Gå til innhold

4-åring


morsan

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på fire år, og jeg har følgende spørsmål:

Han bruker nattbleie, og han protesterer sjelden på at den skal på. Han tisser ikke i den i våken tilstand, men han våkner ikke av at han må tisse. I noen tilfeller der han av ulike grunner har sovnet uten bleie (f.eks. i bil), våkner han heller ikke av at han har blitt våt.

Men enkelte netter er bleia tørr - særlig når han ikke våkner av seg selv, men vi vekker ham (og får ham på do).

Dersom vi "på død & liv" ville "smykke oss" med å ha et barn som har kuttet ut nattbleia, kunne vi kanskje oppnå mer enn 50 % tørre netter ved å være påpasselig med å vekke ham, ikke la ham drikke etter kl 18 etc.

MEN (her kommer spørsmålet): Kan vi vente med å kutte ut bleia til han klarer å våkne av at han må tisse? Er dette et modningsspørsmål eller en ferdighet som må læres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier at han ikke tisser i bleia når han er våken, og her tror jeg kjernen ligger, ingen barn vil bruke bleie lenger enn de føler at de må.

Du sier han ikke protesterer når bleia skal på, og det tror jeg kan forklares med at han syntes det er trykt med bleie på så han ikke trenger å være redd for å tisse i sengen mens han sover. Din sønn har ingen problemer med å fortsatt måtte ha nattbleie og da syntes jeg ikke dere skal lage noe sak av det heller bare fordi mange barn er tørre i denne alderen.

Jeg mener dette er et modningsspørsmål og ikke en trengingssak. Enten sover han så tungt at han ikke våkner eller så er ikke kroppen modnet nok til at væske produksjonen reduseres på natten, derfor tisser han på seg. Det kommer ikke noe godt ut av å la ham tisse på seg, oppleve å bli våt. Det gir ham kun nederlagsfølelser, at han har misslyktes. Det er heller god løsning å vekke ham, han lærer ikke å holde seg av den grunn, selv om dere oppnår å spare en bleie eller slippe vask av sengetøy.

Dere gjør det rette etter min mening, lar det ikke gå prestisje i få ham ut av bleiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å ta ham opp og ta ham med på do, sakte men sikkert vil kroppen hans da venne seg til at den må tømmes og hjernen vil registrere at det er på tide å vokne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til morsan Det du beskriver er ikke uvanlig på 4 åringer. De fleste blir tørre først på dagen og deretter på natten. Vi snakker ikke om sengevæting før barnet er 5 år.Når det gjelder det å ta barnet opp når foreldre legger seg lærer trolig ikke barnet å være tørr. Det lærer heller å tisse i søvne. Gevinsten med å ta barnet opp er ofte tørr seng, og for mange så ønsker de å gjøre det sånn. Jeg tror dere bare skal fortsette med nattbleie litt til. Det er nok her snakk om et modningsspørsmål, og at det vil gå seg til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...