Gå til innhold

Gruppestil.


Gjest Engelsk

Anbefalte innlegg

Gjest Engelsk

For tiden har 6.klassingen gruppestil i engelsk. De deles inn i grupper på 4 til 6 elever.

Hver elev skriver, hver for seg, en innledning til en fortelling. Så møtes gruppen og velger én innledning. Deretter skriver hver elev en fortsettelse på fortellingen. Gruppen møtes på nytt og velger hvilken fortsettelse som skal brukes. Jeg vet ikke helt hvor mange etapper som er planlagt. Til slutt skal klassen velge én fortelling som skal være klassens fortelling.

Skriveriene som ikke blir brukt blir lagt vekk uten at læreren ser på dette eller gir noen som helst tilbakemelding. Mange elever legger mye arbeid og følelser i dette, og jeg synes det er synd at de får en opplevelse av at det de har gjort er bortkastet.

Hvor vanlig er denne typen gruppearbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vanlig i det hele tatt!! For en misforstått måte å lære samarbeid på, dette har jo ikke noe med samarbeid å gjøre i det hele tatt.

Tenker på stakkarane som ikke har mulighet til å få"godkjent" noe som helst av det de skriver. Snakker om motiverende oppgave:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er har vært lærer i mange år og har aldri vært borti den typen oppgave før.... tror neppe det er vanlig... (Heldigvis..). Ta det opp mer læreren. Lærere er vanlige folk de også, og hører gjerne fra foreldre som kommer med konstruktive tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engelsk

Ikke ofte, vil jeg tro, men her testes evnen til å jobbe sammen som èn gruppe...

På hvilken måte testes samarbeidsevnen ved at elevene gjør individuelle arbeid, velger et av dem og forkaster resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engelsk

Jeg er har vært lærer i mange år og har aldri vært borti den typen oppgave før.... tror neppe det er vanlig... (Heldigvis..). Ta det opp mer læreren. Lærere er vanlige folk de også, og hører gjerne fra foreldre som kommer med konstruktive tilbakemeldinger :)

Takk for svar.

Akkurat denne læreren er det best å ikke si imot. Bra at det ikke er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Engelsk

Ikke vanlig i det hele tatt!! For en misforstått måte å lære samarbeid på, dette har jo ikke noe med samarbeid å gjøre i det hele tatt.

Tenker på stakkarane som ikke har mulighet til å få"godkjent" noe som helst av det de skriver. Snakker om motiverende oppgave:-(

Takk for svar.

Bra at det ikke er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Akkurat denne læreren er det best å ikke si imot. Bra at det ikke er vanlig.

Trenger ikke si imot læreren, men f.eks. si at det er litt vanskelig å motivere barnet ditt for denne oppgaven fordi h*n føler det ikke er vits i å skrive noe fordi h*n ikke vil få tilbakemelding dersom hans/hennes bidrag ikke brukes.... - og om det er mulig å gi tilbakemelding på alt som er skrevet, slik at det kan virke mer motiverende? Da føler ikke læreren det som en "anklage" men som et "tips" til å motivere elevene til bedre innsats ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte testes samarbeidsevnen ved at elevene gjør individuelle arbeid, velger et av dem og forkaster resten?

Det tester deres evne til å diskutere, reflektere og komme til enighet om hvilket "produkt" de ønsker å bruke. En god samarbeidsoppgave i seg selv, men ellers er jeg ikke enig i framgangsmåten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engelsk

Trenger ikke si imot læreren, men f.eks. si at det er litt vanskelig å motivere barnet ditt for denne oppgaven fordi h*n føler det ikke er vits i å skrive noe fordi h*n ikke vil få tilbakemelding dersom hans/hennes bidrag ikke brukes.... - og om det er mulig å gi tilbakemelding på alt som er skrevet, slik at det kan virke mer motiverende? Da føler ikke læreren det som en "anklage" men som et "tips" til å motivere elevene til bedre innsats ;)

Et godt forslag, men ikke på denne læreren. Vet av erfaring.

Tar kun opp det som er tvingende nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engelsk

Det tester deres evne til å diskutere, reflektere og komme til enighet om hvilket "produkt" de ønsker å bruke. En god samarbeidsoppgave i seg selv, men ellers er jeg ikke enig i framgangsmåten...

1/10 gruppearbeid. 9/10 selvstendig arbeid som har 1/6 sjanse til å ha verdi. De får først og fremst trening i å takle skuffelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

På hvilken måte testes samarbeidsevnen ved at elevene gjør individuelle arbeid, velger et av dem og forkaster resten?

De må da som en gruppe/enhet, bli enige om hva som de synes er best. Veldig lite brukt her hjemme, men det viser elevenes evne til å samarbeide, i motsetning til å sette eget arbeid høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Engelsk

De må da som en gruppe/enhet, bli enige om hva som de synes er best. Veldig lite brukt her hjemme, men det viser elevenes evne til å samarbeide, i motsetning til å sette eget arbeid høyest.

Gruppearbeidet blir som en parantes i forhold til arbeidet med å skrive fortellingen.

De burde i stedet samarbeidet om å skrive en historie. Det eneste samarbeidet går ut på nå er å velge hvilken som ikke skal forkastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Gruppearbeidet blir som en parantes i forhold til arbeidet med å skrive fortellingen.

De burde i stedet samarbeidet om å skrive en historie. Det eneste samarbeidet går ut på nå er å velge hvilken som ikke skal forkastes.

''De burde i stedet samarbeidet om å skrive en historie. Det eneste samarbeidet går ut på nå er å velge hvilken som ikke skal forkastes.''

Det _er_ faktisk det som er skikkelig samarbeid. Her må de virkelig diskutere, forhandle, overbevise samt ta hensyn til de andres følelser. Tøff oppgave, men et godt poeng. Ikke alltid den beste i faget vinner over de andre, og dermed er poenget klart;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engelsk

''De burde i stedet samarbeidet om å skrive en historie. Det eneste samarbeidet går ut på nå er å velge hvilken som ikke skal forkastes.''

Det _er_ faktisk det som er skikkelig samarbeid. Her må de virkelig diskutere, forhandle, overbevise samt ta hensyn til de andres følelser. Tøff oppgave, men et godt poeng. Ikke alltid den beste i faget vinner over de andre, og dermed er poenget klart;)

Wow! Virkelig samarbeid!

Det eneste de samarbeider om / stemmer over er hvilken tekst som skal beholdes. De ser ikke på om teksten de velger kan forbedres. De retter ikke feil. De gjør ikke annet enn å velge en tekst.

De får øvelse i høytlesning og avstemning. Og de mister masse skriveglede i og med at det meste av arbeidet som er gjort av den enkelte blir verdiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt merkelig ut. Jeg har en gutt som elsker å skrive (også i 6. trinn), og han legger ned veldig mye arbeid når han skal skrive fortellinger, og legger hele sjela si inn i den :-)

Han hadde ikke likt at det han hadde skrevet skulle bli forkastet....

Ikke hadde jeg likt det selv heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De burde i stedet samarbeidet om å skrive en historie. Det eneste samarbeidet går ut på nå er å velge hvilken som ikke skal forkastes.''

Det _er_ faktisk det som er skikkelig samarbeid. Her må de virkelig diskutere, forhandle, overbevise samt ta hensyn til de andres følelser. Tøff oppgave, men et godt poeng. Ikke alltid den beste i faget vinner over de andre, og dermed er poenget klart;)

''Her må de virkelig diskutere, forhandle, overbevise samt ta hensyn til de andres følelser. Tøff oppgave, men et godt poeng. Ikke alltid den beste i faget vinner over de andre, og dermed er poenget klart;)''

Det tror jeg faktisk ikke funker. Her vil de mest beskjedne elevene ikke tørre å komme med sine synspunkter og meninger dersom de strider mot de mest populære og sterkeste i gruppa og det er slettes ingen selvfølge at de "beste" tekstene er de som blir valgt.

En måte å jobbe på som ikke faller i smak hos meg kjenner jeg. Og jeg vet at begge mine skolebarn hadde mislikt dette og blitt lei seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engelsk

Høres helt merkelig ut. Jeg har en gutt som elsker å skrive (også i 6. trinn), og han legger ned veldig mye arbeid når han skal skrive fortellinger, og legger hele sjela si inn i den :-)

Han hadde ikke likt at det han hadde skrevet skulle bli forkastet....

Ikke hadde jeg likt det selv heller!

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De burde i stedet samarbeidet om å skrive en historie. Det eneste samarbeidet går ut på nå er å velge hvilken som ikke skal forkastes.''

Det _er_ faktisk det som er skikkelig samarbeid. Her må de virkelig diskutere, forhandle, overbevise samt ta hensyn til de andres følelser. Tøff oppgave, men et godt poeng. Ikke alltid den beste i faget vinner over de andre, og dermed er poenget klart;)

Dette har svært lite med samarbeid å gjøre. Her er det bare den sterkestes rett som teller - survival of the fittest. Synes det høres ut som en helt tåpelig arbeidsform i den alderen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...