Gå til innhold

Facebook og tiåringer

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig med deg, men synes heller skolen bør ta opp mobbingen og ikke nødvendigvis gi Facebook skylda.. Jeg kan ikke tro at mobberen mobber kun via FB...

Når en eller annen ting blir brukt til noe negativt kan man enten forsøke å endre bruken i positiv retning eller fjerne det som blir brukt negativt.

Mulig skolen hadde tatt opp dette mange ganger uten resultat, før de forsøkte å minske FB-bruken blant de elevene som uansett var under aldersgrensen.

Det er også et spørsmål om hvor mye tid og resurser skolen skal bruke, der en del av foreldrene åpenbart svikter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• Elis31

9

• laban

8

• Bookworm

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er helt greit at skolen reagerer på mobbing, uansett type. Men i det første jeg leste, så det ut som om hele greia dreide seg om aldersgrensa. Og da synes jeg ikke skolen skal true med rapportering uten å gå via foreldrene. Man MÅ ikke være mobber selv om man er 11 og har en FB-profil.

Jeg er ikke motstander av at skolen får handlekraft. Men de trenger ikke styre med hva elevene skal spise (hjemme), når de skal legge seg, hvilke filmer de skal se (hjemme) eller hvilke nettsider de skal være på (hjemme), uten å trekke inn foreldrene.

En antagelse fra min side. Jeg tror skolen hadde sett seg så lei på FB-styret som forplantet seg inn i skoletiden at de brukte aldersgrensen til å få bukt med problemet.

Denne skolen benektet vel også at de hadde truet elevene med å melde om at de var for unge til FB.

Skolen har noe med hva ungene gjør hjemme og ellers på fritida om det forplanter seg som et problem inn i skoledagen. Møter en elev stadig vekk stuptrøtt og uopplagt, må læreren ha lov å spørre om årsaken til dette og evt. foreslå at eleven legger seg tidligere.

Ungene må tåle en viss konfrontasjon uten at det hele tiden skal filtreres gjennom mamma og pappa.

Jeg er enig i at foreldreoppdragelseskampanjene som få mamma og pappa til å resirkulere, bruke refleks etc. er ganske upassende.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over. Så alt er ikke bare bra med facebook, men i forhold til mange andre nettsteder hvor man lager profiler, liker jeg facebook og finner den tryggere på mange måter.

Jeg har valgt å ikke publisere mitt privatliv.

Men etter som ungene vokser til blir jeg vel nødt til å opprette noen tulleprofiler for å se hva som foregår rundt omkring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også 2 jenter i 4 og 6 kl. de har begge profil, venner med mamma og pappa, og vi har passord, og er daglig inne å sjekker profilen. Ingen misbruk å spore her, de får ikke legge inn bilder uten å spørre først, og ikke spille noen spill.

De er på FB alt fra 5-60 min hver dag, og legger svært sjelden ut noe. Chatter med venniner, og skriver mld. til de nærmeste.

For oss er det ingen problem med at de er på FB, men vet at andre synes det er svært så ille.

Vet at kanskje andre barn igjen ville ha brukt FB annerledes, men tror ikke e blir noe bedre når de blir 13 år.....

Ellers trener jentene 4-5 ganger i uken + kamper i helgen, så det er en grei måte å holde seg orientert på.

Jeg tror absolutt ikke at FB er "farlig" på noen måte. Det er et mye tryggere nettsted enn Nettby var, f.eks.

Problemet er at når vi tillater at barn under 13 får profil på FB, som er helt klare på at de har en 13-års aldersgrense, så sier vi til ungene våre at det er greit å lure, snike og lyve på alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et evig slit det med aldersgrenser og slikt. Men det var vel ikke anmeldelse. Men melde fra til Facebook? Det er jo stor forskjell. Dessuten kan de være feilsitert, til og med hatt en dårlig dag.

Anmelde til FB, mente jeg å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerene burde heller tatt dette opp på foreldremøte. At de informerer klassene om aldersgrense er jo greit, men la resten gå gjennom foreldrene, mener jeg.

Jeg er enig i at de ikke bør på FB når de er så små. Det er så utrolig mye rart folk legger ut. (som de kanskje ikke ville kommet over ellers)

Jeg fikk venneforespørsel av ei jente på 12 år her forleden, jeg vil ikke legge henne til, enda.

Min datter blir 13 år til våren, hun spør stadig om å få profil, jeg sier hun må vente.

Sønnene mine er på, (16 og 19) og de er selvfølgelig på min venneliste, så da ser jeg det meste. MÅ si at det er metoder man kan bruke på FB som gjør at hver og en kan selv bestemme hvem som skal se statusene, så sjekk barnets maskin/profil også, uansett om de har FB eller ei.

Pst: Finn meg om du "sjekker inn"! ;))

Jeg lover å se etter deg når jeg en gang skal opprette profil på FB, men jeg regner med at det blir et par år til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men etter som ungene vokser til blir jeg vel nødt til å opprette noen tulleprofiler for å se hva som foregår rundt omkring.

mvh

''Jeg har valgt å ikke publisere mitt privatliv.

Men etter som ungene vokser til blir jeg vel nødt til å opprette noen tulleprofiler for å se hva som foregår rundt omkring.''

Sånn tenker jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen fast bruker

''Jeg har valgt å ikke publisere mitt privatliv.

Men etter som ungene vokser til blir jeg vel nødt til å opprette noen tulleprofiler for å se hva som foregår rundt omkring.''

Sånn tenker jeg også.

*kremt*

Til å ikke publisere ditt privatliv er du usedvanlig åpen.

Jeg vil tro at alle i en radius av 5 km rundt der dere bor vil kjenne deg igjen hvis de er her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

Til å ikke publisere ditt privatliv er du usedvanlig åpen.

Jeg vil tro at alle i en radius av 5 km rundt der dere bor vil kjenne deg igjen hvis de er her inne.

Joda, jeg vet at jeg er ganske så åpen her, under navnet "prust".

Men jeg tror ikke jeg har sagt hvor i Kristiansand jeg bor, så det er nå ganske mange å velge blant her da....

Men det er klart, dersom jeg forteller om spesiele epsidoer og noen her på DOL har hørt om de samme episodene, så kan de jo kjenne seg igjen da.

Jeg tror ikke så mye av det jeg skriver om , er så himla hemmelig heller... Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at skolen oppfordrer til sletting. Men jeg reagerer litt på at læreren har truet med å angi elevene til facebook. Dette er jo personinformasjon som læreren overhodet ikke har lov til å gi ut til et nettsted.

''Skjønner at skolen oppfordrer til sletting. Men jeg reagerer litt på at læreren har truet med å angi elevene til facebook. Dette er jo personinformasjon som læreren overhodet ikke har lov til å gi ut til et nettsted.''

Skolen benekter at de har truet med å melde elever under 13 til FB.

For øvrig regnes ikke fødselsdato som en sensitiv opplysning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skjønner at skolen oppfordrer til sletting. Men jeg reagerer litt på at læreren har truet med å angi elevene til facebook. Dette er jo personinformasjon som læreren overhodet ikke har lov til å gi ut til et nettsted.''

Skolen benekter at de har truet med å melde elever under 13 til FB.

For øvrig regnes ikke fødselsdato som en sensitiv opplysning.

mvh

''Skolen benekter at de har truet med å melde elever under 13 til FB.''

Hvis de ikke har gjort det, trekker jeg mine innvendinger mot saken. Presseversjonen er kanskje et stykke unna virkeligheten denne gangen også.

Som jeg har gjentatt flere ganger i tråden, er det bare den trusselen jeg synes er å gå over streken. Sosiale medier kan brukes til mye mer enn mobbing, akkurat som telefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skolen benekter at de har truet med å melde elever under 13 til FB.''

Hvis de ikke har gjort det, trekker jeg mine innvendinger mot saken. Presseversjonen er kanskje et stykke unna virkeligheten denne gangen også.

Som jeg har gjentatt flere ganger i tråden, er det bare den trusselen jeg synes er å gå over streken. Sosiale medier kan brukes til mye mer enn mobbing, akkurat som telefoner.

''Sosiale medier kan brukes til mye mer enn mobbing, akkurat som telefoner.''

Og om noe missbrukes i stor skala bør man vurdere å fjerne tilgangen til det for en kortere eller lengre periode. Skaper det mer krøll enn man har nytte av det, er man bedre stilt uten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Jeg har hatt en del profiler her og der hvor de eldste jentene har ferdes. Både for å se hva som skjer på sidene og for å vise både dem og andre at jeg er der.

Vi har så klart hatt mange samtaler om nettvett og hatt en åpen tone på området. Vi har vært enige om grenser og synspunkter, men opplevde likvel at det første som skjedde da mellomste kom på ungdomskolen, var at hun opprettet profil på nettby, i skoletiden, sikkert fordi "alle" andre i klassen hadde profil der.

Og jeg har vært på foreldremøter hvor foreldre har snakket om grensene de har, om det å lese loggen osv.... og visst at barnet deres overskrider det de sier der og da på mange områder. Være seg sider de er på, bilder og private opplysninger.

Må nok desverre si at jeg vet at mine jenter også har løyet om hva de holder på med, så det å være der ute og se hva som skjer kan være lurt. Og ut fra de opplevelsene jeg har hatt til nå, er facebook mye "tryggere" og uskyldig på mange områder, men ulempen er jo det du nevner i forrige innlegg til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en del profiler her og der hvor de eldste jentene har ferdes. Både for å se hva som skjer på sidene og for å vise både dem og andre at jeg er der.

Vi har så klart hatt mange samtaler om nettvett og hatt en åpen tone på området. Vi har vært enige om grenser og synspunkter, men opplevde likvel at det første som skjedde da mellomste kom på ungdomskolen, var at hun opprettet profil på nettby, i skoletiden, sikkert fordi "alle" andre i klassen hadde profil der.

Og jeg har vært på foreldremøter hvor foreldre har snakket om grensene de har, om det å lese loggen osv.... og visst at barnet deres overskrider det de sier der og da på mange områder. Være seg sider de er på, bilder og private opplysninger.

Må nok desverre si at jeg vet at mine jenter også har løyet om hva de holder på med, så det å være der ute og se hva som skjer kan være lurt. Og ut fra de opplevelsene jeg har hatt til nå, er facebook mye "tryggere" og uskyldig på mange områder, men ulempen er jo det du nevner i forrige innlegg til meg.

Takk for et utfyllende svar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint skolen følger med, men slike ting kan de la oss foreldre styre så lenge de ikke bruker nettstedet til mobbing og andre uting.

Jeg fikk beskjed fra skolen om at sønnen min ikke oppførte seg fint på Nettby, og jeg er glad jeg fikk høre om det. Det er et par år siden, og han har ikke fått være der siden.

Støtter skolen. Det er bra det er noen voksne som reagerer der foreldrene muligens er for slepphendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lærere er et slags reservepoliti som skal overvåke det som skjer i folks hjem så godt de kan? På linje med presten i riktig gamle dager?

Hvis ingen meldte fra om lovbrudd hadde det vært jævlig vanskelig for politiet å gjøre jobben sin.. Det er alles ansvar ikke bare læreren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...