Gå til innhold

Kan vi dele våre beste eksemtips /erfaringer?

Gjest - Ingoen -

Anbefalte innlegg

Gjest - Ingoen -

Sikkert mange som har gjort seg erfaringer med eksem.

Sønnen min er så utrolig plaget av eksem, både i ansiktet og på kroppen. Haken har vært mest angrepet, og her har vi smurt med Frutivat i lengre tid. Har hatt åpne, væskende sår og klødd seg til blods om nettene. Kroppen har mer tørre hudpartier som blusser opp og blir skikkelig tørre, røde og fortykket innimellom smører med Locoid der.

Han er nå akkurat rundet 1 år og fikk påvist eggeallergi ved blodprøve 6 mnd gammel. Holder ham i tillegg unna erter, mandler, nøtter, "sterke" frukter (ananas, kiwi osv), sitrus. Får enda NAN morgen og kveld, men kumelk i mat. Ammer noen ganger i uken.

Bruker ikke ull inntill huden og bader kun 1 gang i uken. Vasker klær med nøytral og uten skyllemiddel. Ingen parfyme og aldri brukt våtservietter. Vasker med klut og vann evt mild såpe ved avføring.

Når vi går ut i kulda ( sjelden gang), er vi ute i korte økter (20-40 minutt). Ikke ute i kaldere enn minus 5 og ikke ved vind. Har blusset kraftig opp de gangene jeg har prøvd dette. Dekker haka så godt jeg kan med en bomulls"findlandshette" og Ceridal kuldekrem.

Smører med Locobase og med Locobase Repair på kroppen 1 eller 2 ganger pr dag. Har egen smøreplan for kortisonbehanling i tillegg.

Andre ting jeg kan gjøre ? Gode tips til meg ?

Noen som har erfaring med AgroSan?

Salve kjøpt på apoteket. Inneholder bivoks og eucalyptus.

Kan det være andre allergier som holder eksemet aktivt?

Har ikke husdyr, men jeg selv er allergisk mot støvmidd, pels, pollen og gress. Fikk påvist dette for noen år siden..

Syns så forferdelig synd på gutten som må bruke kortison (siden sept) og som ikke får være ute noe særlig. Aldri gledet meg mer til varmere vær enn i år.. Håper på noen gode tips fra de som har erfaring med eksembarn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om dette er til noe hjelp, men en jeg kjenner som var mye plaget av eksem ble merkbart bedre da han ikke lenger fikk saft som inneholdt druer. Ren hjemmelaget saft uten tilsetningsstoffer gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det kan være gunstig med tilskudd av omega 6 fettsyrer (GLA- fra kjempenattlys eller agurkurt) sammen med sink og vitamin E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest - Ingoen -

Jeg har lest at det kan være gunstig med tilskudd av omega 6 fettsyrer (GLA- fra kjempenattlys eller agurkurt) sammen med sink og vitamin E.

hmm..det var nytt for meg!

Han får fettsyrer i form av tran, men sink og E-vitamin har jeg ikke prøvd. Er jo ofte ingredienser i diverse ansiktskremer, så det er sikkert veldig gunstig for helingsprosessen i huden.

Skal teste ut dette tipset! Tusen takk for svar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Vet ikke om dette er til noe hjelp, men en jeg kjenner som var mye plaget av eksem ble merkbart bedre da han ikke lenger fikk saft som inneholdt druer. Ren hjemmelaget saft uten tilsetningsstoffer gikk bra.

Det var noe å tenke på.

Har hørt at folk (les allergikere) kan reagere på druer, selv om det virker som en "ufarlig" og mild frukt. Da må jeg kutte rosiner, det får han innimellom. Klarer oss fint uten rosiner!

Saft har han egentlig ikke begynt å drikke noe særlig av, men vi har oftest hjemmelaget saft av rips i huset.

Tusen takk for tipset, er vel verdt å prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Ringblomstsalve med litt aloh vera i.

Takk for svar, Dorthe!

Ringblomstsalve skal anskaffes. Tipper disse kjøpes på helsekosten .. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Dorthe!

Ringblomstsalve skal anskaffes. Tipper disse kjøpes på helsekosten .. ?

Ja, det gjør den. Den er litt sånn vaselinaktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste datter var plaget av atopisk eksem i flere år. Kan selvsagt ikke sammenlignes med det sønnen din har, men kanskje kan tipset mitt være til hjelp allikevel?

Vi prøvde å kutte ut melk en periode (hennes fetter var nok som din sønn fra spedbarnsalder fram til han ble...tør nesten ikke skrive det... healet når han var tre.. Da ble han kvitt eksemen og har ikke hatt det siden..før den tid kuttet de ut alle melkeprodukter for ham og han ble nok litt bedre enn før).

Melkekuttet hjalp litt på datteren min også, men ikke nok til at eksemen ble borte. Vi begynte å gi henne Udo's Choise (helsekost) som kan taes istedetfor f.eks. tran. Etter noen uker på UC forsvant eksemen totalt! Hun tok UC daglig i flere mnd og så tok vi en pause for å se hva som skjedde.. Eksemen kom ganske raskt tilbake, og forsvant på nytt når vi begynte med UC igjen:) Nå tok hun UC sikkert i et par år før vi kutta det ut igjen - og da kom ikke eksemen tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glemt minstemann helt til jeg leste toglis innlegg. Han var plaget av atopisk eksem da han var liten og vi gikk til legen på Antrosofisk senter her i Oslo og fikk medisiner der. Og eksemen forsvant og han har aldri hatt det siden. Han var ille, sprakk under øreflippene og hadde i ansiktet, merkelig sted, og på hendene og bak knærne.

Dessuten så forsvant øreverken hans også. Han har ikke hatt det etterpå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest - Ingoen -

Min eldste datter var plaget av atopisk eksem i flere år. Kan selvsagt ikke sammenlignes med det sønnen din har, men kanskje kan tipset mitt være til hjelp allikevel?

Vi prøvde å kutte ut melk en periode (hennes fetter var nok som din sønn fra spedbarnsalder fram til han ble...tør nesten ikke skrive det... healet når han var tre.. Da ble han kvitt eksemen og har ikke hatt det siden..før den tid kuttet de ut alle melkeprodukter for ham og han ble nok litt bedre enn før).

Melkekuttet hjalp litt på datteren min også, men ikke nok til at eksemen ble borte. Vi begynte å gi henne Udo's Choise (helsekost) som kan taes istedetfor f.eks. tran. Etter noen uker på UC forsvant eksemen totalt! Hun tok UC daglig i flere mnd og så tok vi en pause for å se hva som skjedde.. Eksemen kom ganske raskt tilbake, og forsvant på nytt når vi begynte med UC igjen:) Nå tok hun UC sikkert i et par år før vi kutta det ut igjen - og da kom ikke eksemen tilbake :)

Tusen takk for svært nyttig innlegg, togli!

Han får jo i seg en del melk gjennom kostholdet + at NAN er jo basert på kumelk. Kanskje jeg kan prøve å kutte melken en måneds tid og se hva som skjer.

Og ang healing; det trenger du ikke være redd for å si! Jeg har de siste 6 mnd opplevd å bli kvitt to ulike typer sterke smerter i skuldere og rygg. Ble bedt for av to ulike kristne damer, ved to ulike anledninger. Har vært helt fin og ikkje kjent noe mer til dette siden august/ desember. Så det går fint an å bli kvitt plager uten lege og medisin. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svært nyttig innlegg, togli!

Han får jo i seg en del melk gjennom kostholdet + at NAN er jo basert på kumelk. Kanskje jeg kan prøve å kutte melken en måneds tid og se hva som skjer.

Og ang healing; det trenger du ikke være redd for å si! Jeg har de siste 6 mnd opplevd å bli kvitt to ulike typer sterke smerter i skuldere og rygg. Ble bedt for av to ulike kristne damer, ved to ulike anledninger. Har vært helt fin og ikkje kjent noe mer til dette siden august/ desember. Så det går fint an å bli kvitt plager uten lege og medisin. ;-)

Jeg ville droppa alle melkeprodukter i noen uker for å se hva som skjer. Ammer du? I så fall må du kutte ut alt av melk og ost også...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på, men noe skjedde iallefall med nevøen min når han ble healet, og han var jo for liten til at det psykologiske aspektet kunne ha innvirkning ;) (men nå må vi bare passe på at denne tråden ikke ødelegges av en diskusjon om healing funker eller ikke ;))

Husker nevøen min klora seg til blods fra han var spedbarn... En gang skulle jeg ta ham opp av senga fordi han hadde våkna, og gutten var full av blod i hele ansiktet :-( Det rant fra sår i hodebunnen som han hadde klora opp..grusomt :-/ Han er nå 12 år gammel og har ikke hatt eksem siden han ble healet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...