.

Grunnen til at jeg sier nei er aldersgrensen. Jeg ser ikke så mange andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte med min yngste datter senest i går og hun er bare 9 år. Jeg sier fremdeles nei og hun har mast i et halvt år nå. Alle guttene i klassen har facebookprofil, men bare ei av jentene. Bestevenninna har blitt lovet å få når hun fyller 10.

Hun har ei venninne som bor i India for tiden. Hun har facebookprofil og det er hovedgrunnen til at min datter også vil ha, slik at de kan kommunisere på facebook.

Grunnen til at jeg sier nei er aldersgrensen. Jeg ser ikke så mange andre grunner.

Alle guttene i klassen når de er 9 år????

I all verden...

I klassen til gutten min (6. trinn) var det et par av guttene og et par av jentene som hadde, fortalte han da de hadde om nettvett osv før jul.

Hoss oss har de ikke mast om det i det hele tatt. Vi kommer uansett til å holde på aldersgrensen.

Noen venner av oss holdt igjen helt til dattera var 18. Dette pga mye mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at skolen oppfordrer til sletting. Men jeg reagerer litt på at læreren har truet med å angi elevene til facebook. Dette er jo personinformasjon som læreren overhodet ikke har lov til å gi ut til et nettsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Alle guttene i klassen når de er 9 år????

I all verden...

I klassen til gutten min (6. trinn) var det et par av guttene og et par av jentene som hadde, fortalte han da de hadde om nettvett osv før jul.

Hoss oss har de ikke mast om det i det hele tatt. Vi kommer uansett til å holde på aldersgrensen.

Noen venner av oss holdt igjen helt til dattera var 18. Dette pga mye mobbing.

Det er i ihvertfall hva hun sier når jeg spør, At alle guttene har, men bare ei av jentene + henne som bor India for en 2-års-periode da som gikk i paralellklassen.

Å vente til 18-års dagen var i overkant hysterisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er enig i lærerne i prinsippet, men synes her de blander seg inn i ting de ikke har noe med. Lærerne burde heller gått på foreldrene og oppfordret dem til å bidra til sletting av barnas profil.

Har selv en fjerdeklassing på ni og et halvt som opplyser at flere i hans klasse er på FB. Han har også ymtet ønske om det selv, men uten akkurat å mase - han har vel ikke helt begrep om hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Det er i ihvertfall hva hun sier når jeg spør, At alle guttene har, men bare ei av jentene + henne som bor India for en 2-års-periode da som gikk i paralellklassen.

Jeg glemte å svare på spørsmålet ditt. Jeg synes ikke læreren skal blande seg inn i privatlivet til folk. Foreldre må selv bestemme hva sine barn foretar seg i fritiden og læreren blander seg inn i noe han ikke har noe med.

Datteren min forteller at de har snakket om farene ved bruk av facebook på skolen og det synes jeg er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Det er i ihvertfall hva hun sier når jeg spør,''

Det er vel omtrent som når en spør når de andre ungene må være inne om kvelden - svaret er at samtlige får være ute lengre enn ens egen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les gjerne denne saken også: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3998459.ece

Kanskje det er best å lære ungene nettvett, mens de er små, så de ikke blir ufordragelige voksne?

Mine unger har vært på facebook siden de var 5 og 7 og vi har ingen negative erfaringer. De følger reglene jeg har satt, og er de usikker så spør de. Vi har bosatt oss et annen sted i landet enn familen vår, så da er facebook supert til å holde kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Det er i ihvertfall hva hun sier når jeg spør,''

Det er vel omtrent som når en spør når de andre ungene må være inne om kvelden - svaret er at samtlige får være ute lengre enn ens egen! ;)

Nei, jeg vet at hun er ærlig. Jeg ser det på henne. Om hun ville ønsket å lure meg, hadde hun sagt at alle jentene har også, men hun har vært ærlig og sagt at bare ei av jentene har :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Les gjerne denne saken også: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3998459.ece

Kanskje det er best å lære ungene nettvett, mens de er små, så de ikke blir ufordragelige voksne?

Mine unger har vært på facebook siden de var 5 og 7 og vi har ingen negative erfaringer. De følger reglene jeg har satt, og er de usikker så spør de. Vi har bosatt oss et annen sted i landet enn familen vår, så da er facebook supert til å holde kontakten.

''Mine unger har vært på facebook siden de var 5 og 7 ''

Wow. Og du har ingen betenkeligheter med å la dem lyve på seg 13 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, jeg vet at hun er ærlig. Jeg ser det på henne. Om hun ville ønsket å lure meg, hadde hun sagt at alle jentene har også, men hun har vært ærlig og sagt at bare ei av jentene har :-)

Ja, sier ikke at hun lyver, men barn hører gjerne det de vil høre. Samme når det gjelder leggetid eller det at alle andre har sånn og slik dunjakke eller PC. De lyver ikke overfor foreldrene, de har virkelig inntrykk av at de selv er de eneste som er utenfor, selv om det i realiteten er helt feil.

Men jeg sier ikke at det _nødvendigvis_ gjelder datteren din, altså :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ja, sier ikke at hun lyver, men barn hører gjerne det de vil høre. Samme når det gjelder leggetid eller det at alle andre har sånn og slik dunjakke eller PC. De lyver ikke overfor foreldrene, de har virkelig inntrykk av at de selv er de eneste som er utenfor, selv om det i realiteten er helt feil.

Men jeg sier ikke at det _nødvendigvis_ gjelder datteren din, altså :-).

Jeg kan jo sjekke opp om det stemmer om jeg gidder, men gidder ikke å bruke tid på det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Mine unger har vært på facebook siden de var 5 og 7 ''

Wow. Og du har ingen betenkeligheter med å la dem lyve på seg 13 år?

Nei, det har jeg ikke.

Når det gjelder 13-års aldergrensen har Norge ingen lover som regulerer dette. Dette er Facebooks egne retningslinjer som man selvsagt kan velge å bryte om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen kan ikke legge seg opp i hva barna gjør på fritiden, her skal foreldrene være de som bestemmer. Lærerne kan ikke gjøre annet enn å avvise venneforespørsler, og de kan jo, som privatpersoner, rapportere til FB.

For moroskyld sjekket jeg noen av ungene på mine barns trinn, og som jeg tenkte var det ikke så mange. 3 på 4. trinn, 2 på 3. trinn. Og for å være litt stygg, jeg ble ikke overrasket over at det var akkurat dem.

Mine får ikke FB-profil selv om de ber om det, jeg håper vi holder igjen til de blir gamle nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, det har jeg ikke.

Når det gjelder 13-års aldergrensen har Norge ingen lover som regulerer dette. Dette er Facebooks egne retningslinjer som man selvsagt kan velge å bryte om man vil.

Jada, man kan godt lære barna å bryte retningslinjer fra de er små ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje læreren burde sendt dette som en oppfordring til foreldrene, feks i mails form? Min 5. klassing på 10,5 har ikke nevnt facebook med et ord noen gang, tiden hun bruker på nett går med til NRK super og moro snutter på you tube. Har en i overkant oppegående IT mann, så jeg er trygg på hva hun ser og gjør selvom hun har egen PC på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man kan godt lære barna å bryte retningslinjer fra de er små ;)

Når man bruker sunn fornuft er det ikke noe problem. Mange lar barna se på filmer med høyere aldersgrense også. Så lenge man kjenner ungene såpass at man vet at de ikke tar skade av å se på film med høy aldersgrense så ser jeg ikke problemet.

Vi har som sagt ingen negative erfaringer med facebook, og skulle vi få det, så får vi ta opp problemene etter vært som det skulle dukke opp, som ellers i livet.

Jeg har passordet til ungene og vi har pc'n i stua, så jeg har rimelig bra oversikt over hva de driver med.

Retningslinjene er satt for å beskytte ungene tenker jeg, og så lenge foreldrene er rimelig oppegående og lærer ungene nettvett, så er ikke facebook noe farlig og skummelt for ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes skolen tok det opp på feil måte. Det må være foreldrenes ansvar om barna skal få facebook-konto og skolen må derfor ta dette med foreldrene og ikke med barna. Til barna kan de fortelle om farene ved sosiale medier og internett og informere om aldersgrenser.

Min 5-klassing har ikke facebook, men 12-åringen (snart 13) har. Jeg ser at ca. halvparten av de ca. 25 guttene på 5. trinn har facebook-konto, på 7. trinn tror jeg de aller fleste har. Jeg har som forutsetning at han er venn med meg slik at jeg kan holde et lite øye med hva som skjer og det har fungert greit.

Som en kuriositet kan jeg nevnte at 5-klassingen min nekter å spise mat hvor jeg har fått oppskriften på internett, for han har lært på skolen at man ikke kan stole på innhold fra internett:-) Da jeg sa jeg hadde lært kjøttkake-oppskriften av mormor, var det derimot helt i orden, til mormorens store fornøyelse. Så nettvett-opplæringen har en virkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...