Gå til innhold

Hvordan få til stum "me-time" om morgenen?

Anbefalte innlegg

Jeg blir en mye triveligere person om jeg får noen minutter alene med kaffekoppen før resten av huset våkner. Derfor står jeg opp 15 minutter før resten, det er akkurat nok til at jeg har fått på meg "blid-mamma-tryne" før første barn deiser trøtt ned på stolen.

:-)

I dag gikk det mye bedre :-)

Først og fremst var mannen min hjemme og tok det vanlige på kjøkkenet. Eller så gjorde vi det slik:

Jeg stod opp klokka 7 og gikk ned og satte på steikeovnen (hadde bare halvstekt brød tilgjengelig). Da hadde 9-åringen allerede stått opp og kledd seg og spist!

Så gikk jeg og mannen på badet - uten noen unger hengende rundt beina.

Han gikk så på kjøkkenet, satte inn brødet og dekket på, mens jeg vekket de to andre barna, og hjalp hun minste med å bli klar.

Halv åtte spiste vi frokost sammen i forholdsvis fred og fordragelighet. Mannen min laget nistepakker til seg og ungene og ryddet av.

Jeg forsvant ut av huset klokka 8, først av alle :-)

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

9

• annegunn

9

• morsan

8

• laban

4

Mest aktive i denne tråden

Mine unger vil helst ha kakao på senga hver morgen, men visse ting kan man bare ikke få akkurat som man helst ønsker.

Sånn er i grunnen livet.

;-)

''Mine unger vil helst ha kakao på senga hver morgen, men visse ting kan man bare ikke få akkurat som man helst ønsker.

Sånn er i grunnen livet.

;-)''

Her en morgen disket jeg opp med eggerøre til frokost, midt i uka :-) men det er ikke noen vane altså!

I dag gikk det mye bedre :-)

Først og fremst var mannen min hjemme og tok det vanlige på kjøkkenet. Eller så gjorde vi det slik:

Jeg stod opp klokka 7 og gikk ned og satte på steikeovnen (hadde bare halvstekt brød tilgjengelig). Da hadde 9-åringen allerede stått opp og kledd seg og spist!

Så gikk jeg og mannen på badet - uten noen unger hengende rundt beina.

Han gikk så på kjøkkenet, satte inn brødet og dekket på, mens jeg vekket de to andre barna, og hjalp hun minste med å bli klar.

Halv åtte spiste vi frokost sammen i forholdsvis fred og fordragelighet. Mannen min laget nistepakker til seg og ungene og ryddet av.

Jeg forsvant ut av huset klokka 8, først av alle :-)

''Jeg stod opp klokka 7 og gikk ned og satte på steikeovnen (hadde bare halvstekt brød tilgjengelig). Da hadde 9-åringen allerede stått opp og kledd seg og spist!''

WOW, kan du gi meg en oppskrift? Min yngste fyller 9 år i oktober, og jeg har hatt småbarn siden det herrens år nittenhundre-og-åttisju... Men har til gode å oppleve at de har stått opp, kledd seg og spist før meg i ukedager - imponert :-)

''Jeg stod opp klokka 7 og gikk ned og satte på steikeovnen (hadde bare halvstekt brød tilgjengelig). Da hadde 9-åringen allerede stått opp og kledd seg og spist!''

WOW, kan du gi meg en oppskrift? Min yngste fyller 9 år i oktober, og jeg har hatt småbarn siden det herrens år nittenhundre-og-åttisju... Men har til gode å oppleve at de har stått opp, kledd seg og spist før meg i ukedager - imponert :-)

Hun er sånn enten - eller. Enten blir hun liggende i sin seng eller i vår (hvis hun har kommet opp til oss på morgenkvisten) til vi må dra henne ut nærmere halv åtte (=sårlig morgen og sårlig start på dagen) - eller så spretter hun opp når klokka ringer (som regel 7 eller ti på 7) og ordner seg selv.

I dag sa hun at hun hadde stått opp halv syv, så da må hun ha våknet av seg selv (klokka stod nemlig på 7.

Hun får lov til å se TV før halv åtte hvis hun har kledd seg og spist - så det er vel oppskriften. TV'en skal ikek slås på hvis hun ikke har kledd seg. Og den må slås av halv åtte, når lillesøster kommer ut fra badet, for ellers blir hun sittende og ikke spise.

9-åringen kan faktisk være som ei sol når hun får god start på dagen, altså ordner seg selv :-)

Hun er sånn enten - eller. Enten blir hun liggende i sin seng eller i vår (hvis hun har kommet opp til oss på morgenkvisten) til vi må dra henne ut nærmere halv åtte (=sårlig morgen og sårlig start på dagen) - eller så spretter hun opp når klokka ringer (som regel 7 eller ti på 7) og ordner seg selv.

I dag sa hun at hun hadde stått opp halv syv, så da må hun ha våknet av seg selv (klokka stod nemlig på 7.

Hun får lov til å se TV før halv åtte hvis hun har kledd seg og spist - så det er vel oppskriften. TV'en skal ikek slås på hvis hun ikke har kledd seg. Og den må slås av halv åtte, når lillesøster kommer ut fra badet, for ellers blir hun sittende og ikke spise.

9-åringen kan faktisk være som ei sol når hun får god start på dagen, altså ordner seg selv :-)

TV-argumentet er genialt, det skal jeg adoptere! Kjenner jeg er ufattelig lei av dette morgensirkuset (som jeg har lagt opp til sjøl)...

Tenårings-Zombien (som blir 19 år om få dager) har jeg valgt å la seile sin egen sjø på morgenkvisten - velger han å stå opp 10 minutter før avgang, må han leve med konsekvensene ;-)

TV-argumentet er genialt, det skal jeg adoptere! Kjenner jeg er ufattelig lei av dette morgensirkuset (som jeg har lagt opp til sjøl)...

Tenårings-Zombien (som blir 19 år om få dager) har jeg valgt å la seile sin egen sjø på morgenkvisten - velger han å stå opp 10 minutter før avgang, må han leve med konsekvensene ;-)

TV-argumentet kan brukes fritt :-)

Men det er viktig å ha klare regler - altså at tøyet skal være på og maten spist, og at den skal slås av. Dersom hun ikke holder dette, er det ikke TV neste dag.

Og så hender det at lillesøster en sjelden gang kommer inn i stua før halv åtte, og da blir det krasj, da må hun få se på i 5 minutter også....

Annonse

Ååååååh som jeg forstår deg!!!!

Det du husker er antagelig fra når du begynte å bli litt større. Sannsynligvis var du også litt skravlete på morgenen som liten. Tror mange barn er det :)

Har ikke noe råd bortsett fra å stå opp i god tid før de andre står opp. Ellers får du ta det opp i et "familiemøte". Forklar at "mor er ikke glad i å snakke på morgenen. Vær så snill å ikke si noe til meg med mindre det brenner."

Antagelig går det ikke inn, men det er verdt et forsøk :)

Jeg er fornøyd så lenge ingen skriker til meg om morgenen. Det er nick jr også, men det har ikke vært så enkelt. Nå har vi funnet løsningen. Sheila har fått oppstandelsesforbud. Jr og jeg fikser oss selv, uten ei som er hysterisk fordi ditt og datt. Hun får legge frem klærne hans om kvelden så slipper jeg klaging over at jeg har funnet frem feil alt sammen.

Nå er morgenene trivelige.

Kjøpte to flasker på polet i dag!

Fant ut at jeg måtte fordele innkjøpet litt. Hvor mange flasker skal jeg kjøpe når vi blir 18 stk og sikkert 3-4 ikke skal ha alkohol?

Tenkte å ha det som velkomstdrink da. Vin og øl og farris til maten.

Kjøpte to flasker på polet i dag!

Fant ut at jeg måtte fordele innkjøpet litt. Hvor mange flasker skal jeg kjøpe når vi blir 18 stk og sikkert 3-4 ikke skal ha alkohol?

Tenkte å ha det som velkomstdrink da. Vin og øl og farris til maten.

6-7 flasker? Fest er fest. :)

6-7 flasker? Fest er fest. :)

Ja, det skader jo ikke om det blir noen til overs. Du lover at den er god da? Tørr og sprudlende og ikke søt?

Gleder meg veldig ;:-) Har bestilt mat, så jeg skal "bare" lage dessert og/eller kake.

Har du forslag til dessert jeg kan lage? Gjerne hvor jeg kan bruke bringebærlikør eller hjemmelaget kirsebærsyltetøy :-) Har mye av det!!!!

Ja, det skader jo ikke om det blir noen til overs. Du lover at den er god da? Tørr og sprudlende og ikke søt?

Gleder meg veldig ;:-) Har bestilt mat, så jeg skal "bare" lage dessert og/eller kake.

Har du forslag til dessert jeg kan lage? Gjerne hvor jeg kan bruke bringebærlikør eller hjemmelaget kirsebærsyltetøy :-) Har mye av det!!!!

Is og varme kirsebær er jo dritgodt! :)

Du og mannen får knerte ei flaske i helga og teste den ;)

Is og varme kirsebær er jo dritgodt! :)

Du og mannen får knerte ei flaske i helga og teste den ;)

Ja, kanskje jeg skal gå for det med is og varme kirsebær til dessert - og så kan jeg jo sette frem likøren også, så kan de som vil ha det oppå og?

Tja - vi er vel ikke helt i modus for å knerte flaska i kveld i alle fall. Får se i morgen!

Annonse

Ja, kanskje jeg skal gå for det med is og varme kirsebær til dessert - og så kan jeg jo sette frem likøren også, så kan de som vil ha det oppå og?

Tja - vi er vel ikke helt i modus for å knerte flaska i kveld i alle fall. Får se i morgen!

''Ja, kanskje jeg skal gå for det med is og varme kirsebær til dessert - og så kan jeg jo sette frem likøren også, så kan de som vil ha det oppå og?''

Det er jo nydelig :)

Trenger stum "me-time" flere ganger om dagen jeg...

Er viktig for meg, om jeg i det hele tatt skal takle kjøret. Morgenen, står jeg opp så jeg rekker ei kanne kaffe før unga vekkes. Da kan jeg sitte og kose meg i min egen fantasiverden en stund ;)

Passer på å stort sett ha en sånn beite i lunchen på jobben....

Og etter middag.....

Senkveldene er også brukanes...

Når jeg MÅ inn i min lille boble er jeg virkelig ikke tilsnakkende! Og unga får beskjed hvis de maser, om at nå MÅ jeg bare fjerne hodet litt, så kommer jeg sterkere tilbake om en stund. De respekterer det, og snakker ikke til meg om det ikke er heeeelt nødvendig.

Trenger stum "me-time" flere ganger om dagen jeg...

Er viktig for meg, om jeg i det hele tatt skal takle kjøret. Morgenen, står jeg opp så jeg rekker ei kanne kaffe før unga vekkes. Da kan jeg sitte og kose meg i min egen fantasiverden en stund ;)

Passer på å stort sett ha en sånn beite i lunchen på jobben....

Og etter middag.....

Senkveldene er også brukanes...

Når jeg MÅ inn i min lille boble er jeg virkelig ikke tilsnakkende! Og unga får beskjed hvis de maser, om at nå MÅ jeg bare fjerne hodet litt, så kommer jeg sterkere tilbake om en stund. De respekterer det, og snakker ikke til meg om det ikke er heeeelt nødvendig.

Ja, det er deilig å ha flere sånne alenestunder i løpet av døgnet :-)

Jeg venter med kaffen til jeg kommer på jobb - orker ikke å stå opp ekstra tidlig for å drikke den alene.

Men det har gått bedre de siste dagene :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...