Gå til innhold

Slått en tann - sjekke når?

Gjest Tannfeen123

Anbefalte innlegg

Gjest Tannfeen123

Jenta mi slo munnen for en ukes tid siden, blødde fra leppa, men ikke noe farlig.

Etter noen dager klagde hun på vondt i ene framtanna (melketann). Nå gjør det ikke vondt lenger, men i dag ser jeg at tanna er litt misfarget. Fikk time hos tannlege neste uke, men burde jeg mase og komme til allerede i dag?

Noen som har erfaring med tannskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min slo en fortann (melketann) så den løsnet litt da hun var ca 2 år, og tannlegen kunne ikke gjøre noen ting. Tanna festet seg etterhvert og datt ut på vanlig måte etter noen år. Den nye tanna har en hvit flekk på seg, og det KAN skyldes dette. Men det er ingenting de kan gjøre med det. Det haster i hvert fall ikke med tannlegebesøk, og jeg tviler på om det er noen vits i å dra i det hele tatt. (Men det skader jo selvsagt ikke!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannfeen123

Datteren min slo en fortann (melketann) så den løsnet litt da hun var ca 2 år, og tannlegen kunne ikke gjøre noen ting. Tanna festet seg etterhvert og datt ut på vanlig måte etter noen år. Den nye tanna har en hvit flekk på seg, og det KAN skyldes dette. Men det er ingenting de kan gjøre med det. Det haster i hvert fall ikke med tannlegebesøk, og jeg tviler på om det er noen vits i å dra i det hele tatt. (Men det skader jo selvsagt ikke!)

Tusen takk for svar.

Jeg er også redd for at den nye tanna skal ha tatt skade. Men det er det vel uansett ikke noe å gjøre noe med her og nå, så da haster det vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da en gutt i familien slo en melketann (fortann) trakk de den for at den ikke skulle gjøre skade på tannen under. Jeg ville ringt tannlegen igjen og nevnt det med misfargingen og spurt om dere bør komme tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde også en slik episode med en melketann.

Hvis det blir en klump eller noe annet som likner en verkebyll, skal dere dra til tannlegen fort. Da må den antakelig trekkes. Hvis ikke, går det helt greit å se det an litt.

For juniors vedkommende gikk misfargingen tilbake etter hvert, og den nye tannen var uskadet. Han var eldre enn ditt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannfeen123

Da en gutt i familien slo en melketann (fortann) trakk de den for at den ikke skulle gjøre skade på tannen under. Jeg ville ringt tannlegen igjen og nevnt det med misfargingen og spurt om dere bør komme tidligere.

Jeg nevnte det med misfargingen for tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tannfeen123

Sønnen min hadde også en slik episode med en melketann.

Hvis det blir en klump eller noe annet som likner en verkebyll, skal dere dra til tannlegen fort. Da må den antakelig trekkes. Hvis ikke, går det helt greit å se det an litt.

For juniors vedkommende gikk misfargingen tilbake etter hvert, og den nye tannen var uskadet. Han var eldre enn ditt barn.

Høres bra ut at misfargingen kan bli borte. Tror ikke det er grunn til panikk, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut at misfargingen kan bli borte. Tror ikke det er grunn til panikk, men man vet jo aldri.

Lurer på hvordan jeg vet at ditt barn er yngre enn mitt var, når du ikke skrev alderen?

Jeg må ha husket noe fra et annet innlegg i farten, beklager. Men altså, "gråbrunheten" trakk seg litt tilbake etter hvert, og fortennene ser jo ofte litt "slitte" ut for mange når det nærmer seg tannfelling uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannfeen123

Lurer på hvordan jeg vet at ditt barn er yngre enn mitt var, når du ikke skrev alderen?

Jeg må ha husket noe fra et annet innlegg i farten, beklager. Men altså, "gråbrunheten" trakk seg litt tilbake etter hvert, og fortennene ser jo ofte litt "slitte" ut for mange når det nærmer seg tannfelling uansett.

Ja, jeg syntes også det var imponerende at du visste hvor gammelt barnet mitt er. :-) Hun er 5.

Nå har jeg ringt og fått avtale i dag. Hønemor, javel, men så slipper jeg å tenke på det hele neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg er også redd for at den nye tanna skal ha tatt skade. Men det er det vel uansett ikke noe å gjøre noe med her og nå, så da haster det vel ikke.

Jeg ble i hvert fall fortalt at de ikke kunne gjøre noe, man må bare vente å se når den nye tanna kommer. Og du skriver jo at datteren din ikke har smerter. Jeg har hørt om verre tannskader på småbarn, som heller ikke tannlegen kan gjøre noe med, annet enn å se på skaden. (melketenner som nærmest ble trykket inn i gommen! :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes også det var imponerende at du visste hvor gammelt barnet mitt er. :-) Hun er 5.

Nå har jeg ringt og fått avtale i dag. Hønemor, javel, men så slipper jeg å tenke på det hele neste uke!

Tror junior også var ca. 5 år. Det var i hvert fall ikke sånn at melketannen skulle sitte der i årevis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun er 5 år, skal jo tannen snart ut likevel. Kanskje like greit med tannlegetur, så kanskje tannlegen trekker tanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannfeen123

Jeg ble i hvert fall fortalt at de ikke kunne gjøre noe, man må bare vente å se når den nye tanna kommer. Og du skriver jo at datteren din ikke har smerter. Jeg har hørt om verre tannskader på småbarn, som heller ikke tannlegen kan gjøre noe med, annet enn å se på skaden. (melketenner som nærmest ble trykket inn i gommen! :-o

Ja da, dette er helt sikkert en bagatell. Men det er greit å få det sjekka, og nå har jeg flytta timen til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tannfeen123

Når hun er 5 år, skal jo tannen snart ut likevel. Kanskje like greit med tannlegetur, så kanskje tannlegen trekker tanna.

Ja, det er jo bra det er en melketann. Kan ikke tenke meg at det blir aktuelt med trekking. Vi får se. Har i alle fall fått time litt senere i dag, ville ikke vente en hel uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...