Gå til innhold

er dere opptatt av popularitet ved navnevalg?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Men det er jo mange navn som ihvertfall da jeg vokste opp nesten bare fantes i bibelen, og slike føles jo da mye mer "bibelske" enn Peter og Anna osv.

Ezekiel er jo et knakandes godt eksempel ;-)

For ikke å snakke om Habbakuk.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Spenol(1)

12

• Lillemus

9

• Rhea Silvia

6

''Nei navnet på førstemann kom før jeg visste hvem faren var, og vi snakket om det etter å ha vært sammen en stund. Hun ble ikke født før vi hadde vært sammen i mange år.''

Dette hørtes ut til å være innhold til en hel roman! :)

Jeg misforsto en smule først, setningen "navnet på førstemann kom før jeg visste hvem faren var" hørtes ut som ei som hadde vært ute og pult litt rundt og blitt gravid uten at hun visste med hvem...

Men jeg skjønte etterhvert at det ikke var helt sånn. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforsto en smule først, setningen "navnet på førstemann kom før jeg visste hvem faren var" hørtes ut som ei som hadde vært ute og pult litt rundt og blitt gravid uten at hun visste med hvem...

Hva er det du tror om meg? *Ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Kan du gi eksempel på slike navn?

Man kan bli mobbet for så mye, også om man har et vanlig navn.

Jeg jobber heller for at ungene mine ikke skal mobbe andre uansett.

Jeg ville ikke kalt barnet mitt for Spenol. Heller ikke Doralf, Rullegarine (jada, noen ville) eller Stalin. For eksempel.

Mobbing ER utbredt, og ofte er det veldig lite som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så ikke på noen populær-lister når vi valgte navn.

Men vi var opptatt av å gi barna kjente og "normale" navn, som ikke skulle bli belastende for dem på noen måte.

Våre eneste "kriterier" var at vi ønsket å finne navn på våre forbokstaver. Sønnen vår fikk forbokstav etter mannen min, og datteren vår etter meg.

Navnene er ellers ganske "tidløse" selvom de sikkert har vært brukt mere / mindre i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Emma uttales rett fram, omtrent som Kari. Jevnt trykk. Det er litt vanskelig å forklare da ;-). Jeg bor på Østlandet, forresten.

Vi var aldri opptatt av navnestatistikker da vi skulle gi navn til våre barn. Men vi var opptatt av at navnene skulle passe til etternavnene (de har både mitt og hans etternavn). Ettersom kombinasjonen av etternavn er nokså lang, fikk de enkle tostavelses navn alle tre.

Alle har norske navn, men uten de særnorske vokalene æ,ø ogå. Det siste var ikke et bevisst valg, det bare ble sånn. Navnene er enkle å stave, det var bevisst, for mitt etternavn er sjelden og mange staver det feil.

Ettersom de har mitt etternavn som mellomnavn kan de forkorte det til forbokstaven, og dermed blir det greit å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også lese det en del ganger før jeg forsto det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalt barnet mitt for Spenol. Heller ikke Doralf, Rullegarine (jada, noen ville) eller Stalin. For eksempel.

Mobbing ER utbredt, og ofte er det veldig lite som skal til.

Litt vel sære alternativ her vel?

Jeg har jobbet en del med barn og mobbing, og kjenner flere mobbede barn som heter Andreas og Sofie. Derimot ble Tjostolv, Musa og Dora aldri mobbet...

Mobbing er utbredt, men navnet er nok sjelden grunnen, alene i det minste.

Hadde man visst hva som utløste mobbing, kunne vi ha forhindret det. Hadde vi gitt ungene like navn og skoleuniform , hadde det vert andre ting de hadde funnet å mobbe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Litt vel sære alternativ her vel?

Jeg har jobbet en del med barn og mobbing, og kjenner flere mobbede barn som heter Andreas og Sofie. Derimot ble Tjostolv, Musa og Dora aldri mobbet...

Mobbing er utbredt, men navnet er nok sjelden grunnen, alene i det minste.

Hadde man visst hva som utløste mobbing, kunne vi ha forhindret det. Hadde vi gitt ungene like navn og skoleuniform , hadde det vert andre ting de hadde funnet å mobbe for.

Har noen påstått av navn alene er grunnen til mobbing?

Selvfølgelig er det mer sammensatt.

Men jeg ville allikevel ikke valgt "Plumbo", selv om jeg faktisk synes det er veldig fint! (er sikkert den eneste som synes det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...