Gå til innhold

Sammenheng mellom H1N1-vaksine og narkolepsi.

PieLill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

''en ni ganger så høy risiko for å få narkolepsi''

Og hvor stor er sjansen for å få narkolepsi i det hele tatt?

Jeg vil tippe at hvis du på nær Gardermoen så er sjansen for å få et fly i hodet 9 ganger høyere enn hvis du bor på Finnmarksvidden, men...

Og hvor stor er dette, sammenlignet med sjansen for alvorlige bivirkninger fra å få H1N1?

Med vennlig hilsen

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4014520.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vi vet det ut i fra diverse oppslag i avisene om personer med bivirkninger som har slitt med å få leger til å rapportere.

Jeg har hverken antydet eller tenkt tanken på noen konspirasjon. Dette er heller at fastlegene har alt for liten tid per pasient, og derfor nedprioriterer papirarbeid når de kan. Noe flere leger har innrømmet.

Ja, jeg kjøper argumentet om tid. Men er det sannsynlig at norske leger har så mye dårligere tid enn finske og svenske?

Eller tror mer på bivirkninger av vaksiner og annet enn finske og svenske.

Som jo er de vi sammenlikner med.

Det kan godt være, altså. Jeg vet ikke så mye om finsk og svensk helsevesen. Men jeg ville ikke umiddelbart tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg kan ikke se den store konspirasjonen.

Men innrapportering er tidkrevende. Dessuten kan leger være tilbakeholdne med å rapportere potensielle bivirkninger de ikke tror finnes.

mvh

Innrapportering er tidkrevende, men er det noe som tyder på at det er mer tidkrevende i Norge enn i Finland og Sverige? Og er det noe som tilsier at norske leger er mindre åpne for bivirkninger av akkurat denne vaksinen enn finske og svenske leger?

Jeg vet ikke, men det virker ikke umiddelbart sannsynlig.

Dessuten så er vel ikke narkolepsi ennå rapportert som bivirkning av vaksine. Det man har sett, er at antall narkolepsi- rammede i Finland har økt, uten at den i utgangspunktet er knyttet til vaksinen. Tydeligvis rapporterer vi inn narkolepsi-rammede i Norge også, selv om det heller ikke her er knyttet til bivirkninger av vaksine, i utgangspunktet.

Det aller første de bør gjøre, er jo å se på om det er faktisk forskjeller blant nordmenn, svensker og finner når det gjelder utvalget som ble vaksinert, og måten vaksinering skjedde på.

Naturligvis KAN det hende at denne vaksinen har denne bivirkningen. Men med autisme - MMR-vaksine- forvirringen friskt i minne, skal jeg, personlig, ha overbevisende dokumentasjon før jeg hopper på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler blir etter min oppfatning like feil å bagatellisere.

Selvsagt, men rapportene om vaksineeffektene nevner sjelden hvor mange som blir skadet av H1N1.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrapportering er tidkrevende, men er det noe som tyder på at det er mer tidkrevende i Norge enn i Finland og Sverige? Og er det noe som tilsier at norske leger er mindre åpne for bivirkninger av akkurat denne vaksinen enn finske og svenske leger?

Jeg vet ikke, men det virker ikke umiddelbart sannsynlig.

Dessuten så er vel ikke narkolepsi ennå rapportert som bivirkning av vaksine. Det man har sett, er at antall narkolepsi- rammede i Finland har økt, uten at den i utgangspunktet er knyttet til vaksinen. Tydeligvis rapporterer vi inn narkolepsi-rammede i Norge også, selv om det heller ikke her er knyttet til bivirkninger av vaksine, i utgangspunktet.

Det aller første de bør gjøre, er jo å se på om det er faktisk forskjeller blant nordmenn, svensker og finner når det gjelder utvalget som ble vaksinert, og måten vaksinering skjedde på.

Naturligvis KAN det hende at denne vaksinen har denne bivirkningen. Men med autisme - MMR-vaksine- forvirringen friskt i minne, skal jeg, personlig, ha overbevisende dokumentasjon før jeg hopper på den.

Jeg har ikke konkludert med noe som helst. I Finnland har de observert at det kan være en sammenheng etter som barn som er vaksinert er overrepresentert i statistikken.

Det kan selvsagt være forskjeller i innrapporteringskulturen og innsamlingen av informasjon mellom Norge og Finnland. Det kan også være forskjeller på hvilke instrukser legene i de to landene har fått.

Når det er en så stor forskjell på dataene mellom de ulike landene og det dreier seg som en så invalidiserende sykdom hos små barn, må alle steiner snus. Inkludert den som går på innrapportering.

Her har du et norsk tilfelle av narkolepsi hos barn som burde vært innrapportert som mulig bivirkning, men som sannsynligvis ikke har blitt det.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7488130

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt, men rapportene om vaksineeffektene nevner sjelden hvor mange som blir skadet av H1N1.

Med vennlig hilsen

Når man får brakt eventuelle bivirkninger på det rene, må disse veies opp mot effekten av vaksinasjon. Altså hvor mange alvorlige influensatilfeller i ulike aldersgrupper har man unngått ved den vaksinasjonsgraden man hadde.

I og med at nokså like skandinaviske land gjennomførte vaksineringen nokså forskjellig, kan man finne mye verdifull informasjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...