Gå til innhold

er dere opptatt av popularitet ved navnevalg?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Jeg ville nok ikke valgt et navn som er på navnetoppen.... og til tross for det har jeg en Emma ;) Hun er oppkalt etter oldemoren min og det var bare "gamle damer" som het Emma når hun ble født i 2000 ;)

Men er det ikke nettopp sånn? Min søster var ute for nesten samme situasjon. Hvis hun fikk ei datter skulle hun hete Emma. De fikk en sønn, og unngikk problemet. Noen år etter får de ei datter, men da er Emma på navnetoppen og uaktuelt.

Er det ikke ofte slik at navn som er uvanlige og som bare "gamle mennesker" heter nettopp er de som er på navnetoppen noen år etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Spenol(1)

12

• Lillemus

9

• Rhea Silvia

6

Ved navnevalg, så syns jeg ikke populariteten er så viktig. Det er viktigere at barnet får et navn som ikke blir en belastning. Derfor anbefaler jeg å ikke bruke navn med bokstavene Æ, Ø og Å. (Det er egentlig synd, siden en del særnorske navn dermed kan dø ut). Dernest er det greit å sjekke at navnet ikke har en uheldig betydning på engelsk, som Odd eller Randi.

Jeg skjønner ikke helt det med "belastning" og "uheldig betydning".. Det er jo slike ting som er litt artige og gir et navn "særpreg" ;) Nå har mine tre døtre navn som gjør seg like godt internasjonalt som norsk, men allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke valgt et navn som er på navnetoppen.... og til tross for det har jeg en Emma ;) Hun er oppkalt etter oldemoren min og det var bare "gamle damer" som het Emma når hun ble født i 2000 ;)

''Jeg ville nok ikke valgt et navn som er på navnetoppen.... og til tross for det har jeg en Emma ;) Hun er oppkalt etter oldemoren min og det var bare "gamle damer" som het Emma når hun ble født i 2000 ;)...

''

Statistikken sier noe annet...

http://www.ssb.no/emner/00/navn/fig-2011-01-25-01.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke nettopp sånn? Min søster var ute for nesten samme situasjon. Hvis hun fikk ei datter skulle hun hete Emma. De fikk en sønn, og unngikk problemet. Noen år etter får de ei datter, men da er Emma på navnetoppen og uaktuelt.

Er det ikke ofte slik at navn som er uvanlige og som bare "gamle mennesker" heter nettopp er de som er på navnetoppen noen år etter?

Jo, det stemmer nok ;)

Det sies at navn kommer i hundreårssykluser.... Jeg ønsket å kalle min eldste datter for Emma, men da var ikke pappaen klar for et slikt navn... Når vi fikk vår andre datter begynte han å like navnet, og like etter fødte Rachel i Friends en datter hun kalte Emma ;-)

Min Emma har to fornavn og det er jeg veldig glad for! Vennene bruker ofte begge fornavn når det er to ved navn Emma tilstede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det med min første også... (1999) Jeg valgte min morfars navn, som var litt sånn gamelmannsnavn. Men POFF!!! så var det blitt et motenavn som mange heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville nok ikke valgt et navn som er på navnetoppen.... og til tross for det har jeg en Emma ;) Hun er oppkalt etter oldemoren min og det var bare "gamle damer" som het Emma når hun ble født i 2000 ;)...

''

Statistikken sier noe annet...

http://www.ssb.no/emner/00/navn/fig-2011-01-25-01.html

Jøss! Regner med det var i Bærum navnet var på topp da;)

Det sies at Emma kom på navnetoppen først etter at Rachel i Friends fødte en Emma, og det var senere enn i 2000 tror jeg (har aldri fulgt med på Friends ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, Emma var på topp 10 lista også i 2000. http://www.ssb.no/magasinet/blandet/tab-2002-11-06-02.html

Men... Sånn er det jo. Man tror man finner et navn som omtrent ingen andre har tenkt på, som samtidig ikke er så uvanlig at det stikker seg for mye ut, så hopper man over en genrasjon eller fem bakover til oldemor, og så vips, så er man på topp 10 lista.

Been there, done that.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det med min første også... (1999) Jeg valgte min morfars navn, som var litt sånn gamelmannsnavn. Men POFF!!! så var det blitt et motenavn som mange heter...

Helt typisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Emma var på topp 10 lista også i 2000. http://www.ssb.no/magasinet/blandet/tab-2002-11-06-02.html

Men... Sånn er det jo. Man tror man finner et navn som omtrent ingen andre har tenkt på, som samtidig ikke er så uvanlig at det stikker seg for mye ut, så hopper man over en genrasjon eller fem bakover til oldemor, og så vips, så er man på topp 10 lista.

Been there, done that.... ;-)

Snodig igrunnen.... Jeg fikk faktisk endel kommentarer på navnevalget (gammeldamenavn osv), så jeg ble usikker på om jeg skulle våge å ta navnet... Redd for at det skulle bli et "mobbenavn" osv ;) VI kjente iallefall ikke en eneste en som het dette som var under 90 år på den tida ;) (bor på Nordvestlandet, men slekta i Oslo kommenterte også navnet negativt med det samme..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig igrunnen.... Jeg fikk faktisk endel kommentarer på navnevalget (gammeldamenavn osv), så jeg ble usikker på om jeg skulle våge å ta navnet... Redd for at det skulle bli et "mobbenavn" osv ;) VI kjente iallefall ikke en eneste en som het dette som var under 90 år på den tida ;) (bor på Nordvestlandet, men slekta i Oslo kommenterte også navnet negativt med det samme..)

Her jeg bor er det mange Emma-er, de første kom ca 1995 med en topp rundt 2003-04...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg kjenner også til flere Emma'er født på slutten av nitti- og begynnelsen av 2000-tallet og forbinder det nettopp med et motenavn akkurat da :-).

Lignende var det med jentenavnet som var "ment" for min datter - helt siden jeg var liten selv har jeg tenkt at min datter skulle hete akkurat det. Ingen het det før - men da jeg fikk barn selv, ble det plutselig motenavn. Nå fikk jeg ingen jente - så jeg slapp å vurdere om jeg likevel skulle bruke det navnet :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det mange Emma-er, de første kom ca 1995 med en topp rundt 2003-04...

Ok:) Nådde nok en topp her også rundt 2003-2004..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var opptatt av at barna skulle få navn som ikke var så vanlige, ja. Selv har jeg et navn som veldig mange på min alder har og gikk i klasse med tre med samme navn i min skoletid, og ønsket ikke det for mine barn.

Derfor leste vi navnestatistikk og sørget for å velge navn som ikke var populære og som ikke hadde en oppadgående trend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner også til flere Emma'er født på slutten av nitti- og begynnelsen av 2000-tallet og forbinder det nettopp med et motenavn akkurat da :-).

Lignende var det med jentenavnet som var "ment" for min datter - helt siden jeg var liten selv har jeg tenkt at min datter skulle hete akkurat det. Ingen het det før - men da jeg fikk barn selv, ble det plutselig motenavn. Nå fikk jeg ingen jente - så jeg slapp å vurdere om jeg likevel skulle bruke det navnet :-).

Jeg hadde aldri valgt navnet Emma om jeg visste det skulle bli så populært, men ser jo idag at hun ikke kunne hett noe annet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) Nådde nok en topp her også rundt 2003-2004..

Statistikken indikerer at det stort sett er overveiende homobarn som har blitt født etter 2008. Jentestatistikken er et uttrykk for rosafetisjen som herjer blandt alle ånds- og smakløse foreldre.

Mange fremtidige homser og fjolledokker kommer til å gi flotte parader. Reproduksjonen blir mer utfordrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine har helt vanlige popisnavn. Men med de to første visste jeg det ikke. Eldstemanns navn var bestemt 4 år i forveien og da var det ingen som het det og ingen het dattera mi sitt navn heller da jeg fikk henne. Men plutselig het alle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikken indikerer at det stort sett er overveiende homobarn som har blitt født etter 2008. Jentestatistikken er et uttrykk for rosafetisjen som herjer blandt alle ånds- og smakløse foreldre.

Mange fremtidige homser og fjolledokker kommer til å gi flotte parader. Reproduksjonen blir mer utfordrende...

Du verden.... filosofisk innlegg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Slik var det med min første også... (1999) Jeg valgte min morfars navn, som var litt sånn gamelmannsnavn. Men POFF!!! så var det blitt et motenavn som mange heter...''

Omtrent samme med oss. Vår 99-gutt ble oppkalt etter både min gamle onkel og min manns gamle onkel. Jeg kjente ingen barn da eller barn på min egen alder med det navnet.

Men navnet suste opp på i alle fall 15 på topp lista, muligens 10 på topp også i løpet av et par år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Slik var det med min første også... (1999) Jeg valgte min morfars navn, som var litt sånn gamelmannsnavn. Men POFF!!! så var det blitt et motenavn som mange heter...''

Omtrent samme med oss. Vår 99-gutt ble oppkalt etter både min gamle onkel og min manns gamle onkel. Jeg kjente ingen barn da eller barn på min egen alder med det navnet.

Men navnet suste opp på i alle fall 15 på topp lista, muligens 10 på topp også i løpet av et par år!

Akkurat samme her også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke brydd oss så mye om det. Viktigst å finne navn som vi likte selv, og som passet noenlunde greit med etternavn. Ungene våre har fått sånn passe populære navn.

Dersom man vil være i forkant, er det vel lurt å holde seg et par tiår foran hundreårssyklusen for navn. Kanskje Bjørg, Margit, Birger og Erling? Eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...