laban Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Lærerne får en god del oppdragelsesgreier i sin jobb. Det betyr ikke at de er politi og skal blande seg opp i alle anligende. Men det å ta opp holdninger på tema som gjelder flere det synes jeg er helt ok. Ja faktisk nødvendig. Ta opp holdninger har jeg ikke det minste imot. Det skrev jeg også i hovedsvaret mitt. Men lærerne har ingenting med å true med rapportering. FB har ingenting med skolen å gjøre, og det er ikke noe lovbrudd vi snakker om her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 ''Hvordan skal skolen kunne ta tak i dette viss foreldrene hyler og vræler om at dette har ikke skolen noen med?'' Det er jeg enig med deg i, man må ta tak i problemene som finnes uten å gå i strupen på skolen. Men forbud mot sosiale medier er ikke måten å forebygge mobbing på, det er oppdragelsen av barna våre det er noe feil med (ikke alles oppdragelse, og ikke i alle henseender) - Barna må lære nettvett, de må lære å bruke nettet fordi dette blir bare mer og mer en sosial arena for oss og barna våre, og det må læres. Om du hadde en jobb og brukte fritiden din til å henge ut og mobbe kollegaer og/eller ledelse i sosiale nettmedier, ville du fort vært på leting etter en ny jobb. På samme måte burde skolen ha vide fullmakter og sterke virkemidler til å ta tak i dette uvesenet. Et av virkemidlene burde være å kreve at elever som missbruker nettmedier må slette sine kontoer og holde seg vekke i en viss tid. Det er helt tragisk når foreldrene motarbeider dette arbeidet og til og med henger ut både skole og lærere i avisen. Hvilket forbilde setter de for ungene sine? På denne skolen foregikk det mobbing og krangling via Facebook i både 5. og 6. klasse. Og så skriker å hyler foreldrene når skolen tar tak i det. Ikke rart skolene får problemer med å gjøre jobben sin. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Skolen kan opplyse om farer og ting man ikke bør gjøre, men har ingenting med å bestemme hva de enkelte familier gjør. Jeg støtter skolen i at de kan advare mot at det ikke er "lov" for 10-åringer å være på Facebook, men de kan ikke legge ned forbud mot det. Skolen benekter at de har kommet med et forbud. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Jeg synes det er fint skolen følger med, men slike ting kan de la oss foreldre styre så lenge de ikke bruker nettstedet til mobbing og andre uting. Jeg fikk beskjed fra skolen om at sønnen min ikke oppførte seg fint på Nettby, og jeg er glad jeg fikk høre om det. Det er et par år siden, og han har ikke fått være der siden. Bra jobbet av både skolen og deg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Lærerne får en god del oppdragelsesgreier i sin jobb. Det betyr ikke at de er politi og skal blande seg opp i alle anligende. Men det å ta opp holdninger på tema som gjelder flere det synes jeg er helt ok. Ja faktisk nødvendig. For å utdype litt: Jeg mener selvfølgelig ikke at skolen ikke kan ta tak i nettmobbing eller oppfordre til vett og ærlighet og alle andre gode prinsipper. Det eneste jeg reagerer på er trusselen om at skolen skal sladre til FB om at de er for unge, uten å gå via foreldrene. Jeg forstår det da som at dette gjelder alle under 13 år, ikke etpar stykker som har brukt FB til å slenge dritt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det er mange ting jeg reagerer på. For det første at en mor henger ut skolen i pressen for en slik filleting. Og kline opp blidet av sønnen i avisa i typisk offerpossitur. Tenk læreren oppfordrer elevene til å slutte med noe som ikke er lov, uten å spørre foreldrene! Supert for samarbeidsklimaet mellom hjem og skole. Og supert for barnets respekt for skolen og lærerne. For det andre at man hevder skolen ikke har noe med hva ungene gjør på nettet i fritiden. Men viss barn mobbes på nettet forventer man at skolen skal ordne opp. Det som påvirker skolehverdagen er i høyeste grad skolens sak. Skolene kommer for øvrig stadig med ulike kampanjer som angår hva som skjer på fritiden. Resirkulering, refleks, antisukker osv. Skal vi skrike til avisene om vi ikke har lyst til å resirkulere eller bruke refleks. mvh "For det andre at man hevder skolen ikke har noe med hva ungene gjør på nettet i fritiden. Men viss barn mobbes på nettet forventer man at skolen skal ordne opp. Det som påvirker skolehverdagen er i høyeste grad skolens sak." Du har så rett! Jeg blir flau på moras vegne, hun skjønner ikke poenget i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Men lærerne har vel ikke noe med det å gjøre? Hvis en lærer overhører at Daniel forteller kompisen at "pappa kjøpte øl til broren min på lørdag" og læreren vet at broren er bare 17 år - skal h*n melde det til politiet? ''Men lærerne har vel ikke noe med det å gjøre? Hvis en lærer overhører at Daniel forteller kompisen at "pappa kjøpte øl til broren min på lørdag" og læreren vet at broren er bare 17 år - skal h*n melde det til politiet?'' Her foregikk det også mobbing via facebook i 5. og 6. klasse. Vi forlanger at skolen skal skape et godt læringsmiljø for våre barn, men bare viss det ikke griper inn i mine personlige preferanser. Og skole må spørre _meg_ om lov før de stiller krav til _mitt_ barn. Når det foregår FB-mobbing i disse klassetrinnene synes jeg det er helt greit at skolen ber elevene om å huke seg unna. Så kan skolen få bruke tid undervisningen. Jo flere silkehansker man krever at skolen skal bruke både i forhold til elver og foreldre jo mindre tid får de til å gi barna god undervisning. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Ta opp holdninger har jeg ikke det minste imot. Det skrev jeg også i hovedsvaret mitt. Men lærerne har ingenting med å true med rapportering. FB har ingenting med skolen å gjøre, og det er ikke noe lovbrudd vi snakker om her. ''Men lærerne har ingenting med å true med rapportering. FB har ingenting med skolen å gjøre, og det er ikke noe lovbrudd vi snakker om her.'' Her var det snakk om mobbing av medelever. Selvsagt gjør det at skolen må legge seg opp i FB-bruken til ungene. Eller synes du at elevene bare skal få ture på. Her er det klassik strategi. Noen få slenger med leppa og skriver råtne ting om noen andre. Resten sørger for å spre de gode nyhetene. Jeg synes det er helt greit at skolen ber disse småtassene komme seg vekk fra FB uten å spørre foreldrene først. Om problemet er omfattende synes jeg også det er greit at skolen benytter sin mulighet til å få kontoene sperret. FB gir få muligheter til å få slettet brukere som ikke eier oppdragelse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det er mange ting jeg reagerer på. For det første at en mor henger ut skolen i pressen for en slik filleting. Og kline opp blidet av sønnen i avisa i typisk offerpossitur. Tenk læreren oppfordrer elevene til å slutte med noe som ikke er lov, uten å spørre foreldrene! Supert for samarbeidsklimaet mellom hjem og skole. Og supert for barnets respekt for skolen og lærerne. For det andre at man hevder skolen ikke har noe med hva ungene gjør på nettet i fritiden. Men viss barn mobbes på nettet forventer man at skolen skal ordne opp. Det som påvirker skolehverdagen er i høyeste grad skolens sak. Skolene kommer for øvrig stadig med ulike kampanjer som angår hva som skjer på fritiden. Resirkulering, refleks, antisukker osv. Skal vi skrike til avisene om vi ikke har lyst til å resirkulere eller bruke refleks. mvh Amen, nok et klokt innlegg fra deg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 I noen tilfeller er jeg slik som deg. Skal være litt trassig og ikke gjøre som alle andre. Men i andre tilfeller, gjør jeg faktisk som alle andre, og følger strømmen. Slik som med facebook. Det jeg liker med facebook, er muligheten til å kontrollere mye selv. Du bestemmer selv veldig mye av hva som skal være tilgjengelig for andre. Det kan man jo på andre steder også, men likevel liker jeg facebook mye bedre enn for eksempel nettby og blink. Nå er jo mine jenter såpass store at det med aldersgrense ikke er noe problem, men hadde det ikke vært aldersgrense, hadde jeg ikke gjort så mye med det om mine jenter hadde meldt seg inn som 10 åringer. Og igjen... heller facebook enn mye annet der ute. :-) En annen grunn til å melde seg inn både her og der, er jo det å nettopp kunne vite hva det snakkes om. Hvorfor enkelte steder er skumlere eller snillere enn andre. :-) Har opplevd mange nettvettmøter hvor mange foreldre har null peiling på hva som skjer på nettet, og det synes jeg er litt deres egen feil. ''Det jeg liker med facebook, er muligheten til å kontrollere mye selv. Du bestemmer selv veldig mye av hva som skal være tilgjengelig for andre.'' Det er en sannhet med betydelige modifikasjoner. Facebook eier absolutt alt du legger inn. Om du sletter din profil er den ikke borte, bare usynlig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 ''Det jeg liker med facebook, er muligheten til å kontrollere mye selv. Du bestemmer selv veldig mye av hva som skal være tilgjengelig for andre.'' Det er en sannhet med betydelige modifikasjoner. Facebook eier absolutt alt du legger inn. Om du sletter din profil er den ikke borte, bare usynlig. mvh Det er jeg klar over. Så alt er ikke bare bra med facebook, men i forhold til mange andre nettsteder hvor man lager profiler, liker jeg facebook og finner den tryggere på mange måter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Så sånt hører du ja ;p Jeg hører det jeg vil ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Fullstendig enig! Her i huset har vi hatt både Nettby og Facebook, Facebook er mye tryggere enn Nettby noen gang var... Vi må lære ungene våre nettvett, for utviklingen på dette punktet stopper ikke... Sant det! På nettby får man useriøse henvendelser hver eneste dag... På FB skjer det sjelden! På nettby ligger også all info (minus dagboka) åpent for alle... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Så sånt hører du ja ;p Når det gjelder saken så tror jeg nok at både barnehagepersonale og lærere får høre mye rart. Og det meste vil det nok ikke passe seg å blande seg opp i, med mindre det handler om liv og helse. Synes det er bra at lærer fronter holdninger. Som ikke begynn å røyk osv.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Alle guttene i klassen når de er 9 år???? I all verden... I klassen til gutten min (6. trinn) var det et par av guttene og et par av jentene som hadde, fortalte han da de hadde om nettvett osv før jul. Hoss oss har de ikke mast om det i det hele tatt. Vi kommer uansett til å holde på aldersgrensen. Noen venner av oss holdt igjen helt til dattera var 18. Dette pga mye mobbing. ''Noen venner av oss holdt igjen helt til dattera var 18. Dette pga mye mobbing.'' Hjelpe meg. Dette syns jeg høres ut som bidrar mer til mobbing snarere enn å forhindre det. Hvor teit er det ikke å være den ENESTE som ikke er på facebook hvis man i tillegg er litt sosialt utenfor? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 ''Noen venner av oss holdt igjen helt til dattera var 18. Dette pga mye mobbing.'' Hjelpe meg. Dette syns jeg høres ut som bidrar mer til mobbing snarere enn å forhindre det. Hvor teit er det ikke å være den ENESTE som ikke er på facebook hvis man i tillegg er litt sosialt utenfor? Jeg kjenner også noen som gjorde det slik. Hvis datteren lider under negative kommentarer eller det å bli holdt utenfor hver dag, så kan det kanskje være det beste for henne. I allefall for en periode. Jeg vet hun led under å lese om alle klemmene og hjertene alle andre fikk, men som hun selv bare leste om. På sikt gjør det noe med en tenåring. Alle er så glad i hverandre, men selv er en et null. På fb kan sånt bli veldig synlig i den alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Skolen kan opplyse om farer og ting man ikke bør gjøre, men har ingenting med å bestemme hva de enkelte familier gjør. Jeg støtter skolen i at de kan advare mot at det ikke er "lov" for 10-åringer å være på Facebook, men de kan ikke legge ned forbud mot det. ''Skolen kan (...) ikke legge ned forbud mot hva de enkelte familier gjør (...) de kan advare'' Sant, og kjempebra at det er det de ha gjort 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 ''Men lærerne har ingenting med å true med rapportering. FB har ingenting med skolen å gjøre, og det er ikke noe lovbrudd vi snakker om her.'' Her var det snakk om mobbing av medelever. Selvsagt gjør det at skolen må legge seg opp i FB-bruken til ungene. Eller synes du at elevene bare skal få ture på. Her er det klassik strategi. Noen få slenger med leppa og skriver råtne ting om noen andre. Resten sørger for å spre de gode nyhetene. Jeg synes det er helt greit at skolen ber disse småtassene komme seg vekk fra FB uten å spørre foreldrene først. Om problemet er omfattende synes jeg også det er greit at skolen benytter sin mulighet til å få kontoene sperret. FB gir få muligheter til å få slettet brukere som ikke eier oppdragelse. mvh Jeg synes det er helt greit at skolen reagerer på mobbing, uansett type. Men i det første jeg leste, så det ut som om hele greia dreide seg om aldersgrensa. Og da synes jeg ikke skolen skal true med rapportering uten å gå via foreldrene. Man MÅ ikke være mobber selv om man er 11 og har en FB-profil. Jeg er ikke motstander av at skolen får handlekraft. Men de trenger ikke styre med hva elevene skal spise (hjemme), når de skal legge seg, hvilke filmer de skal se (hjemme) eller hvilke nettsider de skal være på (hjemme), uten å trekke inn foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Tiåringen min får ikke være på FB ennå, men jeg er glad for at jeg får lov til å ta den avgjørelsen som forelder, i stedet for at skolen skal pålegge meg det. Jeg synes skolens fokus blir helt feil. Deres resonnement er: Det foregår mobbing i sosiale medier -> vi fjerner sosiale medier. De må ta tak i selve mobbingen, ikke fjerne mediet. Hvis det foregår mobbing, finner det en vei uansett kanal. Kunne ikke sagt meg mer enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Det er mange ting jeg reagerer på. For det første at en mor henger ut skolen i pressen for en slik filleting. Og kline opp blidet av sønnen i avisa i typisk offerpossitur. Tenk læreren oppfordrer elevene til å slutte med noe som ikke er lov, uten å spørre foreldrene! Supert for samarbeidsklimaet mellom hjem og skole. Og supert for barnets respekt for skolen og lærerne. For det andre at man hevder skolen ikke har noe med hva ungene gjør på nettet i fritiden. Men viss barn mobbes på nettet forventer man at skolen skal ordne opp. Det som påvirker skolehverdagen er i høyeste grad skolens sak. Skolene kommer for øvrig stadig med ulike kampanjer som angår hva som skjer på fritiden. Resirkulering, refleks, antisukker osv. Skal vi skrike til avisene om vi ikke har lyst til å resirkulere eller bruke refleks. mvh Jeg er helt enig med deg, men synes heller skolen bør ta opp mobbingen og ikke nødvendigvis gi Facebook skylda.. Jeg kan ikke tro at mobberen mobber kun via FB... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.