Gå til innhold

Facebook og tiåringer

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke skolen skal true elevene med å rapportere ting, uten å gå via foreldrene. Det gjelder uansett om det er FB, filmer med høy aldersgrense eller annen omgåelse av regler som ikke har noe med skolen å gjøre. Det er ikke lovbrudd vi snakker om her.

Dessverre blir nok lærdommen for veldig mange av disse elevene at de ikke bare må trikse med fødselsdatoen, men også med navnet. Dummere er de nok ikke.

Anbefalinger kan skolen selvfølgelig komme med, her som i alle andre saker.

På vår skole har det vært massevis av opplæring i nettvett. Til tider har det vært så mye hysteri rundt det, at enkelte elever har kommet med falske beskyldninger om at X og Y har "trakassert dem på nett". Det har ført til at X og Y har fått streng straff, til stor underholdning for de som fant på moroa. Slike saker er ikke lette, men alle parter kan jo forsøke å besinne seg litt. Det kan ikke være sånn at det er bevisbyrde knyttet til "X kalte meg en hore ute i skolegården", men ikke til "X kalte meg en hore på MSN".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Elis31

9

• laban

8

• Bookworm

6

Mest aktive i denne tråden

Les gjerne denne saken også: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3998459.ece

Kanskje det er best å lære ungene nettvett, mens de er små, så de ikke blir ufordragelige voksne?

Mine unger har vært på facebook siden de var 5 og 7 og vi har ingen negative erfaringer. De følger reglene jeg har satt, og er de usikker så spør de. Vi har bosatt oss et annen sted i landet enn familen vår, så da er facebook supert til å holde kontakten.

Enig med deg. Jeg blir sjokkert hver gang voksne mennesker oppretter hat-og sjikanegrupper på facebook mot realitykjendiser, sportsutøvere og andre kjendiser. Grusomt hva voksne mennesker, med fullt navn, kan finne på å skrive på en åpen nettside.

Ser ikke noe galt i at barn er på facebook før de er 13, da kan foreldre nå inn med sine nettregler og lære barna at krav om folkeskikk faktisk gjelder på internett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke skolen skal true elevene med å rapportere ting, uten å gå via foreldrene. Det gjelder uansett om det er FB, filmer med høy aldersgrense eller annen omgåelse av regler som ikke har noe med skolen å gjøre. Det er ikke lovbrudd vi snakker om her.

Dessverre blir nok lærdommen for veldig mange av disse elevene at de ikke bare må trikse med fødselsdatoen, men også med navnet. Dummere er de nok ikke.

Anbefalinger kan skolen selvfølgelig komme med, her som i alle andre saker.

På vår skole har det vært massevis av opplæring i nettvett. Til tider har det vært så mye hysteri rundt det, at enkelte elever har kommet med falske beskyldninger om at X og Y har "trakassert dem på nett". Det har ført til at X og Y har fått streng straff, til stor underholdning for de som fant på moroa. Slike saker er ikke lette, men alle parter kan jo forsøke å besinne seg litt. Det kan ikke være sånn at det er bevisbyrde knyttet til "X kalte meg en hore ute i skolegården", men ikke til "X kalte meg en hore på MSN".

Leste denne artikkelen i stad, men fant den ikke da jeg skrev hovedinnlegget i formiddag:

http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/article3997786.ece

Jeg er skeptisk til at så mye informasjon legges ut på nettet, og at så mange kan linkes til hverandre...

Sikkert gammeldags, men det får nå heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne artikkelen i stad, men fant den ikke da jeg skrev hovedinnlegget i formiddag:

Jeg er skeptisk til at så mye informasjon legges ut på nettet, og at så mange kan linkes til hverandre...

Jeg er ikke på Facebook selv, så jeg har ingen problemer med å være enig i skepsisen for min egen del. Men alt skvalderet de yngste legger ut der, tror jeg har begrenset interesse for både eierne og evt. onde makter - så lenge man ikke er direkte uforsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til å legge ut mye informasjon på nettet, men dette kan man jo regulere selv. Når du registrer deg på Facebook må du oppgi navn, fødselsdato og e-postadresse. Forøvrig velger du selv hvor mye informasjon du vil dele, jeg selv har for eksempel ikke lagt inn opplysninger om bosted og jeg er restriktiv med hva jeg skriver og hvilke grupper jeg "liker".

Jeg ville registrert meg hvis jeg var deg, gjerne med en e-postadresse som er opprettet for anledningen, for å se hva facebook faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til å legge ut mye informasjon på nettet, men dette kan man jo regulere selv. Når du registrer deg på Facebook må du oppgi navn, fødselsdato og e-postadresse. Forøvrig velger du selv hvor mye informasjon du vil dele, jeg selv har for eksempel ikke lagt inn opplysninger om bosted og jeg er restriktiv med hva jeg skriver og hvilke grupper jeg "liker".

Jeg ville registrert meg hvis jeg var deg, gjerne med en e-postadresse som er opprettet for anledningen, for å se hva facebook faktisk er.

Har alltid vært litt trassig ift hva "alle andre" gjør - så jeg stritter i mot så lenge jeg kan, synes det er litt stilig også å ikke bare følge med strømmen og være på FB som så mange er.

Men når barna begynner, får jeg vel krype til korset og delta litt, i alle fall følge med på hva de foretar seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes skolen burde ha informert foreldrene på forhånd. De burde heller ikke truet barna med anmeldelse til FB, selv om det strengt tatt er på sin plass.

"Synderne" her er jo foreldrene som bevisst lærer ungene sine at det ikke er så farlig å respektere aldersgrenser...

Jeg sliter litt selv. De fleste av klassekameratene til jentene mine i 4. og 6. klasse, har FB-profiler. Mine har det ikke. Men de vil veldig gjerne ha, og jeg kan godt forstå dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært litt trassig ift hva "alle andre" gjør - så jeg stritter i mot så lenge jeg kan, synes det er litt stilig også å ikke bare følge med strømmen og være på FB som så mange er.

Men når barna begynner, får jeg vel krype til korset og delta litt, i alle fall følge med på hva de foretar seg der.

''Har alltid vært litt trassig ift hva "alle andre" gjør - så jeg stritter i mot så lenge jeg kan, synes det er litt stilig også å ikke bare følge med strømmen og være på FB som så mange er.''

Det har jeg forståelse for :-)

Jeg selv tenkte som deg, men da ungene begynte å mase om å få konto, registrerte jeg meg for å se hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Foreldre uten gangsyn:-)

Jeg synes skolen burde ha informert foreldrene på forhånd. De burde heller ikke truet barna med anmeldelse til FB, selv om det strengt tatt er på sin plass.

"Synderne" her er jo foreldrene som bevisst lærer ungene sine at det ikke er så farlig å respektere aldersgrenser...

Jeg sliter litt selv. De fleste av klassekameratene til jentene mine i 4. og 6. klasse, har FB-profiler. Mine har det ikke. Men de vil veldig gjerne ha, og jeg kan godt forstå dem.

Har også 2 jenter i 4 og 6 kl. de har begge profil, venner med mamma og pappa, og vi har passord, og er daglig inne å sjekker profilen. Ingen misbruk å spore her, de får ikke legge inn bilder uten å spørre først, og ikke spille noen spill.

De er på FB alt fra 5-60 min hver dag, og legger svært sjelden ut noe. Chatter med venniner, og skriver mld. til de nærmeste.

For oss er det ingen problem med at de er på FB, men vet at andre synes det er svært så ille.

Vet at kanskje andre barn igjen ville ha brukt FB annerledes, men tror ikke e blir noe bedre når de blir 13 år.....

Ellers trener jentene 4-5 ganger i uken + kamper i helgen, så det er en grei måte å holde seg orientert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10åringer har ingenting på face å gjøre da det er 13årsgrense, jeg syns det er helt legitimt at det blir rapportert når disse reglene ikke overholdes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10åringer har ingenting på face å gjøre da det er 13årsgrense, jeg syns det er helt legitimt at det blir rapportert når disse reglene ikke overholdes..

Men lærerne har vel ikke noe med det å gjøre? Hvis en lærer overhører at Daniel forteller kompisen at "pappa kjøpte øl til broren min på lørdag" og læreren vet at broren er bare 17 år - skal h*n melde det til politiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerene burde heller tatt dette opp på foreldremøte. At de informerer klassene om aldersgrense er jo greit, men la resten gå gjennom foreldrene, mener jeg.

Jeg er enig i at de ikke bør på FB når de er så små. Det er så utrolig mye rart folk legger ut. (som de kanskje ikke ville kommet over ellers)

Jeg fikk venneforespørsel av ei jente på 12 år her forleden, jeg vil ikke legge henne til, enda.

Min datter blir 13 år til våren, hun spør stadig om å få profil, jeg sier hun må vente.

Sønnene mine er på, (16 og 19) og de er selvfølgelig på min venneliste, så da ser jeg det meste. MÅ si at det er metoder man kan bruke på FB som gjør at hver og en kan selv bestemme hvem som skal se statusene, så sjekk barnets maskin/profil også, uansett om de har FB eller ei.

Pst: Finn meg om du "sjekker inn"! ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men lærerne har vel ikke noe med det å gjøre? Hvis en lærer overhører at Daniel forteller kompisen at "pappa kjøpte øl til broren min på lørdag" og læreren vet at broren er bare 17 år - skal h*n melde det til politiet?

Det er straffbart å kjøpe alkohol til mindreårige, så det burde læreren melde fra om ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller er jeg slik som deg. Skal være litt trassig og ikke gjøre som alle andre. Men i andre tilfeller, gjør jeg faktisk som alle andre, og følger strømmen. Slik som med facebook.

Det jeg liker med facebook, er muligheten til å kontrollere mye selv. Du bestemmer selv veldig mye av hva som skal være tilgjengelig for andre.

Det kan man jo på andre steder også, men likevel liker jeg facebook mye bedre enn for eksempel nettby og blink. Nå er jo mine jenter såpass store at det med aldersgrense ikke er noe problem, men hadde det ikke vært aldersgrense, hadde jeg ikke gjort så mye med det om mine jenter hadde meldt seg inn som 10 åringer. Og igjen... heller facebook enn mye annet der ute. :-)

En annen grunn til å melde seg inn både her og der, er jo det å nettopp kunne vite hva det snakkes om. Hvorfor enkelte steder er skumlere eller snillere enn andre. :-)

Har opplevd mange nettvettmøter hvor mange foreldre har null peiling på hva som skjer på nettet, og det synes jeg er litt deres egen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er straffbart å kjøpe alkohol til mindreårige, så det burde læreren melde fra om ja...

Så lærere er et slags reservepoliti som skal overvåke det som skjer i folks hjem så godt de kan? På linje med presten i riktig gamle dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller er jeg slik som deg. Skal være litt trassig og ikke gjøre som alle andre. Men i andre tilfeller, gjør jeg faktisk som alle andre, og følger strømmen. Slik som med facebook.

Det jeg liker med facebook, er muligheten til å kontrollere mye selv. Du bestemmer selv veldig mye av hva som skal være tilgjengelig for andre.

Det kan man jo på andre steder også, men likevel liker jeg facebook mye bedre enn for eksempel nettby og blink. Nå er jo mine jenter såpass store at det med aldersgrense ikke er noe problem, men hadde det ikke vært aldersgrense, hadde jeg ikke gjort så mye med det om mine jenter hadde meldt seg inn som 10 åringer. Og igjen... heller facebook enn mye annet der ute. :-)

En annen grunn til å melde seg inn både her og der, er jo det å nettopp kunne vite hva det snakkes om. Hvorfor enkelte steder er skumlere eller snillere enn andre. :-)

Har opplevd mange nettvettmøter hvor mange foreldre har null peiling på hva som skjer på nettet, og det synes jeg er litt deres egen feil.

*liker*

Veldig enig i det du skriver :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også 2 jenter i 4 og 6 kl. de har begge profil, venner med mamma og pappa, og vi har passord, og er daglig inne å sjekker profilen. Ingen misbruk å spore her, de får ikke legge inn bilder uten å spørre først, og ikke spille noen spill.

De er på FB alt fra 5-60 min hver dag, og legger svært sjelden ut noe. Chatter med venniner, og skriver mld. til de nærmeste.

For oss er det ingen problem med at de er på FB, men vet at andre synes det er svært så ille.

Vet at kanskje andre barn igjen ville ha brukt FB annerledes, men tror ikke e blir noe bedre når de blir 13 år.....

Ellers trener jentene 4-5 ganger i uken + kamper i helgen, så det er en grei måte å holde seg orientert på.

Jeg har blitt omtrent hudflettet her inne fordi jeg har passordet til min 14 åring. Han har bl.a lagt ut et bilde av seg sjøl med rifle som folk reagerer på. Det de ikke vet er at eldstemann var i Kosovo og har omtrent likedan bilde derfra når han står vakt så egentlig er det bare herming av eldstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at man reagerer på Facebook når man ikke reagerer på andre grupper ungene er inne på..... Facebook var det "tryggeste" alternativet jeg fant når min trettenåring ville bli medlem av en eller annen "gruppe" på nettet....

Det er da ikke verre enn at man krever å få barnas passord for å følge med på hva som skjer på sida deres, samt at man lærer ungene nettvett. Når det er sagt, så tror jeg ikke jeg hadde gitt datra mi på 10 tillatelse til å ha profil på FB, men jeg hadde klart foretrukket FB enn andre nettsider - fordi det er lettere å holde kontroll på sider du selv er medlem av, samt at FB kan stenge ute alle andre enn personlige venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lærere er et slags reservepoliti som skal overvåke det som skjer i folks hjem så godt de kan? På linje med presten i riktig gamle dager?

Jeg er lærer og er jammen glad jeg ikke føler meg forplikta til å melde fra hver gang jeg hører om ulovligheter som skjer hjemme hos elevene ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...