Gjest Irriterende fyr Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Jeg må innrømme at jeg ble litt paff etter en samtale med en kollega i dag. Hun var borte fra jobb 5 dager sist uke pga sykt barn. Jeg spurte om at ikke hun og mannen delte på dette. Jo,sa hun men jeg tar de første 10 dagene og så tar han etterpå. Men barn er jo ikke så ofte syk så han slipper unna hvert år. Da jeg spurte hvorfor de gjør dette,svarte hun: Jobben hans er viktigere enn min. Jeg kjente at jeg ble sint. Selv om han er sjef for en liten matbutikk er ikke jobben hans viktige 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Men begge har selvsakt like mye rett til det. Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Enig i at det var en snodig måte å gjøre det på. Men ang. det andre så er vel ingen jobber viktigerer enn andre, men for noen er det litt lettere å kunne være hjemme enn for andre. I min jobb lider ingen nød om jeg lar kontorarbeidet ligge en dag, og tar det igjen dagen etter, mens for min mann må pasienter avbestilles. Til og med operasjoner... Så jo, forskjell på yrkene er det helt klart i forhold til at noen kan enklere være hjemmeenn andre, uten at det går utover for mye på jobben. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det er jo tross alt opp til denne familien å bestemme, og de har all rett til å gjøre det på denne måten. Kanskje er ikke arbeidet hans _viktigere_ enn hennes, samtidig ER det forskjell på hvor store konsekvenser det er hvis noen er borte fra jobb - men det er ikke er kjønnsspørsmål... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har litt og si det også Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det er jo faktisk noen som taper inntekt på å være hjemme, enten syk eller syke barn. Gubben får kun grunnlønn hvis han er hjemme, og når nesten halve lønna hans består av tillegg, så sier det seg selv at det merkes. Jeg taper også litt tillegg, men ikke fullt så mye som han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det er jo faktisk noen som taper inntekt på å være hjemme, enten syk eller syke barn. Gubben får kun grunnlønn hvis han er hjemme, og når nesten halve lønna hans består av tillegg, så sier det seg selv at det merkes. Jeg taper også litt tillegg, men ikke fullt så mye som han. Ikke sant? Det har strengt tatt ikke noe med kjønn å gjøre, det kunne fort ha vært motsatt. Og da må jo hver enklt familie avgjøre hvilken løsning de taper minst på... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Hun ordla seg forsåvidt på en litt dum måte, i forhold til viktigheten av jobbene. Men i noen jobber er det større konsekvenser av fravær enn i andre, og sånn sett kan man jo si at det er viktigere å være på jobb. Hvis jeg er borte fra jobben min, går det ut over veldig mange andre. Hvis mannen min er borte fra jobben sin, går det først og fremst ut over ham selv, i den forstand at han kan ta igjen jobben senere. Dermed er det som regel lettere for ham enn for meg å være hjemme med syke barn. Men jeg tar sykt barn-dager av og til, jeg også - det ville vært urimelig om det bare var han som tok belastningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Hun ordla seg forsåvidt på en litt dum måte, i forhold til viktigheten av jobbene. Men i noen jobber er det større konsekvenser av fravær enn i andre, og sånn sett kan man jo si at det er viktigere å være på jobb. Hvis jeg er borte fra jobben min, går det ut over veldig mange andre. Hvis mannen min er borte fra jobben sin, går det først og fremst ut over ham selv, i den forstand at han kan ta igjen jobben senere. Dermed er det som regel lettere for ham enn for meg å være hjemme med syke barn. Men jeg tar sykt barn-dager av og til, jeg også - det ville vært urimelig om det bare var han som tok belastningen. Akkurat slik gjør vi det også, med akkurat samme begrunnelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Jeg har en jobb det til tider er fryktelig vanskelig å være borte fra. Det får store konsekvenser for mange, og det skal derfor mye til for at jeg er borte på kritiske dager - både pga egen og barns sykdom. Pappa´n tar derfor ut disse dagene først og så tar jeg det som evt blir igjen. Jeg anser ikke jobben min som viktigere, men vanskeligere og mindre tilrettelagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 ''Jobben hans er viktigere enn min'' Jøss, sa hun det? Trist statement i såfall syns jeg, og håper hun tenkte å si at det skapte større utfordringer for mannen enn for henne å være hjemme med syke unger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Dumt ordlagt, tipper jeg. Det er "lettere" for folk med en jobb som kun går utover dem selv å være borte (type papirer som hoper seg opp, som man allikevel må ta igjen selv to dager senere) enn for en som stopper opp halve bedriften, må utsette operasjoner osv... Selv er det forsåvidt ikke enklere for en av oss her hjemme å være hjemme med sykt barn, men vi har dager det er enda verre for en av oss, og da prøver vi å trikse det til... Altså "jeg kan ta i dag, men i morgen skal jeg det og det, så da MÅ jeg på jobb"... Eller "jeg KAN ta fram til lunsj, men da MÅ jeg på et møte, så kan du få gått tidlig i dag" osv... Ingen av oss er uunnværlige, men vi prøver å gjøre den totale belastningen minst mulig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Hadde jeg vært arbeidsgiveren hennes, hadde jeg ikke vært spesielt imponert over en sånn holdning iallefall. den viser liten respekt overfor hennes arbeidsplass. Vi deler og tar stort sett annenhver dag, med tilpasning når det trengs. Noen dager er jo nødvendigvis verre enn andre å være borte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Enig i at det var en snodig måte å gjøre det på. Men ang. det andre så er vel ingen jobber viktigerer enn andre, men for noen er det litt lettere å kunne være hjemme enn for andre. I min jobb lider ingen nød om jeg lar kontorarbeidet ligge en dag, og tar det igjen dagen etter, mens for min mann må pasienter avbestilles. Til og med operasjoner... Så jo, forskjell på yrkene er det helt klart i forhold til at noen kan enklere være hjemmeenn andre, uten at det går utover for mye på jobben. ''Men ang. det andre så er vel ingen jobber viktigerer enn andre, men for noen er det litt lettere å kunne være hjemme enn for andre.'' Enig. Alle jobber er viktige. Bortsett fra telefonsalg... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Noe klønete formulert. I noen jobber er det langt viktigere å møte på jobb enn andre. Tenk deg f.eks. noen som jobber mot timebok. Eller en arbeidsleder som vanskelig kan deligere jobben til andre. Alle jobber utenom telefonsalg er viktige. Men i noen yrkesgrupper og stillinger er det langt vanskeligere å finne vikarer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Tja... Om jeg er borte må vi ofte tilkalle vikar. Om eksen min er borte trenger han ikke vikar og han kan gjøre en del ting hjemmefra, men han er ofte opptatt i møter. Så hvem av oss er viktigst? Begge to. ) Vi har laget oss en ordning i forbindelse med sykedager så for oss funker det fint, men dersom det blir veldig mye på den ene og ingenting på den andre en periode så kan den andre steppe inn allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bortsett fra Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 ''Men ang. det andre så er vel ingen jobber viktigerer enn andre, men for noen er det litt lettere å kunne være hjemme enn for andre.'' Enig. Alle jobber er viktige. Bortsett fra telefonsalg... mvh ''Enig. Alle jobber er viktige. Bortsett fra telefonsalg...'' Hva er det for slags teit ting å si? Er telefonsalg for eksempel mindre viktig enn de som står på stand på butikken og skal presse på deg et eller annet strømabonnement? De irriterer meg mer enn de som er på telefon i alle fall. Du kan ikke luke ut telefonsalg og ikke en masse annet også i så fall. Og hvor skal da grensen gå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Irriterende fyr Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Tja... Om jeg er borte må vi ofte tilkalle vikar. Om eksen min er borte trenger han ikke vikar og han kan gjøre en del ting hjemmefra, men han er ofte opptatt i møter. Så hvem av oss er viktigst? Begge to. ) Vi har laget oss en ordning i forbindelse med sykedager så for oss funker det fint, men dersom det blir veldig mye på den ene og ingenting på den andre en periode så kan den andre steppe inn allikevel. Det hørtes bra ut:-) Men den mannen det er snakk om her er en idiot som sniker seg unna alt(husarbeid,matlaging) og nå har han fått seg unna sykebarndager også. Og jeg er ekstra irritert nå pga jeg har stresset og jobbet hardt hele uken pga vi var lite folk når hun var borte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 ''Enig. Alle jobber er viktige. Bortsett fra telefonsalg...'' Hva er det for slags teit ting å si? Er telefonsalg for eksempel mindre viktig enn de som står på stand på butikken og skal presse på deg et eller annet strømabonnement? De irriterer meg mer enn de som er på telefon i alle fall. Du kan ikke luke ut telefonsalg og ikke en masse annet også i så fall. Og hvor skal da grensen gå. På hvilken måte bidrar telefonsalg til at hjulene i AS Norge sviver rundt? Forestill deg en streik blant telefonselgerne. De skulle holdt på i ganske mange år før det ble tvungen lønnsnemd, om det noen gang ble det. Jeg har problemer med å komme på én negativ samfunnsmessig konsekvens av at telefonselgerne fant noe annet å gjøre. Kan hende er det andre jobber som også er ganske unyttige. Men telefonselgere kommer øverst på min liste. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Det hørtes bra ut:-) Men den mannen det er snakk om her er en idiot som sniker seg unna alt(husarbeid,matlaging) og nå har han fått seg unna sykebarndager også. Og jeg er ekstra irritert nå pga jeg har stresset og jobbet hardt hele uken pga vi var lite folk når hun var borte ''Men den mannen det er snakk om her er en idiot som sniker seg unna alt(husarbeid,matlaging) og nå har han fått seg unna sykebarndager også.'' Hvordan dette paret organiserer den øvrige hverdagen sin har ingen ting med saken å gjøre. Jeg forstår det er frustrerende å få mye merarbeid pga fravær. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beena Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 På hvilken måte bidrar telefonsalg til at hjulene i AS Norge sviver rundt? Forestill deg en streik blant telefonselgerne. De skulle holdt på i ganske mange år før det ble tvungen lønnsnemd, om det noen gang ble det. Jeg har problemer med å komme på én negativ samfunnsmessig konsekvens av at telefonselgerne fant noe annet å gjøre. Kan hende er det andre jobber som også er ganske unyttige. Men telefonselgere kommer øverst på min liste. mvh Blindeforbundet og andre organisasjoner hadde fått problemer med å få inn penger. Og ukeblader og aviser hadde fått vansker med å selge sine produkter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 ''Men ang. det andre så er vel ingen jobber viktigerer enn andre, men for noen er det litt lettere å kunne være hjemme enn for andre.'' Enig. Alle jobber er viktige. Bortsett fra telefonsalg... mvh Interessant. Og da mener du alle som selger noe via telefon? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.