Gjest prust Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det er jo derfor jeg spørr her, nettopp for å finne ut om dette var så farlig som jeg fryktet. En kan da ikke forvente at alle skal vite at dette ikke er noe farlig når man ofte får høre at elektronikk er skadelig. Jeg leste ikke for kort stund siden at hjemmene inneholder mye gift som kan være kreftfremkallende. Men jeg finner ikke den artikkelen igjen og jeg finleste den ikke. Jeg forstår at du er bekymret - fordi det finnes mange stoffer som KAN være farlige. I hovedsak gjelder dette når stoffene blir varmet opp eller blir kastet på feil måte (enten i vannet slik at det går i kloakken eller blir brent i forbrenningsanlegg eller lagt til deponi), i noen få tilfeller kan stoffene komme fra gasser eller gjennom støv. Her kan du lese om ulike stoffer: http://www.erdetfarlig.no/ Denne siden er laget av Klif, Mattilsynet og Miljømerking. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Nei, det er ikke farlig. Min mann ingeniøren var helt ram en periode, hver gang vi hadde kjøpt oss noe nytt satt han og kikket på apparatet (videospiller, cd-spiller, pc eller hva det nå var) og sa med et ettertenksomt blikk "hmmmm, lurer på hvordan denne ser ut inni?" - hvorpå han demonterte den og satte den sammen igjen... I tillegg er man da "stadig" inni kabinettet og setter inn mer ram, en ekstra diskstasjon eller hva man nå trenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dataeksperten Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det er jo derfor jeg spørr her, nettopp for å finne ut om dette var så farlig som jeg fryktet. En kan da ikke forvente at alle skal vite at dette ikke er noe farlig når man ofte får høre at elektronikk er skadelig. Jeg leste ikke for kort stund siden at hjemmene inneholder mye gift som kan være kreftfremkallende. Men jeg finner ikke den artikkelen igjen og jeg finleste den ikke. Skallet rundt en datamaskin består enten av stål,aluminium eller plast,.Det er ikke farlig å borre hull i det.Det som er farlig er å brenne denne plasten og inånde røyken.Men du puster aldri inn svart vond røyk,gjør du? Ingen komponenter skal inneholde giftige stoffer,i den forstand at det er giftig når det brenner.Det er ikke vanlig å spise elektroniske komponenter.Jeg kan defror berolige deg med at det ikke finnes noen som helst fare ved å demontere og sette sammen en datamaskin.Dette har jeg gjort i 15-17 år nå,uten problemer.Man er faktisk mer utsatt for støt når man jobber med en datamaskin,så strømledningen må ut av veggen,eller ut av maskinen når man jobber med den.Det går jo 220 volt inn og 12 og 5 volt ut.DIN FRYKT ER UBEGRUNNET! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Du burde heller blitt stolt over sønnen din - og glad for at han har en far som veileder ham i sånne lærerike aktiviteter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Be happy - du har en sønn som har interesser utover å bare stirre på skjermen. Hans interesse kan gi han en godt betalt jobb om noen år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enoten Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 I så fall skulle jeg vært hjerneskadet for lenge siden. Selvfølgelig er det ikke farlig å skru fra hverandre en datamaskin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hva slags skumle stoffer skulle det være inni en datamaskin da? Slutt å engste deg, det er bare flott at han ønsker å utforske og lære hvordan en datamaskin er laget. Mannen min har skrudd på mange datamaskiner han, og er like rar som før 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Heldige gutten som har en far som tar han med på slike aktiviteter. Hadde ikke falt meg inn i tussmørke å bli engstelig for gasser eller annet i forbindelse med datamaskiner! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 ''Min mann drev med sånt hele tiden da han var liten, og er i dag den som fikser PC'er i hele storfamilien, og er den alle ringer når de har PC problemer.'' Huff,- det der er et mareritt... Tenker han er litt lei av og til? Joda, så nå har han ordnet det slik at han kan fjernstyre PC'ene til foreldrene våre hjemmefra. Sånn som helpdesker gjør når de tar over kontrollen på PC'n og styrer musa og sånn :-). Ble litt lei av å farte mellom foreldre og svigers... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hva slags skumle stoffer skulle det være inni en datamaskin da? Slutt å engste deg, det er bare flott at han ønsker å utforske og lære hvordan en datamaskin er laget. Mannen min har skrudd på mange datamaskiner han, og er like rar som før ''Mannen min har skrudd på mange datamaskiner han, og er like rar som før ;)'' Hahaha! Dagens morsomste! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Supert aktivitet for foreldre-barn å gjøre samme. Super læring for barnet. Hurra for pappa som gir en slik mulighet! En datamaskin er ikke hermetisk lukket. Så alle eventuelle farlige gasser kan sive ut helt uten at man skrur den opp. Så lenge det ikke er sterk varmeutvikling og/eller brann(tilløp) i maskinen får du ingen giftige gasser. Og den faren er størst når maskinen er påslått. Skulle du ha kommet i skade for å kjefte på gutten og/eller faren, skylder du en solid unnskyldning. Du har kanskje også en jobb å gjøre i forhold til å reparere gledesdreperi. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det er jo derfor jeg spørr her, nettopp for å finne ut om dette var så farlig som jeg fryktet. En kan da ikke forvente at alle skal vite at dette ikke er noe farlig når man ofte får høre at elektronikk er skadelig. Jeg leste ikke for kort stund siden at hjemmene inneholder mye gift som kan være kreftfremkallende. Men jeg finner ikke den artikkelen igjen og jeg finleste den ikke. Det er livsfarlig å leve. Ender som regel med døden. Landet er fullt av folk som demonterer ting, maler, støper, taptetserer, mekker, bor i hus med alskens farlige stoffer, spiser mat som fra tid til annen erklæres som livsfarlig i pressen. - Og lever til de er 80-90. :-) Om du ofte er bekymret for slike hverdagsting, kan du kanskje ha nytte av å lære litt om statistikk og sannsynlighetsregning. Det er en god medisin mot krigstyper og katastrofeoppslag i media. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Åhdusøtetid Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg har som jeg skrev ikke noe greie på dette. Men jeg har bare hørt at slike elektriske apparater kan inneholde mye farlig gift. Men jeg vet ikke hva det er i en datamaskin. Jeg fikk ikke sove i natt og satt oppe og leste om slikt på nettet i natt. Noen steder sto det at datamaskinen inneholdt gift men jeg fann ikkee så mye ut av det. Det var godt å lese at dere ikke mener det har vært noe farlig. Men en ting bekymrer meg fremdeles. Han borte hull i dataen helt utenpå. Kan det ha ført til dioksiner i lufta? ''Han borte hull i dataen helt utenpå. Kan det ha ført til dioksiner i lufta?'' Haha, tror jeg dauer. Snakk om å være hysterisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Kul pappa, heldig sønn! (Altså basert på datamaskin-operasjonen, resten av forholdet vet jeg jo ikke noe om) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg hadde skjønt din reaksjon dersom strømkabelen stod plugga i veggen mens han demonterte maskina. Ikke ellers. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg hadde skjønt din reaksjon dersom strømkabelen stod plugga i veggen mens han demonterte maskina. Ikke ellers. Huff 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 ''Mannen min har skrudd på mange datamaskiner han, og er like rar som før ;)'' Hahaha! Dagens morsomste! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 ''Min mann drev med sånt hele tiden da han var liten, og er i dag den som fikser PC'er i hele storfamilien, og er den alle ringer når de har PC problemer.'' Huff,- det der er et mareritt... Tenker han er litt lei av og til? Jeg vil bare fortelle deg at Chelsea er et grisk "kjøpelag" som forhåpentligvis går konkurs i nærmeste framtid. Guttungen gråt seg i søvn i går kveld - det har han ikke gjort ved dødsfall i familien... Selv er jeg mest irritert over at jeg ordnet med trykk på drakta i julegave. Men det finnes verre ting (for meg, altså). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg vil bare fortelle deg at Chelsea er et grisk "kjøpelag" som forhåpentligvis går konkurs i nærmeste framtid. Guttungen gråt seg i søvn i går kveld - det har han ikke gjort ved dødsfall i familien... Selv er jeg mest irritert over at jeg ordnet med trykk på drakta i julegave. Men det finnes verre ting (for meg, altså). ''Guttungen gråt seg i søvn i går kveld - det har han ikke gjort ved dødsfall i familien... Selv er jeg mest irritert over at jeg ordnet med trykk på drakta i julegave.'' 10-åringen min gråt seg heldigvis ikke i søvn, men han var veldig skuffet, og tok Liverpool-drakta med Torres på ryggen ut av skapet, krøllet den sammen og kastet den på gulvet. "Den skal jeg _aldri_ ha på meg mer ihvertfall" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg vil bare fortelle deg at Chelsea er et grisk "kjøpelag" som forhåpentligvis går konkurs i nærmeste framtid. Guttungen gråt seg i søvn i går kveld - det har han ikke gjort ved dødsfall i familien... Selv er jeg mest irritert over at jeg ordnet med trykk på drakta i julegave. Men det finnes verre ting (for meg, altså). Oj - kan du be ham om unnskyldning? Jeg var jo veldig glad mandag kveld...og jeg glemte helt laban-poden Nå ble jeg lei meg... Helt sant. Drakten - det ble i alle fall den aller nyeste som finnes - i rødt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.