Gå til innhold

Rotekopp!

hoppsideisi

Anbefalte innlegg

Datteren min på snart ti år har en tendens til å slenge fra seg tøy, sko, leker og annet rundt omkring i hele huset. Hun får ukepenger og dette får hun for å gjøre fem faste oppgaver hver dag(re sengen, rydde osv osv). Om oppgavene ikke blir utført trekkes hun av ukepengene. Vi har et skjema vi fører opp om oppgavene er utført hver dag. Likevel klarer hun å glemme opgavene sine og slenger fra seg både her og der...noen som har råd for hvordan barna av sg selv skal rydde og holde orden...?? Jeg har alltid prøvd å lære dem til å rydde etter seg men det har visst ikke funket! Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi et varsel hver ettermiddag om at du kommer og sjekker om fem minutter. Dersom alt er gjort når du kommer, får hun godkjent. Dersom en ting mangler, får hun også godkjent. Dersom to eller flere ting mangler, får hun trekk i ukelønna.

Bedre å ta en sånn sjekk hver dag enn å vente til ukeslutt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest repetisjonsmamma`n

Er det datteren min du skriver om ? :)

Har to døtre, ei på 15 og ei på 10, den eldste er et lite "pettimeter", den yngste er en stor rotekopp.

Men når jeg tenker etter ..... så var nok den eldste en rotekopp i den alderen også, så jeg håper det endrer seg.

Vet ikke hvor mange ganger vi gjentar beskjeder i heimen uten at det blir bedring hos den yngste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''noen som har råd for hvordan barna av sg selv skal rydde og holde orden...?? ''

Vi er mange som ville ha betalt dyrt for en slik oppskrift :-).

Mine barn gjør også slik. Min løsning er at jeg - med en gang jeg oppdager at jakka ligger slengt i gangen eller hva det måtte være - går bort til barnet og sier, vennlig: "Vær så snill å henge opp jakka di."

Ikke spør "Kan du henge opp jakka di nå?", da kan det hende de svarer nei. *erfaring*

Ikke vær sint, det tapper deg for krefter og gir en utrivelig stemning i heimen.

Men ikke gi deg heller, jakka skal henges opp NÅ uansett hva de holder på med.

Når jeg klarer å være konsekvent på dette (det går litt i bølger) da merker jeg bedring. De blir lei av å måtte gå fra mer spennende ting for å rydde etter seg. Når jeg blir slappere blir ungene det også.

Rydde av seg selv... Tja, min eldste har flyttet på hybel nå og så vidt jeg vet blir den holdt i orden. Greit nok i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi et varsel hver ettermiddag om at du kommer og sjekker om fem minutter. Dersom alt er gjort når du kommer, får hun godkjent. Dersom en ting mangler, får hun også godkjent. Dersom to eller flere ting mangler, får hun trekk i ukelønna.

Bedre å ta en sånn sjekk hver dag enn å vente til ukeslutt, synes jeg.

Vi "evaluerer" ryddingen hver dag men det ser ikke ut til at hun husker på det likevel ...hun er veldig fjern for tiden så jeg vet ikke om 10 års alder er en sosete og "bortreist" alder, noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''noen som har råd for hvordan barna av sg selv skal rydde og holde orden...?? ''

Vi er mange som ville ha betalt dyrt for en slik oppskrift :-).

Mine barn gjør også slik. Min løsning er at jeg - med en gang jeg oppdager at jakka ligger slengt i gangen eller hva det måtte være - går bort til barnet og sier, vennlig: "Vær så snill å henge opp jakka di."

Ikke spør "Kan du henge opp jakka di nå?", da kan det hende de svarer nei. *erfaring*

Ikke vær sint, det tapper deg for krefter og gir en utrivelig stemning i heimen.

Men ikke gi deg heller, jakka skal henges opp NÅ uansett hva de holder på med.

Når jeg klarer å være konsekvent på dette (det går litt i bølger) da merker jeg bedring. De blir lei av å måtte gå fra mer spennende ting for å rydde etter seg. Når jeg blir slappere blir ungene det også.

Rydde av seg selv... Tja, min eldste har flyttet på hybel nå og så vidt jeg vet blir den holdt i orden. Greit nok i hvert fall.

Tiltredes helhjertet.

Her i gården funker det også best med umiddelbar avbrytende konsekvens enn masse mas eller trekk i ukepenger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...