PieLill Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Aktor har lagt ned påstand om 14 og 13 års forvaring for de hovedtiltalte i overgrepssaken i Alvdal. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4014520.ece En historisk streng påstand. Samtidig lurer jeg på hva som skal til for å gi maksimumsstraffen for slike saker, 21 år. I min juridiske ukyndighet trodde jeg dette måtte kvalifisere for lovens strengeste straff. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg er fullstendig enig med deg. Jeg er svært glad for at det vurderes som grunnlag for forvaring framfor straff i denne saken, men lurer likevel på hva i all verden man skal påføre andre uskyldige mennesker av faenskap for å idømmes lovens strengeste straff. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg er fullstendig enig med deg. Jeg er svært glad for at det vurderes som grunnlag for forvaring framfor straff i denne saken, men lurer likevel på hva i all verden man skal påføre andre uskyldige mennesker av faenskap for å idømmes lovens strengeste straff. Ja. Ikke minst med tanke på at 14 år i realiteten er 7-9 år. Disse barne burde få 21 år som de var helt sikre på å ikke møte sine overgripere på gaten. Bistandsadvokatene har lagt frem rekordhøye erstatningskrav. Håper disse kravene vinner frem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hvis man gir 21 år for overgrep, hva skal man da gi for drap? Det er vel sånne vurderinger som er "greia" her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Ja. Ikke minst med tanke på at 14 år i realiteten er 7-9 år. Disse barne burde få 21 år som de var helt sikre på å ikke møte sine overgripere på gaten. Bistandsadvokatene har lagt frem rekordhøye erstatningskrav. Håper disse kravene vinner frem. mvh Jeg skjønner ingenting dersom man både slår fast at gjentakelsesfaren er skyhøy samtidig som man gir såpass kort tids forvaring. Barna har ikke rukket å bli voksne engang før de skal kunne møte disse monstrene i gata. Jeg ser at kravet regnes som høyt, men vet ikke helt hvor enig jeg er i det. Disse ungene står i praksis på bar bakke uten foreldre og hjem, og vil måtte bygge opp både den immaterielle og materielle virkeligheten rundt seg. I en slik sammenheng strekker ikke 1 mill særlig langt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg skjønner ingenting dersom man både slår fast at gjentakelsesfaren er skyhøy samtidig som man gir såpass kort tids forvaring. Barna har ikke rukket å bli voksne engang før de skal kunne møte disse monstrene i gata. Jeg ser at kravet regnes som høyt, men vet ikke helt hvor enig jeg er i det. Disse ungene står i praksis på bar bakke uten foreldre og hjem, og vil måtte bygge opp både den immaterielle og materielle virkeligheten rundt seg. I en slik sammenheng strekker ikke 1 mill særlig langt. Jeg synes et rimelig erstatningsbeløp burde ligge mellom 5 og 10 mill. Men det er positivt om erstatningsbeløpene øker. Merkverdig at man kan få langt høyere erstatning for å bli uriktig beskyldt for voldtekt og og overgrep enn om man er utsatt for det. Det er varslest søksmål mot kommunen. Håper dette får et godt utfall for de skadelidende barna. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Ikke fordi jeg er uenig i påstanden, men hvorfor får disse så lang straff, mens andre overgripere får mellom 1-2 år? Er det fordi saken har vært i avisen? Er noen unger mindre verdt enn andre unger? Andre har blitt misbrukt og mishandlet i tiår uten at overgriperen har fått noe særlig straff og misbrukt flere unger i familien, barn, stebarn, nevøer og nieser. Jeg har vært tilstede under den rettsaken og ble egentlig ganske sjokka over alt som kom fram og straffen ble 2 år og 4 mnd og den var så "lang" fordi det var andre gangen han ble dømt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det er vel nettopp problemet; at strafferammen i overgrepssaker er så gapende stor mellom teorietiske muligheter og utøvende praksis. Av og til blir jeg så eitrande forb...., lurer da på om det sitter for mange gamle gubber i systemet som smiler overbærende over de som blir forgrepet. Grrrr! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Ikke fordi jeg er uenig i påstanden, men hvorfor får disse så lang straff, mens andre overgripere får mellom 1-2 år? Er det fordi saken har vært i avisen? Er noen unger mindre verdt enn andre unger? Andre har blitt misbrukt og mishandlet i tiår uten at overgriperen har fått noe særlig straff og misbrukt flere unger i familien, barn, stebarn, nevøer og nieser. Jeg har vært tilstede under den rettsaken og ble egentlig ganske sjokka over alt som kom fram og straffen ble 2 år og 4 mnd og den var så "lang" fordi det var andre gangen han ble dømt. Vi bør i grunn bare være glade for at strafferammen endelig tas (litt) i bruk? Det er på høy tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg synes et rimelig erstatningsbeløp burde ligge mellom 5 og 10 mill. Men det er positivt om erstatningsbeløpene øker. Merkverdig at man kan få langt høyere erstatning for å bli uriktig beskyldt for voldtekt og og overgrep enn om man er utsatt for det. Det er varslest søksmål mot kommunen. Håper dette får et godt utfall for de skadelidende barna. mvh ''Det er varslet søksmål mot kommunen. Håper dette får et godt utfall for de skadelidende barna'' Enig. I denne saken har virkelig alle ledd sviktet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Hvis man gir 21 år for overgrep, hva skal man da gi for drap? Det er vel sånne vurderinger som er "greia" her. Strafferammen for denne typen krimminalitet voldtekt/overgrep/incest er 21 år, uavhengig av hva man kan dømmes til for drap. Jeg lurer på hvor grove overgrep man må gjøre før man dømmes til den strengeste straffen loven gir rom for. Dette har pågått over år fra barnas omsorgspersoner. Summen av skade og ondskap kan så absolutt måle seg med drap. Dessuten hadde barna fortjent minst 21 år som de kunne være helt sikre på å ikke møte sine overgripere på gaten. En annen sak er at maksimumsstraffen i Norge med hell kunne økes til 35 år og at domsavsigelsene burde gjenspeile den reelle soningstiden. Det er som regel liten forskjell på en 14 og en 21 års dom. De fleste er ute etter 10-12 år uansett. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Vi bør i grunn bare være glade for at strafferammen endelig tas (litt) i bruk? Det er på høy tid. Det er jeg helt enig i. Men vil det hjelpe de neste ungene som blir utsatt for overgrep i årevis og vil overgriperne få høyere straffer og ungene mer enn 40 000 i erstatning? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Ikke fordi jeg er uenig i påstanden, men hvorfor får disse så lang straff, mens andre overgripere får mellom 1-2 år? Er det fordi saken har vært i avisen? Er noen unger mindre verdt enn andre unger? Andre har blitt misbrukt og mishandlet i tiår uten at overgriperen har fått noe særlig straff og misbrukt flere unger i familien, barn, stebarn, nevøer og nieser. Jeg har vært tilstede under den rettsaken og ble egentlig ganske sjokka over alt som kom fram og straffen ble 2 år og 4 mnd og den var så "lang" fordi det var andre gangen han ble dømt. Jeg tror det ikke er så lenge siden strafferammene for denne typen krimminalitet ble økt. Rettsvesnet er dessverre svært treige med å ta politikernes føringer til følge. Jeg er enig i at straffen var tragisk lav i den saken du beskriver. Vi får håpe at denne saken kan bidra til at de generelle straffeutmålingene skjerpes. Det som er spesielt i denne saken er kanskje at bevisene er så sterke og at så mange barn og voksne er involvert. Jeg tror aktors påstand har sterk sammenheng med avskyen video- og billedbevis i kombinasjon med de tiltaltes ansvarsfraskrivelser må ha vakt. Medieoppmerksomheten tror jeg har mindre betydning. Selv om straffeutmåligen i andre saker har vært alt for lav, er en hver sak som bidrar til skjerpning et skritt i riktig retning. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Det er jeg helt enig i. Men vil det hjelpe de neste ungene som blir utsatt for overgrep i årevis og vil overgriperne få høyere straffer og ungene mer enn 40 000 i erstatning? Det vil det kunne gjøre. I senere saker vil en slik dom kunne refereres til og skape rettspraksiss. Selv om mange barn har fått latterlige erstatningsbeløp, får vi være glad for hver eneste domsavsigelse som drar i riktig retning. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det vil det kunne gjøre. I senere saker vil en slik dom kunne refereres til og skape rettspraksiss. Selv om mange barn har fått latterlige erstatningsbeløp, får vi være glad for hver eneste domsavsigelse som drar i riktig retning. mvh Det synes jeg selvfølgelig hadde vært kjempebra ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hvis man gir 21 år for overgrep, hva skal man da gi for drap? Det er vel sånne vurderinger som er "greia" her. Det er jo ganske mye større sjanse for å begå overgrep igjen enn å drepe igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Strafferammen for denne typen krimminalitet voldtekt/overgrep/incest er 21 år, uavhengig av hva man kan dømmes til for drap. Jeg lurer på hvor grove overgrep man må gjøre før man dømmes til den strengeste straffen loven gir rom for. Dette har pågått over år fra barnas omsorgspersoner. Summen av skade og ondskap kan så absolutt måle seg med drap. Dessuten hadde barna fortjent minst 21 år som de kunne være helt sikre på å ikke møte sine overgripere på gaten. En annen sak er at maksimumsstraffen i Norge med hell kunne økes til 35 år og at domsavsigelsene burde gjenspeile den reelle soningstiden. Det er som regel liten forskjell på en 14 og en 21 års dom. De fleste er ute etter 10-12 år uansett. mvh Å sånn nå. Synes egentlig det er rart at strafferammen for drap og overgrep er den samme. 21 for overgrep, 30 for drap, og reell soningstid, hadde passet min rettsfølelse bedre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Å sånn nå. Synes egentlig det er rart at strafferammen for drap og overgrep er den samme. 21 for overgrep, 30 for drap, og reell soningstid, hadde passet min rettsfølelse bedre Våre folkevalgte har vedtatt at de groveste formene for overgrep skal kunne straffes like strengt som drap. I Norge har vi systemet med strafferabatt som gjør at du ikke straffes spesielt mye strengere for tre innbrudd enn for tre hundre. Det samme gjelder vold og drap. Jeg mener summen av gjentatte overgrep over år kan være minst like ille som ét drap. Det første vitner om notorisk krimminalitet. Det andre kan være et enkelttilfelle. Når jeg ser hva enkelte er villige til å gjøre, tar jeg meg selv i å tenke at noen aldri burde slippes ut igjen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Våre folkevalgte har vedtatt at de groveste formene for overgrep skal kunne straffes like strengt som drap. I Norge har vi systemet med strafferabatt som gjør at du ikke straffes spesielt mye strengere for tre innbrudd enn for tre hundre. Det samme gjelder vold og drap. Jeg mener summen av gjentatte overgrep over år kan være minst like ille som ét drap. Det første vitner om notorisk krimminalitet. Det andre kan være et enkelttilfelle. Når jeg ser hva enkelte er villige til å gjøre, tar jeg meg selv i å tenke at noen aldri burde slippes ut igjen. mvh ..og det er jo det en forvaringsstraff gir mulighet for. 14 år kan fort bli livstid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 ..og det er jo det en forvaringsstraff gir mulighet for. 14 år kan fort bli livstid I prinsippet er det mye bra med forvaringsdommer. Kjenner du til om noen så langt har blitt sittende lengre enn den dommen de fikk? I denne saken er jeg skuffet over at aktoratet ikke la ned påstand om 21 år. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.