Gå til innhold

er dere opptatt av popularitet ved navnevalg?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Enig, en tenker ofte ikke over navnene som bibelske.

Men når "alle" heter Andreas, Jacob, Markus, Lukas, Isak, Johannes og Tobias....

Nei, jeg tror ikke folk tenker over at det er bibelske navn. Og at veldig mange navn kommer fra de navna.

Det er jo en av de store navnetradisjonene,

Bestisen til sønnen min heter Johannes, og en venninne av henne sa at hun ville aldri ha kalt barnet sitt for et så bibelsk navn! Og hva heter barna hennes? Andreas, Tomas og Marie.... LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Spenol(1)

12

• Lillemus

9

• Rhea Silvia

6

Vi har vært opptatt av popularitet i den hensikt å unngå å gi ungene de mest brukte navnene.

Nå viser det seg at eldstemann har et navn som har krøpet oppover på statistikken siden han kom til verden, og plustelig kjenner vi mange gutter med det navnet....

Mens jenta vår har et fint, enkelt, relativt norsk navn vil jeg si - som overraskende få heter. Tilsynelatende hvertfall. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er dere opptatt av at barnet ikke skal dele navn med mange andre barnehagen/skolen''

Ja, vi var opptatt av at navnet ikke skule være super-vanlig. Men det var ikke noe mål i seg selv å finne et ekstremt uvanlig navn heller.

''følger dere med på statistikken og trendene?''

Ihvertfall statistikkene. Jeg synes navnespørsmål er artig, og har opp igjennom årene fulgt litt med på ssb.no, ymse artikler, samt at jeg har et fint navneleksikon som inneholder langt flere navn og med grundigere omtale enn vanlige navnebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært opptatt av popularitet i den hensikt å unngå å gi ungene de mest brukte navnene.

Nå viser det seg at eldstemann har et navn som har krøpet oppover på statistikken siden han kom til verden, og plustelig kjenner vi mange gutter med det navnet....

Mens jenta vår har et fint, enkelt, relativt norsk navn vil jeg si - som overraskende få heter. Tilsynelatende hvertfall. :-)

''Nå viser det seg at eldstemann har et navn som har krøpet oppover på statistikken siden han kom til verden, og plustelig kjenner vi mange gutter med det navnet....''

Vi opplevde også at det var en markant økning i antallet guttebarn som fikk samme navn som vår sønn i tiden som fulgte, men det tok aldri helt av og det er fortsatt ikke veldig vanlig. Men av dette navnets bærere, vil jeg nok tro at minst 90% har fått sitt navn etter 1995-96. Så sånn sett var det jo et navn som viste seg å være mer populært for denne generasjonen enn noen av de foregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg husker en venninne som fikk barn tidlig, og kalte sønnen "Lucas"... en annen venninne var veldig negativ til navnet og fnyste "hestenavn". ''

Jeg forbinder navnet Lucas mer med evangelistene og bibelen. Og jeg har stusset over hvor vanlig det har vært med bibelske navn de siste 20 årene - til tross for at folk er mindre religiøse enn noen gang :-).

Lukas er jo hesten til Emil i Lønneberget! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke folk tenker over at det er bibelske navn. Og at veldig mange navn kommer fra de navna.

Det er jo en av de store navnetradisjonene,

Bestisen til sønnen min heter Johannes, og en venninne av henne sa at hun ville aldri ha kalt barnet sitt for et så bibelsk navn! Og hva heter barna hennes? Andreas, Tomas og Marie.... LOL

Men det er jo mange navn som ihvertfall da jeg vokste opp nesten bare fantes i bibelen, og slike føles jo da mye mer "bibelske" enn Peter og Anna osv.

Ezekiel er jo et knakandes godt eksempel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo mange navn som ihvertfall da jeg vokste opp nesten bare fantes i bibelen, og slike føles jo da mye mer "bibelske" enn Peter og Anna osv.

Ezekiel er jo et knakandes godt eksempel ;-)

Profeten (?) Ezekiel var jo en hyggelg fyr, da! :knegg:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke brydd oss så mye om det. Viktigst å finne navn som vi likte selv, og som passet noenlunde greit med etternavn. Ungene våre har fått sånn passe populære navn.

Dersom man vil være i forkant, er det vel lurt å holde seg et par tiår foran hundreårssyklusen for navn. Kanskje Bjørg, Margit, Birger og Erling? Eller noe sånt?

Ja, eller de navnene som var populære for min generasjon: Hilde, Bente, Mette - ikke mange som heter det i barnehagene rundt omkring nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket definitivt å unngå navnetoppen, men det er ikke lett å se hva som blir populært noen år fram i tid. Da storesøster her begynte på skolen (1.-10., 600 elever) var hun den eneste med sitt navn, året etterpå begynte det en til med samme fornavn. Nå går det vel et dusin, minst, på den skolen med det navnet.

Jeg trøster meg med at vi hadde god smak... Og at hun ihvertfall slipper å ha klassekamerater med samme navn, selv om hun troner navnetoppen.

Lillesøster har et navn i samme stil, som lå langt nede på lista da det ble valgt, og vi lurte en stund på om det kom til å følge samme trenden. Heldigvis ikke hittil...

Selv har et jeg navn som var ekstremt populært da jeg ble født, og liker navnet mitt, selv om jeg ikke er alene om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket definitivt å unngå navnetoppen, men det er ikke lett å se hva som blir populært noen år fram i tid. Da storesøster her begynte på skolen (1.-10., 600 elever) var hun den eneste med sitt navn, året etterpå begynte det en til med samme fornavn. Nå går det vel et dusin, minst, på den skolen med det navnet.

Jeg trøster meg med at vi hadde god smak... Og at hun ihvertfall slipper å ha klassekamerater med samme navn, selv om hun troner navnetoppen.

Lillesøster har et navn i samme stil, som lå langt nede på lista da det ble valgt, og vi lurte en stund på om det kom til å følge samme trenden. Heldigvis ikke hittil...

Selv har et jeg navn som var ekstremt populært da jeg ble født, og liker navnet mitt, selv om jeg ikke er alene om det :)

''Da storesøster her begynte på skolen (1.-10., 600 elever) var hun den eneste med sitt navn, året etterpå begynte det en til med samme fornavn. Nå går det vel et dusin, minst, på den skolen med det navnet.''

Man kan vanskelig sikre seg mot popularitetsøkninger i framtida. Hun slipper i det minste å dele fornavnet sitt med mange på eget klassetrinn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg husker en venninne som fikk barn tidlig, og kalte sønnen "Lucas"... en annen venninne var veldig negativ til navnet og fnyste "hestenavn". ''

Jeg forbinder navnet Lucas mer med evangelistene og bibelen. Og jeg har stusset over hvor vanlig det har vært med bibelske navn de siste 20 årene - til tross for at folk er mindre religiøse enn noen gang :-).

''Og jeg har stusset over hvor vanlig det har vært med bibelske navn de siste 20 årene - til tross for at folk er mindre religiøse enn noen gang :-).''

Hehe. Ene sønnen vår har et bibelsk navn. Ingen av oss (foreldrene) visste at det var bibelsk. Navnet er ikke særlig populært heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da storesøster her begynte på skolen (1.-10., 600 elever) var hun den eneste med sitt navn, året etterpå begynte det en til med samme fornavn. Nå går det vel et dusin, minst, på den skolen med det navnet.''

Man kan vanskelig sikre seg mot popularitetsøkninger i framtida. Hun slipper i det minste å dele fornavnet sitt med mange på eget klassetrinn :-)

Jepp, som jeg skrev :) Og hun liker navnet sitt godt, selv om hun reagerer automatisk når hun går gjennom skolegården og hører navnet sitt - og det er en førsteklassing som snur seg. Hun er vant til å ha det for seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får gå for Erna, valborg, Berit, Gerd. Jeg tror ikke disse navnene får en ny renessanse.

''Man får gå for Erna, valborg, Berit, Gerd. Jeg tror ikke disse navnene får en ny renessanse'' Klart de gjør :) Jeg kjenner både en liten Berit, Trygve, Knut og Nils allerede. Når man trodde man hadde vent seg til alt av uvanlige navn (og nye selvlagde navn so to say) så må jeg si at det jeg har slitt mest med å identifisere til en liten baby var Berit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man får gå for Erna, valborg, Berit, Gerd. Jeg tror ikke disse navnene får en ny renessanse'' Klart de gjør :) Jeg kjenner både en liten Berit, Trygve, Knut og Nils allerede. Når man trodde man hadde vent seg til alt av uvanlige navn (og nye selvlagde navn so to say) så må jeg si at det jeg har slitt mest med å identifisere til en liten baby var Berit :)

Jeg kjenner flere Astrid, Ingrid, Sigrid, Gaute... Joda, navene fra våre foreldres generasjon er på vei tilbake. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Og jeg har stusset over hvor vanlig det har vært med bibelske navn de siste 20 årene - til tross for at folk er mindre religiøse enn noen gang :-).''

Hehe. Ene sønnen vår har et bibelsk navn. Ingen av oss (foreldrene) visste at det var bibelsk. Navnet er ikke særlig populært heller.

Pst, begge mines navn er avledet fra bibelske navn også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, som jeg skrev :) Og hun liker navnet sitt godt, selv om hun reagerer automatisk når hun går gjennom skolegården og hører navnet sitt - og det er en førsteklassing som snur seg. Hun er vant til å ha det for seg selv...

:-)

Og jeg reagerer hvis andre unger kaller moren sin for "mor" - jeg er som oftest den eneste med den tittelen rundt forbi ;-) Men to kusiner har innført samme tittelen, og når jeg en sjelden gang treffer dem, blir jeg helt forvirret *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det er lettere å forestille seg baby Valborg enn Berit? ( Hehe).

I motsatt ende klarer jeg ikke å se for meg en 90-åring som heter Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Og jeg reagerer hvis andre unger kaller moren sin for "mor" - jeg er som oftest den eneste med den tittelen rundt forbi ;-) Men to kusiner har innført samme tittelen, og når jeg en sjelden gang treffer dem, blir jeg helt forvirret *S*

Gubben her kalte mormor og morfar for mor og far, foreldrene var mamma og pappa.... Det er nok mer vanlig der han er fra, men allikevel var det sånn at folk reagerte når han var på byen med mormor og kalte henne mor, hun var minst 65 år eldre enn han.

Jeg mener forresten at jeg husker hva din heter... :) Det er et navn jeg fint kunne valgt. Lillesøster her heter det samme som Velourias andremann, om du har god hukommelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...