Gå til innhold

Trenger bokbind-hjelp!

Anbefalte innlegg

Noen som er drevne på dette med bokbind og har testet ut vilken metode og hvilket papir(eller annet) som holder lengst? Jeg har glemt alt det der siden jeg selv gikk på skolen. Til nå har jeg brukt gråpapir, og bare brettet inn oppe og nede, og så brettet inn på sidene og stukket boken inn, men det blir bare filler av det hele når den unge mannen har hatt boka med på skolen i en uke.

Det finnes sikkert bedre måter å gjøre det på? Håper jeg...:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360037-trenger-bokbind-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er hentet fra tidligere tråder, du kan også søke på "bokbind" selv:

Alternativt:

1. Åpne opp boka på midten

2. Klipp ut passe størrelse på bokbindet

3. Klipp til de små "flikene" som brettes inn ved midten av boka

4. Brett inn flikene

5. Brett inn de fire bitene som skal inn langs permen

6. Klapp boka sammen

7. Brett inn endene ("Snik" dem inn mens boka er lukket)

8. Finn frem tapen, og åpne ene permen og brett trekanter og tape sidene fast. Nå kan du se hvor stramme de skal være fordi du allerede har brettet de inn.

9. Gjør det samme på andre siden

Det finnes også noen tekstilprodukter som gjør papirbindene overflødige, men jeg har ikke prøvd dem. På bøker som ikke skal leveres inn, er kontaktpapir greit.

Dette er hentet fra tidligere tråder, du kan også søke på "bokbind" selv:

Alternativt:

1. Åpne opp boka på midten

2. Klipp ut passe størrelse på bokbindet

3. Klipp til de små "flikene" som brettes inn ved midten av boka

4. Brett inn flikene

5. Brett inn de fire bitene som skal inn langs permen

6. Klapp boka sammen

7. Brett inn endene ("Snik" dem inn mens boka er lukket)

8. Finn frem tapen, og åpne ene permen og brett trekanter og tape sidene fast. Nå kan du se hvor stramme de skal være fordi du allerede har brettet de inn.

9. Gjør det samme på andre siden

Det finnes også noen tekstilprodukter som gjør papirbindene overflødige, men jeg har ikke prøvd dem. På bøker som ikke skal leveres inn, er kontaktpapir greit.

En ekte bokbindpålegger klarer seg da uten tape :-D

Bokbind av papir er et styr, og er heldigvis helt ut ;-)

Nå får du kjøpt ferdige stoffbokbind med stretch og strikk - bare til å tre på boka. Det har det i de fleste bokhandler, og ihvertfall på NotaBene.

http://www.mamut.net/finaldesign/shop

Eller du kan lage selv, av voksduk:

http://www.lises.net/blogg/?p=1496

Bokbind av papir er et styr, og er heldigvis helt ut ;-)

Nå får du kjøpt ferdige stoffbokbind med stretch og strikk - bare til å tre på boka. Det har det i de fleste bokhandler, og ihvertfall på NotaBene.

http://www.mamut.net/finaldesign/shop

Eller du kan lage selv, av voksduk:

http://www.lises.net/blogg/?p=1496

Så luuuuuuuuuuurt da. Sånne har jeg aldri sett før.

Løper og kjøper....

;)

Vil bare si at stoffbokbindene ikke passer til alle bøker. Mye rare formater på våre barns skolebøker.

Jeg bruker gråpapir eller bokbind og tape(!) Da holder bøkene seg noenlunde hos to av barna. Hos den tredje virker ingenting.... tror hun slenger mere rundt enn de andre...

Annonse

Av og til savner jeg å kunne legge inn et øyeblikksbilde her! Da skulle dere sett følgende: En stk blid gutt med litt merkelig tannstilling, bustesveis og stort smil, pluss tre stk skolebøker med fint og guttete STOFFTREKK i str medium (noe hans mor ikke ante fantes før i formiddag)...

Takk for tipsene angående plast- og papirtrekk også. Nå skal det bli orning og reda her!

:)

Av og til savner jeg å kunne legge inn et øyeblikksbilde her! Da skulle dere sett følgende: En stk blid gutt med litt merkelig tannstilling, bustesveis og stort smil, pluss tre stk skolebøker med fint og guttete STOFFTREKK i str medium (noe hans mor ikke ante fantes før i formiddag)...

Takk for tipsene angående plast- og papirtrekk også. Nå skal det bli orning og reda her!

:)

Hvor kjøpte du?

Gjest Me too..vil ha

Egentlig burde skolene gjøre som bibliotekene. Så hadde vi foreldrene sluppet dette maset hvert år, og flere ganger i året.

Få ungene til å gjøre det selv på skolen, med hjelp fra Frivillighetssentralen!

Jeg hater også den biten der nemlig. Men hvor kjøpte du dette? Regner ikke med at der var pr post siden du fikk det til så fort?

Egentlig burde skolene gjøre som bibliotekene. Så hadde vi foreldrene sluppet dette maset hvert år, og flere ganger i året.

Få ungene til å gjøre det selv på skolen, med hjelp fra Frivillighetssentralen!

Jeg hater også den biten der nemlig. Men hvor kjøpte du dette? Regner ikke med at der var pr post siden du fikk det til så fort?

Jeg kjøpte dem hos bokhandleren på senteret her. Notabene, tror jeg det var. De har tre størrelser og mange ulike mønstre. Large passer til bøker i A4-str, og medium til A5.

Jeg har ikke tålmodighet nok til å bestille ting på nett...:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...