Gjest engsteli mamma Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 12 åringen min har vært hos faren i helga. I går når han kom hjem fortalte han at han hadde montert fra hverandre en litt eldre datamaskin hjemme hos faren på rommet sitt der. Han hadde skrudd fra deler, boret med mere. Han hadde drevet på med dette med litt veiledning fra faren. Jeg ble sint når jeg hørte dette. Er så redd for at han skal ha pustet inn noe farlig fra datamaskinen. Jeg har ikke peiling på hva som kan være inni en slik maskin. Er det noen farlige gasser i slike maskiner som kan ha vært farlig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flimmer1365381250 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Dette tror jeg du kan ta med knusende ro. Datamaskiner er ikke laget av noe skummelt, så lenge man ikke borer hull i batterier er resten bare ledninger, plast og litt metall vil jeg tro. Spennende for både gutter og jenter å få lov til å forske litt på hvordan ting er satt sammen, og det er mye å lære av det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serviceelektroniker Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Slapp helt av :-) Vær glad for at han fikk prøve seg. Det var sikkert veldig kjekt og spennende for han. En fin stund sammen, far og sønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Nei, det er ingen farlige gasser i en PC. Å få demontere en, og lære litt om hva den inneholder, er en fin erfaring. Faren har til og med veiledet sønnen sin, så her har han vert flink. Jeg håper du ikke viste sønnen din at du ble sint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Bare moro det! Blir bare farlige gasser hvis man setter fyr på pc'n, og det gjorde de jo ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Så flink bådde pappa'n og sønnen din har vært. Min mann drev med sånt hele tiden da han var liten, og er i dag den som fikser PC'er i hele storfamilien, og er den alle ringer når de har PC problemer. Han har sikkert lært en hel masse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hvorfor i alle dager ble du sint? I hvert fall FØR du hadde sjekket om det var noe farlig. Nei, det er ikke noe som er farlig å puste inn, annet enn vanlig husholdningsstøv. Og det er ikke farligere enn det man puster inn hver dag. Vær heller sjeleglad for at de jobber med noe i fellesskap, og at sønnen din viser interesse i noe som kan bli en karrière. En godt betalt en, sådan. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Vettu hva, du kan da ikke bli sint for noe sånt?? Det er ingenting farlig i en pc, med mindre du spiser det, setter fyr på det eller har på strømmen mens du driver på Jeg håper ikke sønnen din (eller faren) så at du ble sint. I så fall skylder du ham/dem en skikkelig unnskyldning!! Tenk så heldig sønnen din er som får se hvordan ting er satt sammen og fungerer, og i tillegg har en pappa som vil vise ham dette og gjøre ting sammen med ham! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det tviler jeg på. Minstemann har skrudd fra hverandre den gamle maskinen vi har mange ganger for å reparere den og en kompis og jeg skrur stadig fra hverandre laptopen for å rense vifta eller bytte deler. Pleier ikke folk å gjøre slike ting da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engsteli mamma Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Dette tror jeg du kan ta med knusende ro. Datamaskiner er ikke laget av noe skummelt, så lenge man ikke borer hull i batterier er resten bare ledninger, plast og litt metall vil jeg tro. Spennende for både gutter og jenter å få lov til å forske litt på hvordan ting er satt sammen, og det er mye å lære av det! Jeg har som jeg skrev ikke noe greie på dette. Men jeg har bare hørt at slike elektriske apparater kan inneholde mye farlig gift. Men jeg vet ikke hva det er i en datamaskin. Jeg fikk ikke sove i natt og satt oppe og leste om slikt på nettet i natt. Noen steder sto det at datamaskinen inneholdt gift men jeg fann ikkee så mye ut av det. Det var godt å lese at dere ikke mener det har vært noe farlig. Men en ting bekymrer meg fremdeles. Han borte hull i dataen helt utenpå. Kan det ha ført til dioksiner i lufta? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg har som jeg skrev ikke noe greie på dette. Men jeg har bare hørt at slike elektriske apparater kan inneholde mye farlig gift. Men jeg vet ikke hva det er i en datamaskin. Jeg fikk ikke sove i natt og satt oppe og leste om slikt på nettet i natt. Noen steder sto det at datamaskinen inneholdt gift men jeg fann ikkee så mye ut av det. Det var godt å lese at dere ikke mener det har vært noe farlig. Men en ting bekymrer meg fremdeles. Han borte hull i dataen helt utenpå. Kan det ha ført til dioksiner i lufta? ''Han borte hull i dataen helt utenpå. Kan det ha ført til dioksiner i lufta?'' En datamaskin er et kabinett (et metallskap) som inneholder en mengde forskjellige deler. Boret gutten din hull i kabinettet er det det samme som å bore hull i en metallplate. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flimmer1365381250 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg har som jeg skrev ikke noe greie på dette. Men jeg har bare hørt at slike elektriske apparater kan inneholde mye farlig gift. Men jeg vet ikke hva det er i en datamaskin. Jeg fikk ikke sove i natt og satt oppe og leste om slikt på nettet i natt. Noen steder sto det at datamaskinen inneholdt gift men jeg fann ikkee så mye ut av det. Det var godt å lese at dere ikke mener det har vært noe farlig. Men en ting bekymrer meg fremdeles. Han borte hull i dataen helt utenpå. Kan det ha ført til dioksiner i lufta? Du kan slutte å bekymre deg nå. Det er ikke det spor farlig å bore hull i annet plast eller tynt metall. Håper du får deg en liten blund på øyet og litt ro i hjertet ditt snart 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg har som jeg skrev ikke noe greie på dette. Men jeg har bare hørt at slike elektriske apparater kan inneholde mye farlig gift. Men jeg vet ikke hva det er i en datamaskin. Jeg fikk ikke sove i natt og satt oppe og leste om slikt på nettet i natt. Noen steder sto det at datamaskinen inneholdt gift men jeg fann ikkee så mye ut av det. Det var godt å lese at dere ikke mener det har vært noe farlig. Men en ting bekymrer meg fremdeles. Han borte hull i dataen helt utenpå. Kan det ha ført til dioksiner i lufta? Alt elektrisk og elektronisk utstyr inneholder diverse stoffer som kan være farlig dersom det brennes eller legges ut i naturen eller på deponi: EE-avfall inneholder stoffer som er skadelige dersom de kommer ut i naturen, blant annet kvikksølv, PCB, kadmium, bly og brom. Samtidig inneholder EE-avfall en hel del verdifulle metaller. Det som ikke er farlig eller ikke kan materialgjenvinnes blir i stor grad brent med energiutnyttelse. Men det er ikke farlig å demontere pc'er slik gutten din har gjort - bare positivt at han forstår hvordan en pc er bygget opp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg har som jeg skrev ikke noe greie på dette. Men jeg har bare hørt at slike elektriske apparater kan inneholde mye farlig gift. Men jeg vet ikke hva det er i en datamaskin. Jeg fikk ikke sove i natt og satt oppe og leste om slikt på nettet i natt. Noen steder sto det at datamaskinen inneholdt gift men jeg fann ikkee så mye ut av det. Det var godt å lese at dere ikke mener det har vært noe farlig. Men en ting bekymrer meg fremdeles. Han borte hull i dataen helt utenpå. Kan det ha ført til dioksiner i lufta? Hei, Jeg mener ikke å være "slem" (tvert i mot), men jeg tror det ville vært hensiktsmessig å snakke med en behandler om redselen din. Folk tar datamaskiner fra hverandre, og setter dem sammen igjen, hele tiden. Jeg gjorde det to ganger i løpet av helgen med maskinen jeg skriver fra nå. Jeg var 14 år da jeg bygget min første datamaskin (og da mener jeg loddet alt sammen fra bunnen av), og jeg lever fremdeles. Det er langt farligere å krysse gaten enn å jobbe med datamaskiner. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flimmer1365381250 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hei, Jeg mener ikke å være "slem" (tvert i mot), men jeg tror det ville vært hensiktsmessig å snakke med en behandler om redselen din. Folk tar datamaskiner fra hverandre, og setter dem sammen igjen, hele tiden. Jeg gjorde det to ganger i løpet av helgen med maskinen jeg skriver fra nå. Jeg var 14 år da jeg bygget min første datamaskin (og da mener jeg loddet alt sammen fra bunnen av), og jeg lever fremdeles. Det er langt farligere å krysse gaten enn å jobbe med datamaskiner. Med vennlig hilsen Tenkte egentlig det samme, uten å si det... Jeg tror ikke det er normalt, eller sunt, å være fullt så bekymret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hvis du ikke har peiling, bør du vente med å bli sint. Som du har fått beskjed om nedenfor - det er ikke farlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg har som jeg skrev ikke noe greie på dette. Men jeg har bare hørt at slike elektriske apparater kan inneholde mye farlig gift. Men jeg vet ikke hva det er i en datamaskin. Jeg fikk ikke sove i natt og satt oppe og leste om slikt på nettet i natt. Noen steder sto det at datamaskinen inneholdt gift men jeg fann ikkee så mye ut av det. Det var godt å lese at dere ikke mener det har vært noe farlig. Men en ting bekymrer meg fremdeles. Han borte hull i dataen helt utenpå. Kan det ha ført til dioksiner i lufta? Jeg må si meg enig med Sør, jeg tror du må få hjelp til å skille mellom ting det er grunn til å være redd for, og ting det IKKE er det... Det aner meg at dette bare er EN ting av mange du har reagert på/vil komme til å reagere på... Sønnen din blir bare eldre og eldre og mer selvstendig, din jobb er å fortelle ham hva som er greit og hva han bør være forsiktig med - og da er det greit at du har et reellt bilde på det selv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Så flink bådde pappa'n og sønnen din har vært. Min mann drev med sånt hele tiden da han var liten, og er i dag den som fikser PC'er i hele storfamilien, og er den alle ringer når de har PC problemer. Han har sikkert lært en hel masse. ''Min mann drev med sånt hele tiden da han var liten, og er i dag den som fikser PC'er i hele storfamilien, og er den alle ringer når de har PC problemer.'' Huff,- det der er et mareritt... Tenker han er litt lei av og til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engsteli mamma Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg må si meg enig med Sør, jeg tror du må få hjelp til å skille mellom ting det er grunn til å være redd for, og ting det IKKE er det... Det aner meg at dette bare er EN ting av mange du har reagert på/vil komme til å reagere på... Sønnen din blir bare eldre og eldre og mer selvstendig, din jobb er å fortelle ham hva som er greit og hva han bør være forsiktig med - og da er det greit at du har et reellt bilde på det selv! Det er jo derfor jeg spørr her, nettopp for å finne ut om dette var så farlig som jeg fryktet. En kan da ikke forvente at alle skal vite at dette ikke er noe farlig når man ofte får høre at elektronikk er skadelig. Jeg leste ikke for kort stund siden at hjemmene inneholder mye gift som kan være kreftfremkallende. Men jeg finner ikke den artikkelen igjen og jeg finleste den ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det er jo derfor jeg spørr her, nettopp for å finne ut om dette var så farlig som jeg fryktet. En kan da ikke forvente at alle skal vite at dette ikke er noe farlig når man ofte får høre at elektronikk er skadelig. Jeg leste ikke for kort stund siden at hjemmene inneholder mye gift som kan være kreftfremkallende. Men jeg finner ikke den artikkelen igjen og jeg finleste den ikke. Men du høres i overkant stresset ut, det er slik at nye hus inneholder radongass fordi de er for tette og maten vi spiser er kreftfremkallende hvis den er stekt og det er farlig å krysse gata for det kan komme en bil. Prøv og slapp av og stress ned. Det er en risikosport å leve, men heldigvis går det stort sett bra hver eneste dag ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.