Gå til innhold

Ta tog til fritidsaktivitet alene? 10 år

Gjest Uforsvarlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Uforsvarlig?

Har ei jente på 10 år som går på en aktivitet noen mil fra der vi bor en gang pr uke. Da samordner vi kjøring med andre og hun har også et søsken som går.

De har imidlertid treninger to ganger pr uke og hun har så lyst til å gå den andre gangen også. Er det uforsvarlig å sende henne med tog alene? Det begynner ganske tidlig på ettermiddagen så hun må gå ganske rett etter skolen. Det er ca 500 meter å gå fra togstasjonen til fritidsaktiviteten. Gangsti og underganger. Hun må kun krysse en liten stikkvei. Kommer selvfølgelig til å følge henne et par ganger og lære henne å kjøpe billett på automat etc.

Men er litt skeptisk alikevel siden det tross alt er "i byen". Men ingen stortrafikkert holdeplass hun går av på. Jeg jobber i nærheten så av og til kan jeg treffe henne men må hjem til lillesøster hvis ikke pappa kommer hjem tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun har mobiltelefon og du jobber i nærheten, samt at hun selv syns det er OK å ta toget alene, syns jeg det bør være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil gå helt fint hvis hun selv ønsker å gjøre det, selvfølgelig blir du med henne et par ganger først. Hun bør ha med seg mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jenter som nylig fylte 11 og som snart fyller 10, og svarer på bakgrunn av slik jeg oppfatter dem.

Så sant de selv hadde lyst og hadde mobiltelefoner, så hadde jeg nok latt dem få lov til å dra.

Jeg hadde kanskje bedt dem om å ringe meg når de kom frem de første gangene, og også sagt at de ikke måtte nøle med å ringe om de følte seg usikre.

Så hadde vi evaluert etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å sende en tiåring alene på toget, men det kommer selvfølgelig litt an på tiåringen.

Vet tidene er annerledes nå, men husker jeg selv tok toget alene til byen fra jeg var seks-syv år da jeg var liten. Riktignok ble jeg da møtt på stasjonen, men mobil hadde jeg i hvertfall ikke :-).

PS: Hadde IKKE sendt eget barn alene på toget fra seks-syv-årsalderen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit hvis hun er innstilt på det selv, og forutsatt at hun er pålitelig nok til å gjøre det på avtalt måte.

Hvis hun er vant til å bruke mobil, er det lurt om hun har den med seg.

Ikke framstill det som noe farlig. Legg vekt på at hun må gjøre som avtalt og at det helt sikkert vil gå fint fordi hun er så stor og fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kommer an på

Du skriver "i byen" i anførselstegn, så jeg antar du ikke snakker om Oslo. Jeg ville ikke under noen omstendigheter sendt en tiåring alene på toget til Oslo S. Oslo S er en forferdelig plass, selv for voksne. Jeg antar "i byen" heller ikke er Trondheim, men hadde det vært det ville jeg ikke hatt betenkeligheter. Trondheim sentralstasjon er en helt uskyldig plass.

Med andre ord kommer det litt an på hvor dette er, og hvor belastet togstasjonen er. Noen steder er togstasjoner samlingsplass for en mengde dritt, mens andre steder er det ikke det.

Selve det å skulle ta toget tror jeg ikke er noe problem ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uforsvarlig?

Du skriver "i byen" i anførselstegn, så jeg antar du ikke snakker om Oslo. Jeg ville ikke under noen omstendigheter sendt en tiåring alene på toget til Oslo S. Oslo S er en forferdelig plass, selv for voksne. Jeg antar "i byen" heller ikke er Trondheim, men hadde det vært det ville jeg ikke hatt betenkeligheter. Trondheim sentralstasjon er en helt uskyldig plass.

Med andre ord kommer det litt an på hvor dette er, og hvor belastet togstasjonen er. Noen steder er togstasjoner samlingsplass for en mengde dritt, mens andre steder er det ikke det.

Selve det å skulle ta toget tror jeg ikke er noe problem ;-)

Det er en mindre by enn Trondheim og det er en "fin" mindre avstigningsplass nær sentrum. Den er ikke mørk eller lukket eller noe.

Og hun har mobil ja. Litt vimsete er hun dog...

Jeg jobber et par kilometer fra aktiviteten og kan egentlig møte henne 2 av 3 ganger. Så det går nok bra... syns bare selv at det høres litt skummelt ut.

Men møter jo flere småskoleelever på toget hver dag som går på skole et annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tøydokke Anna

Akk, ja.

Da eg var 4 år, tok eg bussen alene til barnehagen. Ble fulgt til bussen, og buss-sjåføren stoppet et par 100m fra barnehagen.

Overlevde det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mindre by enn Trondheim og det er en "fin" mindre avstigningsplass nær sentrum. Den er ikke mørk eller lukket eller noe.

Og hun har mobil ja. Litt vimsete er hun dog...

Jeg jobber et par kilometer fra aktiviteten og kan egentlig møte henne 2 av 3 ganger. Så det går nok bra... syns bare selv at det høres litt skummelt ut.

Men møter jo flere småskoleelever på toget hver dag som går på skole et annet sted...

Tenk på det på følgende måte:

Hvor mye mer skummelt er det å ta et betjent transportmiddel enn å sitte på med en tilfeldig forelder som kan være stresset, hemmelig pillemisbruker og ha en bil som sikkert selvantenner på veien?

Dere kan jo ta en treningstur med toget sammen en gang - la henne styre alt, du følger bare etter som stum ledsager. Det går sikkert bra hvis hun selv er innstilt på det og du klarer å ikke stresse henne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lang reise

Jeg reise 40 mil alene med tog da jeg var 6 år. Uten mobiltelefon og uten noen som passet spesielt på meg utenom konduktøren.

Gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...