Gå til innhold

gutt med sterke hodesmerter

spiky

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 10 år klaget tidligere i dag over vondt i hodet. Han har ikke blitt bedre utover kvelden. Han har så vondt i hodet at han bare vil ligge i senge sin med lyset av og døren lukket. Blir skikkelig bekymret. Han har ikke feber eller oppkast eller andre symptomer. Er det noen som har erfaring med barn og sterke hodesmerter tilsynelatende uten andre sykdomstegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Barn kan jo også få hodepine, og sågar migrene. Hvis han er "ved sine fulle fem" (ikke "borte") ville jeg sett det an til i morgen. Jeg antar du har gitt ham paracet eller lignende?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi fikk migrene omtrent på den alderen. De første gangene kastet hun ikke opp, det kom senere. Om hun kaster opp nå i en alder av 25 vet jeg ikke, men jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Barn kan jo også få hodepine, og sågar migrene. Hvis han er "ved sine fulle fem" (ikke "borte") ville jeg sett det an til i morgen. Jeg antar du har gitt ham paracet eller lignende?

Med vennlig hilsen

Ja, han fikk en paracet tidligere i dag og en nå. Men det ser ikke ut til at tabletten tar vekk noe av smertene. Han har ikke sovnet/vært borte. Hodepinen hindrer han i å sovne, og nå er jeg nesten engstelig for at han skal sovne, så jeg er inne og ser til han hvert kvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi fikk migrene omtrent på den alderen. De første gangene kastet hun ikke opp, det kom senere. Om hun kaster opp nå i en alder av 25 vet jeg ikke, men jeg tror ikke det.

Jeg har tenkt på om det kan være migrene. Han har en farmor som har det, og jeg vet det kan være arvelig…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn hadde også en sånn episode en gang på omtrent den alderen eller litt tidligere - kanskje enda vondere enn du beskriver, lå og vred seg på gulvet. Han fikk paracet - max dose - og det ble bedre. Det var ikke noe annet enn sterk hodepine,- og han har ikke fortsatt med hodepine- eller migreneanfall.

Men, jeg skjønner at du er bekymret, særlig hvis ikke han pleier å ha hodepine ellers av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på om det kan være migrene. Han har en farmor som har det, og jeg vet det kan være arvelig…

Alle kvinnene i min familie har migrene, jeg får som regel bare aura, og det er sjelden noen kaster opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde også en sånn episode en gang på omtrent den alderen eller litt tidligere - kanskje enda vondere enn du beskriver, lå og vred seg på gulvet. Han fikk paracet - max dose - og det ble bedre. Det var ikke noe annet enn sterk hodepine,- og han har ikke fortsatt med hodepine- eller migreneanfall.

Men, jeg skjønner at du er bekymret, særlig hvis ikke han pleier å ha hodepine ellers av og til.

Det var litt beroligende. Han hadde hodesmerter en ettermiddag for et par måneder siden. Jeg håper ikke det er migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt beroligende. Han hadde hodesmerter en ettermiddag for et par måneder siden. Jeg håper ikke det er migrene.

Ja, han min har bare hatt hodepine (og da ikke så sterk) noen få ganger etter det - og episoden var for ca 8 år siden, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som migrene. Vet du om han har eller hadde synsforstyrrelser i forbindelse med hodepinen?

Jeg hadde migrene fra jeg var 12 år, og det hjalp ikke med smertestillende hvis jeg ikke tok det med en gang jeg fikk synsforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han fikk en paracet tidligere i dag og en nå. Men det ser ikke ut til at tabletten tar vekk noe av smertene. Han har ikke sovnet/vært borte. Hodepinen hindrer han i å sovne, og nå er jeg nesten engstelig for at han skal sovne, så jeg er inne og ser til han hvert kvarter.

For litt over et år siden hadde vi mistanke om at min sønn hadde migrene. Da sa legen at paracet oralt ikke virket så godt, fordi magen "står stille" mens man har migrene. Derfor var det mye mer virkningsfullt å bruke stikkpille-paracet i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er ganske mange barn som klager over hodepine, ofte en hodepine som er akutt innsettende og som kan blir så sterk at b arnet vil legge seg, og ofte ha det rolig og mørkt i rommet. Barnemigrene er ikke helt uvanlig, spenningshodepine kanskje ennå vanligere, og ofte kan det være vanskelig å se forskjellen på de to formene. Naturligvis er et også mange andre årsaker til hodepine hos barn, men dette er de to som dominerer når barnet ellers er friskt. Dersom han fortsatt får plager er det riktig å få ham medisinsk vurdert, dersom det er en enkeltstående episode ville jeg se det rolig an. Paracet pleier å være et godt middel når pinen er sterkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...