Gå til innhold

Bursdagsfeiring 12 åring

hjemmy1365381145

Anbefalte innlegg

hjemmy1365381145

Ønsker litt innspill fra dere med barn på samme alder. Har en gutt på snart 12. Jeg synes at det er på tide å starte nedtrapping av feiringen. Han skal få feire men jeg synes at han kanskje ikke trenger å invitere alle guttene i klassen lenger slik som han har gjort før. De er 10 gutter og av disse er det kun 2 stk han ikke ønsker å be. Jeg personlig liker ikke å sette igjen kun 2 stk, så jeg sier han må luke ut iallefall 2 til. Samtidig så tenker jeg at det er jo hans bursdag og nå begynner de å bli såpass store at han kanskje bør få bestemme selv hvem han vil be selv om dette innebærere at kun 2 ikke blir invitert. Disse 2 har han ingen kontakt med utover skolen, resten er han enten sammen med på fritiden ellel deltar på fritidsaktiviteter sammen med. Hva gjør deres 12 åringer og hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke holde noen få utenfor

Jeg synes ikke han skal få lov til å velge åtte av ti gutter. Man behøver ikke å la noen føle seg utenfor selv om man har blitt såpass stor. Heller ikke voksne ville holdt en så liten andel av en naturlig gruppe utenfor, uten at det ville kunne oppleves som problematisk. ( invitere nesten alle kollegæne hjem, invitere nesten hele håndballaget hjem, invitere hele rekken av ti i rekkehusene på grillfest utenom en). Selvsagt blir det gjort, men det er ikke uproblematisk og ikke noe vi behøver å lære barna at er helt greit.

Gutten min sluttet med å invitere alle på elleveårsdagen sin, mange slutter tidligere. Vi inviterte fem av elleve gutter i klassen (12 med sønnen vår) på bowling. Det var gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han be noen han ikke har kontakt medt? Det skjønner ikke jeg. De kommer til å føle seg utenfor når de ikke "hører til" i gjengen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg - det er ikke nødvendig å be alle, men to av 12 er for få. Spesielt hvis det er slik at disse to ofte er litt utenfor i andre sammenhenger også.

Hvis de selv har vært med på å "definere" seg utenfor, velger de kanskje ikke å komme. Men det kan ikke være noe kjempeproblem å ha med to som ellers ikke alltid er med - forutsatt at dette ikke har noe med mobbing el.l. å gjøre.

Min sønn (også snart 12) hadde hele klassen eller alle guttene fram til og med 10-årsdagen. I fjor var det stort sett fotballaget som ble invitert, og de er ikke så mange at det blir noen påfallende liten gruppe som ikke inviteres, dessuten er det ikke et helt rent klasselag av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han be noen han ikke har kontakt medt? Det skjønner ikke jeg. De kommer til å føle seg utenfor når de ikke "hører til" i gjengen likevel.

Også på en arbeidsplass med voksne mennesker vil det oppfattes som både sært og ufint å invitere samtlige medarbeidere bortsett fra to. Det er utelukkelse, uansett hvor mye eller lite man er sammen for øvrig.

Man skal ikke nødvendigvis trenge å be absolutt alle, men da må det ikke være et så stort misforhold mellom inviterte og ikke-inviterte i en og samme gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...