annegunn Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 :-) Og jeg reagerer hvis andre unger kaller moren sin for "mor" - jeg er som oftest den eneste med den tittelen rundt forbi ;-) Men to kusiner har innført samme tittelen, og når jeg en sjelden gang treffer dem, blir jeg helt forvirret *S* Hm. Eller kanskje det var førstemann... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg kjenner flere Astrid, Ingrid, Sigrid, Gaute... Joda, navene fra våre foreldres generasjon er på vei tilbake. ) Og før vi vet ordet av det tusler det små Marit-, Linda-, Hilde-, og Elin'er, dvs 70-talls kamerater rundt omkring også vettu 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Synes du det er lettere å forestille seg baby Valborg enn Berit? ( Hehe). I motsatt ende klarer jeg ikke å se for meg en 90-åring som heter Hege. ''Synes du det er lettere å forestille seg baby Valborg enn Berit? ( Hehe). I motsatt ende klarer jeg ikke å se for meg en 90-åring som heter Hege'' Medhold på alle punkter herfra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Gubben her kalte mormor og morfar for mor og far, foreldrene var mamma og pappa.... Det er nok mer vanlig der han er fra, men allikevel var det sånn at folk reagerte når han var på byen med mormor og kalte henne mor, hun var minst 65 år eldre enn han. Jeg mener forresten at jeg husker hva din heter... Det er et navn jeg fint kunne valgt. Lillesøster her heter det samme som Velourias andremann, om du har god hukommelse... Jeg husker det ene navnet. Med "spesiell" vokal. Nydelig navn :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg husker det ene navnet. Med "spesiell" vokal. Nydelig navn :-) Fine begge to Men det er nok det vanligste av de to vi har kopiert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 ''Synes du det er lettere å forestille seg baby Valborg enn Berit? ( Hehe). I motsatt ende klarer jeg ikke å se for meg en 90-åring som heter Hege'' Medhold på alle punkter herfra Apropos Valborg - ungene mine synes det er et helt vanlig navn, etter å ha sett alle Olsenbanden jr-filmene :-) Jeg vet om ei på min alder som heter det, ellers er det et definitivt oldemornavn for meg :-) Selma er også et oldemornavn, men jeg ser at flere barn heter det nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Apropos Valborg - ungene mine synes det er et helt vanlig navn, etter å ha sett alle Olsenbanden jr-filmene :-) Jeg vet om ei på min alder som heter det, ellers er det et definitivt oldemornavn for meg :-) Selma er også et oldemornavn, men jeg ser at flere barn heter det nå! ''Selma er også et oldemornavn, men jeg ser at flere barn heter det nå!'' Selma er nyyyydelig! Jeg kunne visst om ei lita jente ved det navnet, men det ene besteforeldreparet slo seg totalt vrange så foreldrene måtte pent velge et annet navn... Helt sant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Vi ga f... i popularitet, valgte fine navn fra slekta. Det viste seg senere at begge navnene vi har brukt var av topp ti det året, litt kjipt, men vi har da valgt med god grunn. Ville vært mer nøye med hva jeg IKKE velger, f.eks. navn som lett kan føre til mobbing. Kan du gi eksempel på slike navn? Man kan bli mobbet for så mye, også om man har et vanlig navn. Jeg jobber heller for at ungene mine ikke skal mobbe andre uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Apropos Valborg - ungene mine synes det er et helt vanlig navn, etter å ha sett alle Olsenbanden jr-filmene :-) Jeg vet om ei på min alder som heter det, ellers er det et definitivt oldemornavn for meg :-) Selma er også et oldemornavn, men jeg ser at flere barn heter det nå! Kjenner flere små Selma'er ja, eller små og små: de er +/- 10 år nå. Fint navn syns jeg Foruten disse hadde jeg bare hørt om Selma Lagerlöf med det navnet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Kan du gi eksempel på slike navn? Man kan bli mobbet for så mye, også om man har et vanlig navn. Jeg jobber heller for at ungene mine ikke skal mobbe andre uansett. ''Man kan bli mobbet for så mye, også om man har et vanlig navn. Jeg jobber heller for at ungene mine ikke skal mobbe andre uansett.'' Mobbes barn for navnet sitt nå til dags? Med alle våre nye landsmenn er det jo alskens forskjellige navn ute og går - vet om et barn ved fornavn Betlehem f.eks.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 ''Man kan bli mobbet for så mye, også om man har et vanlig navn. Jeg jobber heller for at ungene mine ikke skal mobbe andre uansett.'' Mobbes barn for navnet sitt nå til dags? Med alle våre nye landsmenn er det jo alskens forskjellige navn ute og går - vet om et barn ved fornavn Betlehem f.eks.... Nei, det kan ikke jeg skjønne at de gjør. Mobbing går nok på andre ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Nei, her har navnene til barna mine "kommet" til meg lenge før de ble født. Jeg kjenner ingen som heter det samme som dem, og det ene er ganske uvanlig her i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Fine begge to Men det er nok det vanligste av de to vi har kopiert. Jeg husker ikke hennes førstefødtes navn, men det hadde noe med nicket å gjøre, tror jeg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 ''Selma er også et oldemornavn, men jeg ser at flere barn heter det nå!'' Selma er nyyyydelig! Jeg kunne visst om ei lita jente ved det navnet, men det ene besteforeldreparet slo seg totalt vrange så foreldrene måtte pent velge et annet navn... Helt sant. Jeg klarer ikke å like det navnet, men nå kjenner jeg ingen Selma'er heller. Hadde sikkert likt det dersom jeg var blitt kjent med noen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg husker ikke hennes førstefødtes navn, men det hadde noe med nicket å gjøre, tror jeg? Nope... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Gubben her kalte mormor og morfar for mor og far, foreldrene var mamma og pappa.... Det er nok mer vanlig der han er fra, men allikevel var det sånn at folk reagerte når han var på byen med mormor og kalte henne mor, hun var minst 65 år eldre enn han. Jeg mener forresten at jeg husker hva din heter... Det er et navn jeg fint kunne valgt. Lillesøster her heter det samme som Velourias andremann, om du har god hukommelse... Det husker jeg nok ikke :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Synes du det er lettere å forestille seg baby Valborg enn Berit? ( Hehe). I motsatt ende klarer jeg ikke å se for meg en 90-åring som heter Hege. Om 30-40 år klarer du fint å se for deg 90 år gamle Hege'er :-) Jeg husker jeg en gang på 80-tallet kommenterte at jeg synes Magnus var et fint navn, og da sa faren min "nei, huff, det er gammelmannsnavn!". Blant mine bestemødre og grandtanter finner man både Helga, Petra, Olga og Gunda, navn som for meg kun forbindes som navn på gamle damer. Men rart i grunnen at ingen av disse navnene har fått sin renessanse nå som det har vært veldig populært med jentenavn som slutter på -a. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 For meg har det ikke vært viktig om navnet har vært på lista over de populære navnene eller ikke. Har tre jenter og valgte navnene ut fra hva jeg og far syntes var fint. Navnet til eldstejenta var hvertfall populært i området rundt oss på den tiden, uten at vi kalte henne opp etter noen, eller tittet på noen statestikker. Hun hadde ei til med samme navn i klassen på barneskolen og ei i parallell klassen. Hun har nå to nære venninner med samme navn. Med nummer to valgte vi igjen et navn vi likte godt. Hun er ganske alene om å ha det navnet. Hvertfall på hennes alder og yngre. Da snakker jeg om den norske utgaven. Mange som har det navnet i både England og USA, men akkurat det var heller i tankene våre der og da. Minste nurket ble oppkalt etter mormora si. Ikke mange med det navnet. Hverken nå eller tidligere. Dette er også et navn hvor man kan velge mellom norsk eller engelsk uttale, og her har vi valgt å gå for den engelske uttalen. Rett og slett fordi det var den som ble brukt på mamma. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Apropos Valborg - ungene mine synes det er et helt vanlig navn, etter å ha sett alle Olsenbanden jr-filmene :-) Jeg vet om ei på min alder som heter det, ellers er det et definitivt oldemornavn for meg :-) Selma er også et oldemornavn, men jeg ser at flere barn heter det nå! ''Da storesøster her begynte på skolen (1.-10., 600 elever) var hun den eneste med sitt navn, året etterpå begynte det en til med samme fornavn. Nå går det vel et dusin, minst, på den skolen med det navnet.'' Ja, barn får ofte et helt annet syn på hva som er vanlig enn oss voksne. Jeg husker da sønnen min var kanskje 4-5 år og første gang traff på en som het Bjørn. DET syntes han var rart, omtrent som han hadde sagt at han het Katt eller Rådyr eller noe slikt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg kjenner flere Astrid, Ingrid, Sigrid, Gaute... Joda, navene fra våre foreldres generasjon er på vei tilbake. ) ''Astrid, Ingrid, Sigrid, Gaute... '' Jeg vet vel om et par Astrid'er i min generasjon, mens i min mors generasjon er det et av de aller mest populære navnene. Men Ingrid og Sigrid og Gaute er det da flere som heter i vår generasjon også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.