Gå til innhold

Hva er feil med følgende påstand?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest SMIRnøff

Oppriktig spørsmål?

Hvordan skulle du kunne blitt født på en planet som ikke har livsvilkår? Når det ikke går an å leve på en øde planet, så vil det ikke være noen foreldre der som kan føde deg heller.

Du tror det kanskje ikke, men det finnes faktisk folk som tenker slik.

Annonse

Gjest og ikke ta noe for gitt

Det er jo et mirakel at det finnes liv... alt i universet er et mirakel.

Det er et mirakel å få barn.. det er bare så utrolig at vi ikke helt fatter hvordan det går til.

Derfor er det lett å tenke at det må være en høyere åndelig makt som står bak.

Hva vet vi...

Uansett... vi må bare nyte det :-)

Gjest SMIRnøff

Hvis A er "født på jorden", så sier jo påstandsmakeren av P(A) er veldig liten, så liten at det er et mirakel. Men siden komplimentet til A (det motsatte), A^c, altså "ikke født på jorden" være slik at P(A^c)=0, må jo P(A) faktisk være = 1. Altså 100% sannsynlighet, ikke nesten null, slik påstandsmakeren hevder!

Dette var mitt forsøk på argumentasjon.

Det er jo et mirakel at det finnes liv... alt i universet er et mirakel.

Det er et mirakel å få barn.. det er bare så utrolig at vi ikke helt fatter hvordan det går til.

Derfor er det lett å tenke at det må være en høyere åndelig makt som står bak.

Hva vet vi...

Uansett... vi må bare nyte det :-)

At noe er usannsynlig gjør det på ingen måte til et "mirakel".

Det er usannsynlig at man vinner 3 ganger i Lotto, men hvis man gjør det er det ikke et "mirakel".

Med vennlig hilsen

Gjest SMIRnøff

At noe er usannsynlig gjør det på ingen måte til et "mirakel".

Det er usannsynlig at man vinner 3 ganger i Lotto, men hvis man gjør det er det ikke et "mirakel".

Med vennlig hilsen

Hvordan vet vi egentlig om det er et så usannsynlig at det finnes liv, når vi ikke vet hva universet er? Altså innen kosmologien har man jo funnet ut at det er slik og slik, og at det og det har skjedd, men hva finnes utenfor dette? Det er utenfor grensene for det observerbare, altså utenfor grensene for viten...

Gjest Hulderen

Du tror det kanskje ikke, men det finnes faktisk folk som tenker slik.

Jeg bryr meg da ikke om det finnes folk som tenker slik. Siden du spurte hva som var galt med påstanden, og gjentok spørsmålet for Sør, så trodde jeg at du ikke så den logiske bristen, men trengte hjelp. Enten til en oppgave eller en diskusjon.

Men det virker som om jeg bare har kastet bort tid på å prøve å hjelpe :(

Annonse

Gjest SMIRnøff

Jeg bryr meg da ikke om det finnes folk som tenker slik. Siden du spurte hva som var galt med påstanden, og gjentok spørsmålet for Sør, så trodde jeg at du ikke så den logiske bristen, men trengte hjelp. Enten til en oppgave eller en diskusjon.

Men det virker som om jeg bare har kastet bort tid på å prøve å hjelpe :(

Hva feiler deg?

Gjest SMIRnøff

Mest sannsynlig var det et feilaktig forsøk på argumentet: "Hva er sjansene for at en planet skulle bli beboelig/ha de riktige forutsetningene for liv når alle andre planetene er ubeboelige/ikke har forutsetninger for liv?"

Kanskje det. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...