Gå til innhold

Klipping i tøy - reaksjon

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Sikkert best å bare legge saken død for denne gang, men skulle det mot formodning skje igjen ville jeg vurdert "kjøpe for egne penger" eller "lappe selv" som reaksjon. Syns forøvrig ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du reagerte som du gjorde der og da, selv om jenta di ble lei seg og gråt. Jeg tror spontan oppgitthet i mange tilfeller kan bidra til å formidle alvoret i en situasjon jeg, iallefall om man er flink til å stabilisere situasjonen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

2

• tonie

2

• Elis31

1

• UlrikkeE

1

Mest aktive i denne tråden

Ja den som visste det. Jeg satt med en saks og i litt andre tanker ;)

Ja så ikke med vilje altså, for da ville jeg stusset litt hehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde holdt med en alvorsprat om hvor dumt det er å ødelegge ting med vilje. Sønnen min gjorde noe lignende en gang. Det skulle ikke mer til enn at jeg minnet ham på hva for noe spennende vi kunne brukt de pengene på hvis han ikke hadde gjort det han gjorde, så var han full av anger og har aldri mer prøvd seg på noe lignende.

Etter min meing er det dumt å lage et kjempenummer over slikt. Steller du til et helvete med kjefting, bebreidelser og straff risikerer du at hun slutter å innrømme noe som helst når hun har gjort noe galt. Er det ikke henne dere har hatt litt problemer med, dessuten? Da er det kanskje lurt å ikke kjøre over henne med dampveivals på grunn av dette, og heller reagere kraftig på mer alvorlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde holdt med en alvorsprat om hvor dumt det er å ødelegge ting med vilje. Sønnen min gjorde noe lignende en gang. Det skulle ikke mer til enn at jeg minnet ham på hva for noe spennende vi kunne brukt de pengene på hvis han ikke hadde gjort det han gjorde, så var han full av anger og har aldri mer prøvd seg på noe lignende.

Etter min meing er det dumt å lage et kjempenummer over slikt. Steller du til et helvete med kjefting, bebreidelser og straff risikerer du at hun slutter å innrømme noe som helst når hun har gjort noe galt. Er det ikke henne dere har hatt litt problemer med, dessuten? Da er det kanskje lurt å ikke kjøre over henne med dampveivals på grunn av dette, og heller reagere kraftig på mer alvorlige ting.

Mulig du ikke har vært like sinna som jeg oppfatter det denne gangen, men jeg må bare si rett ut at jeg ofte synes du overdramatiserer ting noe innmari, og ikke bare sånt som gjelder barna. Sånn var mora mi også. Hun hadde skyhøye forventinger til oss, og det var bebreidelser, moralprekner, kritkk og kjeft til hun fikk som hun ville. Brødrene ble pliktoppfyllende, flinke og lydige, mens jeg ble en trassig liten dritt. Jeg tror ikke noen av oss var spesielt lykkelige. Jeg kunne sikkert klippet opp stillongsen min bare for å få utløp for sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du ikke har vært like sinna som jeg oppfatter det denne gangen, men jeg må bare si rett ut at jeg ofte synes du overdramatiserer ting noe innmari, og ikke bare sånt som gjelder barna. Sånn var mora mi også. Hun hadde skyhøye forventinger til oss, og det var bebreidelser, moralprekner, kritkk og kjeft til hun fikk som hun ville. Brødrene ble pliktoppfyllende, flinke og lydige, mens jeg ble en trassig liten dritt. Jeg tror ikke noen av oss var spesielt lykkelige. Jeg kunne sikkert klippet opp stillongsen min bare for å få utløp for sinne.

Jeg tror nok ikke det var så dramatisk i morges som det du skisserer, og jeg håper inderlig ikke jeg kjefter slik at jenta mi får skade på sjelen.

Men du har rett i at det er henne vi har en ekstra utfordring med.

Jeg synes det er uakseptebelt at barn på snart 10 år klipper i klærne sine, og jeg ble sint der og da. Vi er imidlertid ferdig med saken, og jeg tviler på at det skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert best å bare legge saken død for denne gang, men skulle det mot formodning skje igjen ville jeg vurdert "kjøpe for egne penger" eller "lappe selv" som reaksjon. Syns forøvrig ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du reagerte som du gjorde der og da, selv om jenta di ble lei seg og gråt. Jeg tror spontan oppgitthet i mange tilfeller kan bidra til å formidle alvoret i en situasjon jeg, iallefall om man er flink til å stabilisere situasjonen etterpå.

''Syns forøvrig ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du reagerte som du gjorde der og da, selv om jenta di ble lei seg og gråt. Jeg tror spontan oppgitthet i mange tilfeller kan bidra til å formidle alvoret i en situasjon jeg, iallefall om man er flink til å stabilisere situasjonen etterpå.''

Takk. Vi har hatt det veldig fint i dag. Hun ringte meg på jobb etter skolen, og ba om unnskyldning enda en gang for det i morges, og spurte om vi kunne glemme det. Jeg sa at vi skulle sette en strek over det.

Hun har vært blid som en sol i ettermiddag og i kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Syns forøvrig ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du reagerte som du gjorde der og da, selv om jenta di ble lei seg og gråt. Jeg tror spontan oppgitthet i mange tilfeller kan bidra til å formidle alvoret i en situasjon jeg, iallefall om man er flink til å stabilisere situasjonen etterpå.''

Takk. Vi har hatt det veldig fint i dag. Hun ringte meg på jobb etter skolen, og ba om unnskyldning enda en gang for det i morges, og spurte om vi kunne glemme det. Jeg sa at vi skulle sette en strek over det.

Hun har vært blid som en sol i ettermiddag og i kveld :-)

Viktig det, det betyr at hun har lært noe. :) Jeg tror ikke alltid vi skal legge bånd på oss og være så overpedagogiske jeg, bare vi rydder opp ordentlig etterpå (og ikke sprekker hele tiden, men det er jeg sikker på at du ikke gjør) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det var så dramatisk i morges som det du skisserer, og jeg håper inderlig ikke jeg kjefter slik at jenta mi får skade på sjelen.

Men du har rett i at det er henne vi har en ekstra utfordring med.

Jeg synes det er uakseptebelt at barn på snart 10 år klipper i klærne sine, og jeg ble sint der og da. Vi er imidlertid ferdig med saken, og jeg tviler på at det skjer igjen.

Jeg har også en ti åring som er en utfordring på mange punkter, og hun har alltid hatt stor fasinasjon for sakser. I en periode gjemte vi alle sakser i huset - trodde vi, men hun klarte likevel (da 5 år gammel) å klatre opp til øverste hylle på badet for å hente ned neglsaksen hvorpå hun klippet opp dundynen sin.... Sengetøyet hennes har "uforståelige" hull, hun har klippet opp puten sin, gensere, og ikke minst bukser. Tror knapt hun har en hel bukse igjen. Akkurat der har jeg gitt opp litt, og lar henne se ut som en dårlig Morten Harket kopi fra 80 tallet.... Min reaksjon har vært alt fra eitrende sinne (da hun tok dyna, etter at vi hadde hatt en lang prat om at man IKKE skal klippe opp ting) til nesten likegyldighet med buksene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Hva hadde dere andre gjort?''

Hadde ikke gjort noe mer nå, dere har hatt diskusjonen om det, hun angrer.

Det er slikt som skjer. Jeg klippet hull i saccosekken min jeg, for å så hoppe i den fra køysenga mi. He he, da var mamma glad i meg da!

Jeg angret jo og gjorde ikke slikt mer.

Skjer det på nytt så må du jo gjøre noe, men akkurat dette høres ut som at det kan settes på den kontoen: Det bare skjedde. Saksa i hånda, vimsete, lite hull, vips større. Og så gikk ikke konsekvensen opp for henne før etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Hun var faktisk veldig flink som fortalte sannheten, og så vidt jeg forstår er det innlysende at hun vet at hun har gjort noe galt.

Jeg ville rost henne for sannheten, spurt henne om hun synes det er spennende å klippe i stoff, fortalt at det kan hun godt få lov til, men bare på ditt og datt. Funnet frem noen av stoffene hennes, latt henne få velge ett.

Presisert vennlig at hun bare kan klippe i de stoffene, ingenting annet.

Hilsen meg, som klipte i stykker gardinene hjemme da jeg var liten. I dag syr og klipper jeg - mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ha en fortsatt fin dag

Hadde ikke gjort noe spesielt.

Hun er som du skriver 10 år, å skjønner nok beskjeden din om ikke å gjøre det mer.

Vår 10 åring gjør også rare ting innimellom, har funnet to gensere, som er biti hull på nederst på armen, hun trer genseren på en måte over tommelen og biter, når det er hull river hun hullet enda større ..... ble en irettesettelse fra meg om at sånt gjør vi bare ikke.

Tenker tilbake til da vår eldste var 3 år, hun satt i sofaen å så på barne-TV en søndagsmorgen, vi hadde ikke stått opp enda (hun stod opp før oss fra hun var ca 2 år å kosa seg med tv`n på morgenene i helgene), etterhvert denne dagen oppdager jeg at det er hull i skinnsofaen !!!!! Da har hun KLIPT hull i den. Jeg henter henne, peker på hullet å spør hva det er hun har gjort, nei hun har selvfølgelig ikke gjort noe, ...... etterhvert da så kommer det at hun hadde klipt tåneglene sine å "kommet borti" sofaen .... heldigvis hadde vi en salmaker i nabolaget, hun fikset puta vår :) Sofaen er fortsatt i bruk, 13 år etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er som du skriver 10 år, å skjønner nok beskjeden din om ikke å gjøre det mer.

Vår 10 åring gjør også rare ting innimellom, har funnet to gensere, som er biti hull på nederst på armen, hun trer genseren på en måte over tommelen og biter, når det er hull river hun hullet enda større ..... ble en irettesettelse fra meg om at sånt gjør vi bare ikke.

Tenker tilbake til da vår eldste var 3 år, hun satt i sofaen å så på barne-TV en søndagsmorgen, vi hadde ikke stått opp enda (hun stod opp før oss fra hun var ca 2 år å kosa seg med tv`n på morgenene i helgene), etterhvert denne dagen oppdager jeg at det er hull i skinnsofaen !!!!! Da har hun KLIPT hull i den. Jeg henter henne, peker på hullet å spør hva det er hun har gjort, nei hun har selvfølgelig ikke gjort noe, ...... etterhvert da så kommer det at hun hadde klipt tåneglene sine å "kommet borti" sofaen .... heldigvis hadde vi en salmaker i nabolaget, hun fikset puta vår :) Sofaen er fortsatt i bruk, 13 år etter :)

''etterhvert da så kommer det at hun hadde klipt tåneglene sine å "kommet borti" sofaen''

LOL

En treåring kan vel kanskje tro at dette er en sannsynlig forklaring :-)

Jeg tipper det egentlig var ganske mye jobb for henne å få klippet dette hullet i skinnsofaen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at du ble sint for hun er såpass stor at hun burde visst bedre.

Sånn sett synes jeg du reagerte "riktig" ved å gi tydelig uttrykk for at dette var galt, og det fikk konsekvenser for henne ved at hun ble lei seg, og måtte tenke over hva hun hadde gjort.

Forøvrig ville jeg ikke forfulgt saken videre nå. Hun har antagelig forstått poenget.

Skjer det derimot igjen, så ville jeg kanskje gitt konsekvenser ved at hun f.eks. må betale selv for å erstatte det hun har ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, jeg våknet en morgen av at min da 4-åring klippet håret mitt. Før hun begynte med håret hadde hun klippet hull i sengetøyet samt pyntet alle møblene med korrekturlakk..

Det ble slutt på å sove lenge i helgene.

;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, jeg våknet en morgen av at min da 4-åring klippet håret mitt. Før hun begynte med håret hadde hun klippet hull i sengetøyet samt pyntet alle møblene med korrekturlakk..

;))

STØNN!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville gitt ekstra straff for dette. Vil tro det var straff nok å bli avslørt (sikkert veldig pinlig for henne..), men dere kan kanskje ta en rolig prat om dette igjen? Fortell henne at du er sikker på at hun ikke vil gjøre dette en gang til, fordi du så at hun skjønte godt at det var feil å klippe i klærne sine. Vær klar på at du stoler på henne, så får hun noe å leve opp til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Jeg klippet hull i olabuksene mine og de kostet langt mer, 1300 kr hehe.

Klippet du hull i klærne dine? Har du tvangshandlinger eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;))

OMG!!! ;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...