Gjest hjemme best Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 12 åringen min har venner på skolen sier han og blir ikke mobbet. Men han er veldig lite interessert i å være med kompiser på fritiden. Han er kanskje sammen med en kompis i snitt en gang i uka på fritiden. Jeg spørr ham ofte om han ikke vil ringe til noen å høre om de vil komme til ham eller motsatt, altså at han kommer med de. Men han vil ikke. De få gangene han er med kompiser er det fordi de spørr ham. Han er en snill gutt som jeg tror mange liker. Men han gidder liksom ikke være så mye sammen med de. Slik har det holdt på lenge. Hjemme liker han å spille spill og han liker å lese tegneserier og se TV. Er dette vanlig for alderen? Bør jeg gjøre noe mere med det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det var litt godt å lese det du skriver, for jeg har tenkt en stund på om jeg skulle skrive et lignende innlegg om min 10-årige gutt. Han er nemlig også i overkant hjemmekjær. Han oppsøker ikke andre. Vi bor sentralt til og han har gåavstand til flere av klassekameratene, men han tar aldri initiativ til å besøke dem. Noen ganger kjeder han seg, og da foreslår jeg å ringe til xx eller ta en tur bort til yy, men han sier bare nei, og så går det en halvtime og han finner på noe annet å drive med her hjemme. Alene. Han er en harmonisk og stort sett fornøyd gutt - liker å spille Sims og Flysimulator på PC'n, leser faktabøker og ser på TV. For det meste er han i godt humør, skravler i vei og traller og synger, så jeg kan ikke annet enn å tro at han trives med å være alene. Han kan også ta seg en tur ut på eget initiativ, men da for å sykle en tur eller gå på ski og ikke for å være sammen med andre. Er det noen andre barn ute hender det at han er litt sammen med dem. Som deg har jeg vært litt bekymret for om han kan føle seg utenfor/mobbet på skolen, men innerst inne vet jeg at det ikke er slik. Lærerne sier at han er en omgjengelig og godt likt gutt som deltar i klassen, og er sammen med de andre i friminuttene. En sjelden gang ringer det på døra her, og det rare er jo at da er han glad for besøk, og ser ut til å trives med det også. Han spiller fotball - de fleste andre guttene i klassen er også på laget, så han får jo dekket noe av det sosiale der. Jeg har ikke noe svar til deg dessverre - på om dette er normalt eller ikke, men dette er ihvertfall litt info om hvordan vi har det. Jeg tror nok at det vanligste er å være noe mer sosial, men jeg er selv introvert og oppsøker sjelden andre for sosialt samvær, så jeg kjenner meg jo igjen i ham. Mitt liv er stort sett veldig bra, jeg er tilfreds og noen ganger lykkelig, og savner ikke kontakt med andre. Jeg får dekket ca. 150% av det sosiale behovet mitt gjennom jobb og familie. Derfor forsøker jeg å slå meg til ro med at gutten nok ikke befinner seg på midten av normalfordelingskurven når det kommer til det sosiale, men allikevel kan få et flott liv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Bestisen til sønnen min, er litt slik og har alltid vert det. Han vil helst være hjemme, men er glad for å få besøk. Jeg tror vi er de eneste han har vert hos, unteom familien. Fordi sønnen min er en sosial fyr, så nyter bestisen godt av det. Sønnen min besøker han ofte, drar gjerne med seg andre ögså. Han bryr seg filla om denne skeivdelinga, og vi voksne legger hos heller ikke borti det. Min sønn er aktiv med på alt, bestisen er det sjelden ( i kveld er ett unntak.. ikke for sønnen min men for bestisen. De er på et arrangement med overnatting... men bestisen drar kanskje hjem...) Dersom sønnen din trives med livet sitt, så synes jeg at han skal få være som han er. Legg gjerne til rette for at han skal ta i mot besøk, og oppfordre til å vøre med på aktiviteter. Alle mennesker er forskjellige, og kanskje han er slite etter skolen. Eldstedatteren min er ikke så ofte ute, det går i bølger. Og hun er en populær jente :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lora Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Han høres ut som stesønnen min. Få ham vekk fra spill og TV. Det er utrolig skummelt. Stesønnen min har holdt på sånn, og nå skulker han en del fordi han heller vil spille/se på TV. Han er på ungdomsskolen nå, men startet med å være asosial da han var 9-10. Du må våkne og tørre å være en voksen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest introvert Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Han høres ut som stesønnen min. Få ham vekk fra spill og TV. Det er utrolig skummelt. Stesønnen min har holdt på sånn, og nå skulker han en del fordi han heller vil spille/se på TV. Han er på ungdomsskolen nå, men startet med å være asosial da han var 9-10. Du må våkne og tørre å være en voksen! Jeg er glad du ikke var moren eller stemoren min. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Han høres ut som stesønnen min. Få ham vekk fra spill og TV. Det er utrolig skummelt. Stesønnen min har holdt på sånn, og nå skulker han en del fordi han heller vil spille/se på TV. Han er på ungdomsskolen nå, men startet med å være asosial da han var 9-10. Du må våkne og tørre å være en voksen! Hvis gutten trives best i eget selskap, så hjelper det ikke å ta fra ham TV og PC. Det virker som om du kommer med veldig enkle løsninger, men verden er ikke så svart hvitt. At noen heller vil være hjemme hos seg selv enn å reke ute, får man ikke ordnet opp i ved å sette opp forbud mot det han trives med. Slik du holder på, risikerer du å drive ham hjemmefra, og da er det ikke godt å vite hvilket miljø han kan havne i. Det er bedre å ha en gutt som trives hjemme foran en skjerm, enn å ha en som driver med hærverk og/eller narkotika. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Han høres ut som stesønnen min. Få ham vekk fra spill og TV. Det er utrolig skummelt. Stesønnen min har holdt på sånn, og nå skulker han en del fordi han heller vil spille/se på TV. Han er på ungdomsskolen nå, men startet med å være asosial da han var 9-10. Du må våkne og tørre å være en voksen! ''Du må våkne og tørre å være en voksen!'' Hva mener du med dette egentlig, helt konkret? Noen har en introvert personlighet, og er dermed mer enn fornøyd med å være alene i lengre eller kortere perioder. Det avhenger av graden av introversjon. Typisk introverte interesser er nettopp lesing, dataspill, TV-titting og andre ting man kan gjøre alene. En introvert lever et rikt liv i tankene sine, og trenger ikke så mye kontakt med andre for å ha det bra. Det er faktisk slik at en introvert får energi av å være alene, men tappes for den samme energien i interaksjon med andre. Det viktigste er å bli akseptert for den man er, og mange introverte sliter med tanker om å ikke være bra nok fordi mennesker i omgivelsene synes de heller bør komme seg ut og treffe andre mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Han høres ut som stesønnen min. Få ham vekk fra spill og TV. Det er utrolig skummelt. Stesønnen min har holdt på sånn, og nå skulker han en del fordi han heller vil spille/se på TV. Han er på ungdomsskolen nå, men startet med å være asosial da han var 9-10. Du må våkne og tørre å være en voksen! Så enkel er ikke verden. Man kan ha visse regler, men ikke forandre personligheten til en 12-åring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Introvert Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 ''Du må våkne og tørre å være en voksen!'' Hva mener du med dette egentlig, helt konkret? Noen har en introvert personlighet, og er dermed mer enn fornøyd med å være alene i lengre eller kortere perioder. Det avhenger av graden av introversjon. Typisk introverte interesser er nettopp lesing, dataspill, TV-titting og andre ting man kan gjøre alene. En introvert lever et rikt liv i tankene sine, og trenger ikke så mye kontakt med andre for å ha det bra. Det er faktisk slik at en introvert får energi av å være alene, men tappes for den samme energien i interaksjon med andre. Det viktigste er å bli akseptert for den man er, og mange introverte sliter med tanker om å ikke være bra nok fordi mennesker i omgivelsene synes de heller bør komme seg ut og treffe andre mennesker. Veldig, veldig riktig og viktige poeng. Spikeren på hodet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Han høres ut som stesønnen min. Få ham vekk fra spill og TV. Det er utrolig skummelt. Stesønnen min har holdt på sånn, og nå skulker han en del fordi han heller vil spille/se på TV. Han er på ungdomsskolen nå, men startet med å være asosial da han var 9-10. Du må våkne og tørre å være en voksen! Er du seriøs, eller er dette en tåpelig fleip? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hei, Det er vanlig for alderen, og det er ikke nødvendigvis en indikasjon på at han blir introvert resten av livet. Slike ting endrer seg, både gjennom ungdomsskolen, på videregående og på universitetet. Hvis du er bekymret kan du jo forsøke å få ham med på noen aktiviteter hvor han treffer andre med felles interesser (i stedet for bare de i klassen)? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest introvert Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Veldig, veldig riktig og viktige poeng. Spikeren på hodet. Jeg vet jeg ikke har enerett på nicket introvert ettersom det ikke er noe fast nick, men det kan jo virke litt forvirrende at du da bruker nicket Introvert i samme tråd Bare sånn for å ha det på det rene at vi er to forskjellige personer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Introvert Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg vet jeg ikke har enerett på nicket introvert ettersom det ikke er noe fast nick, men det kan jo virke litt forvirrende at du da bruker nicket Introvert i samme tråd Bare sånn for å ha det på det rene at vi er to forskjellige personer. Ja, beklager, jeg så det ikke før etterpå, at jeg valgte samme nick som noen allerede hadde brukt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.