Gå til innhold

Klipping i tøy - reaksjon

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Da vi satt og spiste frokost i dag, så jeg plutselig at det var et hull i den nesten nye ullstilongsen som 9,5-åringen hadde på seg. Midt oppå låret.

"Har du fått hull i stillongsen?" spurte jeg. Hun dro på det, og svarte "Ja......". Hvordan skjedde det? Hang du fast i noe?" spurte jeg. "Vet ikke" svarte hun da, samtidig som hun vred på beina og tydeligvis skjulte noe på det andre beinet.

Så så jeg at på det andre beinet var det også hull, på innsiden av låret - og dette hullet var tydelig klippet opp - ca 2 x 2 cm.

"Har du klippet i stillongsen????" sa jeg da. Først nektet hun , men så sa hun at hun hadde gjort det. Skulle bare klippe litt, og så ble det større enn hun hadde tenkt....

Jeg ble sint og oppgitt. Hun grein og grein. Og sa unnskyld og "at det ikke var meningen". Jeg ble irritert fordi det var jo ikke et uhell, men nettopp gjort med vilje.

Hun grein lenge - midt oppi morgenkaoset med å komme seg på skolen og jobb... Vi fikk roet oss ned før vi gikk - men jeg er veldig usikker på hva slags reaksjon som hadde vært klokt her.

Burde hun få en form for straff? Ei stor jente på snart ti år skal da ikke klippe i klærne?

Samtidig så er det jo bare døde ting. Det er verre å være slem mot andre eller lyve....

Hva hadde dere andre gjort?

Må legge til at hun elsker ullklærne sine, og går alltid rundt i dem, så det var nok ikke ment som noen protest mot å ha på ullklærne. Jeg tror nok hun har sittet og fiklet med saksa, og så skulle hun bare prøve hvordan det var å klippe i stillongsen...... og vips - så ble det hull-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

2

• tonie

2

• Elis31

1

• UlrikkeE

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror ikke jeg hadde gjort så veldig mye mer nå. Du sa ifra om at dette ikke var greit, hun fikk tydeligvis dårlig samvittighet og forhåpentligvis skjønte hun at man ikke skal klippe i klærne sine.

Så er dere ferdig med den saken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde gjort så veldig mye mer nå. Du sa ifra om at dette ikke var greit, hun fikk tydeligvis dårlig samvittighet og forhåpentligvis skjønte hun at man ikke skal klippe i klærne sine.

Så er dere ferdig med den saken :-)

Ja - du har sikkert rett. Jeg sa også at det var kun lov til å klippe i papir. Hun måtte ikke klippe i sofaen eller i tøy eller i gardiner osv - bare i papir.

Hun så bestyrtet på meg og sa at hun hadde jo ikke klippet i sofaen eller gardiner...

Tenkte jeg skulle sikre meg, slik at ikke sofaen ble neste prosjekt----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Hadde ikke gjort noe mer med saken!

Ikke mer snakk om det og heller aldri dra det fram igjen ved en senere anledning (bortsett fra viss jenta di nevner det selv).

Jeg har selv en veldig lovlydig og grei jente som (nesten) aldri har gjort noe galt og som alltid gjør som vi sier. Tenker som så at de må få lov til å gjøre noe "feil" også innimellom.. og dette var jo egentlig en liten bagatell, viss man zoomer ut og ser litt stort på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt henne sy/lappe hullene selv i kveld, i stedet for å bruke tid på noe hun liker å gjøre (tv eller lignende). Ikke som straff, men som konsekvens - ødelegger man må man reparere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

''Hva hadde dere andre gjort?''

Jeg tror at jeg hadde forklart at hun ødelegger klærne ved å klippe i dem og så si at hvis hun gjør det igjen så må hun selv betale for å få nye klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja - du har sikkert rett. Jeg sa også at det var kun lov til å klippe i papir. Hun måtte ikke klippe i sofaen eller i tøy eller i gardiner osv - bare i papir.

Hun så bestyrtet på meg og sa at hun hadde jo ikke klippet i sofaen eller gardiner...

Jeg har inntrykk av at mange barn prøver ut saksa uten å ha noe vondt i tankene. Barn er barn. Det er jo spennende å klippe og se hva som skjer.

Jeg sa til min frøken for noen år siden at hvis hun hadde lyst til å klippe i stoff skulle hun heller få stoffbit av meg i stedet for å ødelegge klær og laken. Så hadde vi en periode hvor hun klippet i gamle klær og sydde laange remser på symaskinen. Morsomt - og behovet for å klippe på ulovlige steder forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at mange barn prøver ut saksa uten å ha noe vondt i tankene. Barn er barn. Det er jo spennende å klippe og se hva som skjer.

Jeg sa til min frøken for noen år siden at hvis hun hadde lyst til å klippe i stoff skulle hun heller få stoffbit av meg i stedet for å ødelegge klær og laken. Så hadde vi en periode hvor hun klippet i gamle klær og sydde laange remser på symaskinen. Morsomt - og behovet for å klippe på ulovlige steder forsvant.

Det var lurt. Jenta mi er veldig glad i å lage ting av garn og andre formingsmaterialer.

Hun kunne godt fått noen stoffbiter å leke med. Symaskinen har hun ikke fått bruke ennå, men det var kanskje en idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Hun måtte ikke klippe i sofaen eller i tøy eller i gardiner osv - bare i papir.''

Vokt dine ord - penger er laget av papir ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke er like ille som å være slem mot andre men synes likevel at det bør få en konsekvens. Hva med at hun må sy igjen hullet eller kanskje enda verre; bruke noe av sine egne penger til å bidra til å kjøpe en ny? Hun bør ikke betale for hele buksa men en symbolsk sum så hun "ser" at det koster penger...kjeft og hyl hjelper jo ikke men noen ganger må de "ristes" så de skjønner hva f\de gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort noe mer nå, denne første gangen. Støtter forslaget om en samling "lovlige" tekstiler det kan klippes i.

Hvis det derimot gjentar seg, har hun jo fått en klar advarsel på forhånd, og da er det mer på sin plass at det får klare konsekvenser

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes straffen for dette er stor nok når du snakket til henne og hun ble lei seg og gråt. Hun skjønte da helt sikkert at dette var galt og faren for gjentakelse er vel ikke stor :-). Skulle det likevel skje en gang til må du nok bruke en annen form for straff.

Hvis man skal straffe slike "filleting" med alt mulig, hva skal man da bruke til straff om det skulle skje at ungene gjorde noe veldig alvorlig? Straff må stå i samsvar med "forbrytelsen" og alder. En tiåring er jo ikke helt voksen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så tror jeg hun har fått straffen sin. Hun angrer, og kommer nok ikke til å gjøre noe slikt igjen.

En 10-åring er ikke voksen i tankegangen sin enda, og av og til kan de gjøre ting de egentlig ikke tenker å gjøre.

Gi ros for at hun fortalte sannheten, fortell at du forventer at hun ikke gjør noe slikt en gang til. Og vær så ferdig med hele saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Burde hun få en form for straff? Ei stor jente på snart ti år skal da ikke klippe i klærne?''

Dette kunne jeg finni på og det i en alder av 46. At en 10-åring klipper litt synes jeg ikke er det minste rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Burde hun få en form for straff? Ei stor jente på snart ti år skal da ikke klippe i klærne?''

Dette kunne jeg finni på og det i en alder av 46. At en 10-åring klipper litt synes jeg ikke er det minste rart.

Kunne du ha funnet på å klippe i en ny stillongs? Den kostet vel 250 kr, og hun fikk den like før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det der er sånt som jeg kunne funnet på å bli rimelig sint for... Og jada, jeg VET at det bare er ting, men jeg kunne blitt sint allikevel, enda snuppa mi bare er 5....

Når det er sagt, så ville jeg nok latt det være nå... Dersom det skulle skje igjen at hun klipper i noe som ikke skal klippes i, SÅ hadde nok konsekvensene blitt større, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du ha funnet på å klippe i en ny stillongs? Den kostet vel 250 kr, og hun fikk den like før jul.

Jeg klippet hull i olabuksene mine og de kostet langt mer, 1300 kr hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen svært distré og fiklete mennesker som er voksne som sikkert kunne gjort det uten å tenke over det. Om de nå hadde saksen i hånden og.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...