Gå til innhold

Bryster i utakt?


Heffalump

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg fikk en sønn for 7 mndr siden, har ammet hele tiden (de siste 3 mnd-ene har han fått grøt og etterhvert litt annen mat også i tillegg til morsmelk), og har ikke hatt nevneverdige problemer med ammingen. Ikke såre brystvorter, betennelse eller andre uhumskheter.

MEN - nå er det noe merkelig som skjer. Jeg vet ikke helt når det begynte, men jeg tror det var for ca 2-3 uker siden, da vi kuttet ut nattmåltidene til poden. Før det fikk han pupp 2-3 ganger om natta (fra han la seg til vi sto opp). Plutselig gikk det altså 9-10-11 timer mellom hver gang jeg fikk lettet på trykket, imot 3-4-5 timer som før avvenningen.

Ikke uventet ble jeg da GAANSKE så sprengfull av melk utpå natta/morgenkvisten, våknet noen ganger i en dam av morsmelk....Jeg begynte derfor å stå opp og pumpe sånn i 3-4-5 tiden, vi trenger et morsmelklager i fryseren til jeg skal reise bort.

Men jeg ble altså ganske full av melk de første nettene etter avvenningen, og de første gangene pumpet jeg bare én pupp fordi jeg regnet med at poden snart ville våkne, og da kunne han få den andre.

Jeg vet ikke helt hvordan det har gått til, men nå produserer ihvertfall puppene helt ulikt!! Den ene funker som den gjorde før - går det lang tid før den blir tømt, så blir den full og "hard". Den andre derimot er myk hele tiden, selv om det går 10-12 timer uten at den tømmes. Den virker slapp og tom, og når jeg pumper syns jeg det er mindre melk i denne enn den andre.

Så hva gjør jeg? Skal jeg pumpe/amme oftere fra denne puppen for å øke produksjonen igjen? Det føles helt rart å ha en pupp som fungerer mens den andre virker som den har trappet helt ned. Noen som har opplevd noe liknende?

Råd mottas med takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Heffalump. Det at brystene produserer ulik mengde melk, er ikke uvanlig. Enkelte kvinner ammer mer eller mindre på kun et bryst, mye av ammeperioden. Om du har nok melk påtross av ulik produksjon så behøver du ikke gjøre noe med det. Noen syns det er ubehagelig å ha stor tyngdeforskjell på brystene og opplever du det slik får du vurdere om det er verdt jobben å prøve å øke produksjonen. Hva med alltid å legge først til det brystet med minst melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...