AAA Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hei, Jentene kom hjem med et brev fra SFO idag, der det sto at påmeldingsfrist for å være på SFO i vinterferien er om 2 uker, og vinterferien er uti mars. Har de egentlig lov til å gi oss noen frist? Vi betaler for et tilbud for hele året, de dagene SFO har åpent. Jeg forstår også at det er praktisk for SFO å vite hvor mange som kommer, men fra der til å si at en dato 3 uker før ferien skal være er siste frist for å si om man skal bruke SFO denne uka, er det et godt stykke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Vel, jeg synes du er heldig. Der jeg bor har ikke SFO åpent i feriene det hele tatt, de følger skoleruta. Kronidiotisk, men håpløst å endre på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolesjanka Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Tja, jeg ville nok velge se det som en uoffisiell frist - noe de bruker fordi de - som du nevner - ønsker å se hvor mange som kommer. De hverken kan eller vil nok uansett ikke nekte noen å komme på SFO i ferien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Tja...Er jo utrolig grei måte å få tatt ut ferier og slikt for dem da. Her gjør de likt og om vi ikke leverer svar antas det at vi ikke skal ha barnet der noen dager. Vi har rett og slett gjort det slik at om vi er usikre, så setter vi dem opp på full SFO. RInger så heller når så høst/vinter/påske/juleferien er der og gir beskjed om at de ikke kommer likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Vel, jeg synes du er heldig. Der jeg bor har ikke SFO åpent i feriene det hele tatt, de følger skoleruta. Kronidiotisk, men håpløst å endre på. Hvorfor håpløst å endre på det? Hos oss fiksa foreldrene det slik at det ble tatt opp i kommunestyret (tror faktisk det skjedde slik?) og da ble det to priser.... En pris for de som har helårstilbud og en for de som følger skoleåret sin kalender. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hvorfor håpløst å endre på det? Hos oss fiksa foreldrene det slik at det ble tatt opp i kommunestyret (tror faktisk det skjedde slik?) og da ble det to priser.... En pris for de som har helårstilbud og en for de som følger skoleåret sin kalender. Vel, jeg prøvde i seks år å finne ut av hvordan jeg kunne nå frem, men det er et stort skip å snu i en uvanlig treig kommune. Heldigvis er ungene over SFO-alder nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Vel, jeg prøvde i seks år å finne ut av hvordan jeg kunne nå frem, men det er et stort skip å snu i en uvanlig treig kommune. Heldigvis er ungene over SFO-alder nå! Skjønner... Må sikkert være mange som klager samtidig for å få nok press på kommunen.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hos oss har den fristen bare vært veilendende; så de skal ha mulighet til å planlegge hvor mye personale som trengs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Her er fristen for å si fra en uke før vinterferien. Vi teller på knappene hva vi klarer å få til av pass selv, siden vi må betale 215 kr dagen I TILLEGG til at vi betaler vanlig full månedspris. Det er kanskje vanlig, men vi er sjokkerte over hvor lite vi får for pengene sammenlignet med i barnehagen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Nå synes jeg du overdrive voldsomt, er det et så stort problem å krysse av for hvilke dager dere trenger SFO i vinterferien? Personalet der skal avvikle sin ferie i løpet av året de også og det er jo kjekt for dem å vite om det holder med 2 stk på jobb eller om de bør være 7 f.eks.... Tenker det hadde blitt ramaskrik om det hadde vært 40 unger og to voksne, evt. 5 unger og 5 voksne også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg vet ikke om de har lov eller om det i det hele tatt finnes noen regler. Men alternativet er nok at de ansatte må avvikle ferie og avspasering utenom ferien mens det er fullt av barn der, og det er ikke spesielt gunstig. Det kan også ha med programmet å gjøre - skal de gjøre noe annet enn å være i SFO-lokalene etpar dager, f.eks. gå på tur, er det en fordel for dem å vite fordelingen av barn utover uka. På vår SFO husker jeg vi flere ganger fikk beskjed om at det var meldt på for mange i forhold til antall som møtte opp. Pga. fristen var det nok mange som satte seg opp alle dagene, og så uteble barna uten varsel når ferieuka kom. Så hvis man melder seg på og ikke skal benytte plassen allikevel, er det nok lurt å melde fra. Og motsatt - det vil nok som regel være plass til en ekstra, hvis man ringer og spør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gi en foreløpig beskjed Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Alternativet er jo at de bemannet for full / stor barnegruppe, og så må de ta ferieavvikling fordelt over en lang periode, med det resultat at det blir færre voksne tilstede med barna i mange uker. Hvis alle gir beskjed om hvor mange dager de antar barna kommer til å være der, kan jo de som ikke har klare ferieplaner enda bare gi en oppdatert beskjed hvis det endrer seg. Mange vet jo tidlig at de skal på hytta i vinterferien, eller at både mor og far skal jobbe, og da kan SFO begynne sin feriekabal ut fra gode estimater på entall barn. Og så kan de planlegge aktiviteter som passer til antall barn tilstede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Kommunen må da få muligheten til litt planlegging før ferier? Da må de nødvendigvis vite hvor mange barn som har behov for plass. Her hos oss er det ikke alle SFO:er som holdes åpen i ferier, men ungene samles et par steder. Alltid skal det være mas om "lov" og "krav" osv.... litt sunn fornuft er også ok i slike sammengenger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fagforeninga Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Det er sannsynligvis pga vaktlistene for de ansatte der. Endringer i vaktlistene skal meldes til arbeidstakerne innen en viss tid før endringen skjer, bl.a. for at de skal få tid til å klage/gi beskjed hvis det er noe feil med den nye planen (en person har fått for lite timer e.l.). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Nå synes jeg du overdrive voldsomt, er det et så stort problem å krysse av for hvilke dager dere trenger SFO i vinterferien? Personalet der skal avvikle sin ferie i løpet av året de også og det er jo kjekt for dem å vite om det holder med 2 stk på jobb eller om de bør være 7 f.eks.... Tenker det hadde blitt ramaskrik om det hadde vært 40 unger og to voksne, evt. 5 unger og 5 voksne også. Jaja, du må jo synes det du vil. :-) Det som blir gjort i praksis da, som flere her også nevner, er at de krysser av for at barnet skal være der alle dagene, og så møter ikke barnet opp. Så da er det altså for mange folk på jobb der uansett. Jeg har ingen problemer med å forstå at det er praktisk å vite hvor mange barn som kommer, men fpå KREVE svar 3 uker før er noe helt annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Kommunen må da få muligheten til litt planlegging før ferier? Da må de nødvendigvis vite hvor mange barn som har behov for plass. Her hos oss er det ikke alle SFO:er som holdes åpen i ferier, men ungene samles et par steder. Alltid skal det være mas om "lov" og "krav" osv.... litt sunn fornuft er også ok i slike sammengenger... Nemlig. Lov og krav allevegne. Hvorfor skal de kunne KREVE at man gir beskjed om man vil bruke et tilbud man har betalt for, 3 uker før? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg vet ikke om de har lov eller om det i det hele tatt finnes noen regler. Men alternativet er nok at de ansatte må avvikle ferie og avspasering utenom ferien mens det er fullt av barn der, og det er ikke spesielt gunstig. Det kan også ha med programmet å gjøre - skal de gjøre noe annet enn å være i SFO-lokalene etpar dager, f.eks. gå på tur, er det en fordel for dem å vite fordelingen av barn utover uka. På vår SFO husker jeg vi flere ganger fikk beskjed om at det var meldt på for mange i forhold til antall som møtte opp. Pga. fristen var det nok mange som satte seg opp alle dagene, og så uteble barna uten varsel når ferieuka kom. Så hvis man melder seg på og ikke skal benytte plassen allikevel, er det nok lurt å melde fra. Og motsatt - det vil nok som regel være plass til en ekstra, hvis man ringer og spør. Som sagt, jeg har ingen problemer med å forstå det praktiske med å vite ca hvor mange unger som du kommer. Men som du påpeker, man oppnår fint lite ved å kreve svar, i og med at foreldre da (veldig mange iallefall, inkludert oss) krysser av at ungene kommer, for sikkerhets skyld. Og da er de like langt. Dessuten, å avvikle ferie bør ikke være noe problem, i og med at de har stengt og ferie i hele juli. Da er det ikke mange dagene igjen av ferien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hva de har lov og ikke lov til bestemmes av kommunen. Let deg fram til forskriftene for din kommunes SFO, der står det sannsynligvis noe om dette. Som flere sier, så handler ikke dette om å være jævligst mulig mot foreldrene, men om planlegging av bemanning. Er dere misfornøyd med SFO og rutinene rundt dette, så tar dere det med kommunen. Skolen er pålagt å følge kommunens retningslinjer, så det fungerer ikke å ta det opp lokalt. Personlig ønsket jeg meg en feriefritidsording adskilt fra ordinær SFO, og jobbet for det i egen kommune. Det var visst bare sååååå vanskelig for dem, uten at de greide å si hva som var problemet. Jeg synes SFO skulle følge skoleruta, og så kunne alle med barn fra 1.-4. (også de som ikke har SFO til daglig) få melde seg på til Feriefritidsording og betale ut fra påmelding. Noen kommuner har det slik, med stort hell. Jobb for det i deres kommune også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Som sagt, jeg har ingen problemer med å forstå det praktiske med å vite ca hvor mange unger som du kommer. Men som du påpeker, man oppnår fint lite ved å kreve svar, i og med at foreldre da (veldig mange iallefall, inkludert oss) krysser av at ungene kommer, for sikkerhets skyld. Og da er de like langt. Dessuten, å avvikle ferie bør ikke være noe problem, i og med at de har stengt og ferie i hele juli. Da er det ikke mange dagene igjen av ferien. De ansatte opparbeider kanskje en del avspasering. Det er vel ingen annen løsning enn at begge parter betrakter påmeldingen som "veiledende" :-| 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Som sagt, jeg har ingen problemer med å forstå det praktiske med å vite ca hvor mange unger som du kommer. Men som du påpeker, man oppnår fint lite ved å kreve svar, i og med at foreldre da (veldig mange iallefall, inkludert oss) krysser av at ungene kommer, for sikkerhets skyld. Og da er de like langt. Dessuten, å avvikle ferie bør ikke være noe problem, i og med at de har stengt og ferie i hele juli. Da er det ikke mange dagene igjen av ferien. ''Men som du påpeker, man oppnår fint lite ved å kreve svar, i og med at foreldre da (veldig mange iallefall, inkludert oss) krysser av at ungene kommer, for sikkerhets skyld. Og da er de like langt.'' Hos oss har det nå blitt slik at påmeldingen er bindende, og man må betale uansett hvis man melder på barnet sitt. Selv om barnet ikke møter. I tillegg har de en grense på et vsst antall påmeldte, og er det færre påmeldt enn det så åpner ikke SFO. Dette fordi de opplevde at veldig mange meldte på barnet, men lot være å møte opp og ikke ga beskjed. Hos oss er det forøvrig slik at SFO i ferier kan benyttes av alle, også de som ikke er påmeldt til vanlig. Og det opereres med flere priser. De som kun benytter SFO i feriene betaler timepris for den tiden de er der. De som bruker SFO til vanlig men ikke i feriene betaler for 10 mnd pr år. De som bruker SFO både i ferier og ellers betaler for 11 mnd. Jeg syns du gjør deg litt vanskelig her. Antagelig har de slett ikke gjort det slik for å være jævligst mulig mot deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.