AAA Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 ''Men som du påpeker, man oppnår fint lite ved å kreve svar, i og med at foreldre da (veldig mange iallefall, inkludert oss) krysser av at ungene kommer, for sikkerhets skyld. Og da er de like langt.'' Hos oss har det nå blitt slik at påmeldingen er bindende, og man må betale uansett hvis man melder på barnet sitt. Selv om barnet ikke møter. I tillegg har de en grense på et vsst antall påmeldte, og er det færre påmeldt enn det så åpner ikke SFO. Dette fordi de opplevde at veldig mange meldte på barnet, men lot være å møte opp og ikke ga beskjed. Hos oss er det forøvrig slik at SFO i ferier kan benyttes av alle, også de som ikke er påmeldt til vanlig. Og det opereres med flere priser. De som kun benytter SFO i feriene betaler timepris for den tiden de er der. De som bruker SFO til vanlig men ikke i feriene betaler for 10 mnd pr år. De som bruker SFO både i ferier og ellers betaler for 11 mnd. Jeg syns du gjør deg litt vanskelig her. Antagelig har de slett ikke gjort det slik for å være jævligst mulig mot deg. ''Jeg syns du gjør deg litt vanskelig her. Antagelig har de slett ikke gjort det slik for å være jævligst mulig mot deg.'' Åååånei, da så. Da er det jo greitt. Hehe... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Nemlig. Lov og krav allevegne. Hvorfor skal de kunne KREVE at man gir beskjed om man vil bruke et tilbud man har betalt for, 3 uker før? ''Nemlig. Lov og krav allevegne. Hvorfor skal de kunne KREVE at man gir beskjed om man vil bruke et tilbud man har betalt for, 3 uker før? ;)'' Ser ikke problemet med at du bare melder på barna dine. For selv om de kan KREVE inn lapper til en bestemt tid, kan de ikke KREVE at dere bruker plassene om dere likevel ikke ønsker det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Som sagt, jeg har ingen problemer med å forstå det praktiske med å vite ca hvor mange unger som du kommer. Men som du påpeker, man oppnår fint lite ved å kreve svar, i og med at foreldre da (veldig mange iallefall, inkludert oss) krysser av at ungene kommer, for sikkerhets skyld. Og da er de like langt. Dessuten, å avvikle ferie bør ikke være noe problem, i og med at de har stengt og ferie i hele juli. Da er det ikke mange dagene igjen av ferien. ''Dessuten, å avvikle ferie bør ikke være noe problem, i og med at de har stengt og ferie i hele juli. Da er det ikke mange dagene igjen av ferien.'' Du vet at endel som jobber på sfo jobber fra 12-13 tiden om ettermiddagen, gjerne halv stilling. Dermed skal de ikke jobbe hver dag når det er fulle dager, feks. Derfor følger de heller ikke den ferien du sikter til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hos oss setter vi frist, men foreldre kan komme og melde seg på etterpå. Selv om de færreste gjør det. Vi kan ikke, som du sier, nekte noen å komme når de betale for en Sfo plass. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 ''Nemlig. Lov og krav allevegne. Hvorfor skal de kunne KREVE at man gir beskjed om man vil bruke et tilbud man har betalt for, 3 uker før? ;)'' Ser ikke problemet med at du bare melder på barna dine. For selv om de kan KREVE inn lapper til en bestemt tid, kan de ikke KREVE at dere bruker plassene om dere likevel ikke ønsker det. Hvilket er hva jeg har gjort. Meldt inn ungene for alle dagene og tar det derfra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 ''Men som du påpeker, man oppnår fint lite ved å kreve svar, i og med at foreldre da (veldig mange iallefall, inkludert oss) krysser av at ungene kommer, for sikkerhets skyld. Og da er de like langt.'' Hos oss har det nå blitt slik at påmeldingen er bindende, og man må betale uansett hvis man melder på barnet sitt. Selv om barnet ikke møter. I tillegg har de en grense på et vsst antall påmeldte, og er det færre påmeldt enn det så åpner ikke SFO. Dette fordi de opplevde at veldig mange meldte på barnet, men lot være å møte opp og ikke ga beskjed. Hos oss er det forøvrig slik at SFO i ferier kan benyttes av alle, også de som ikke er påmeldt til vanlig. Og det opereres med flere priser. De som kun benytter SFO i feriene betaler timepris for den tiden de er der. De som bruker SFO til vanlig men ikke i feriene betaler for 10 mnd pr år. De som bruker SFO både i ferier og ellers betaler for 11 mnd. Jeg syns du gjør deg litt vanskelig her. Antagelig har de slett ikke gjort det slik for å være jævligst mulig mot deg. Dere har det slik vi gjerne skulle hatt det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 ''Jeg syns du gjør deg litt vanskelig her. Antagelig har de slett ikke gjort det slik for å være jævligst mulig mot deg.'' Åååånei, da så. Da er det jo greitt. Hehe... Problemet er at hvis alle foreldre tenker som deg, så vil kommunen sannsynligvis på ett eller annet tidspunkt velge å stenge SFO i feriene. Det kan bli resultatet om foreldre velger å melde på ungene for så å ikke sende dem dit. Så blir de tvunget til å åpne igjen i feriene, etter påtrykk fra foreldrene, og da legger de på prisen. Jeg tror man som forelder er smart om man legger opp til en samarbeidende linje (og da er sikkert svaret ditt at det må SFO også gjøre, hvilket jo er helt klart at de må. Å be om å få vite antall unger i feriene er av helt rimelig ting SFO kan spørre om.). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg ser overhodet ikke at det er noe problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Nemlig. Lov og krav allevegne. Hvorfor skal de kunne KREVE at man gir beskjed om man vil bruke et tilbud man har betalt for, 3 uker før? For å planlege bemanning, kanskje aktiviteter osv.... Men kjære deg, om du har behov for å lage rabalder så stå på og lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hvilket er hva jeg har gjort. Meldt inn ungene for alle dagene og tar det derfra. Ja, og hva er så problemet ditt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Har aldri sett på dette som noe problem. I skoleferien planlegger sfo forskjellige aktiviteter for barna og er avhengig av å vite sånn ca. hvor mange som kommer. Det har også med bemanning å gjøre, for det kan hende at en ansatt der ønsker å ta fri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Vi må melde barna på ferie-SFO, og vi har ekstrabetaling for ferien. (Tror det er 200 kr pr dag) Vi må melde på mye tidligere enn dere, også. Hvis vi ikke bruker plassen på de dagene vi har meldt på, må vi betale likevel. De bruker påmeldingene til å vurdere bemanning. Noen ganger er det felles SFO med andre skoler også. Tror egentlig hver kommune kan bestemme priser og betingelser nesten som de vil :-p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hvilket er hva jeg har gjort. Meldt inn ungene for alle dagene og tar det derfra. ''Hvilket er hva jeg har gjort. Meldt inn ungene for alle dagene og tar det derfra. '' Har dere ikke ekstrabetaling for ferie-SFO? Det har vi, tror det er 1000kr for en uke (200kr pr dag), så da blir din strategi "penger ut av vinduet". Men motsatt har gått greit, møtt opp på SFO i ferien på en dag som jeg har glemt å melde på barnet. Men regningen passer de på å sende likevel... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Her er fristen for å si fra en uke før vinterferien. Vi teller på knappene hva vi klarer å få til av pass selv, siden vi må betale 215 kr dagen I TILLEGG til at vi betaler vanlig full månedspris. Det er kanskje vanlig, men vi er sjokkerte over hvor lite vi får for pengene sammenlignet med i barnehagen.... "Her er fristen for å si fra en uke før vinterferien. Vi teller på knappene hva vi klarer å få til av pass selv, siden vi må betale 215 kr dagen I TILLEGG til at vi betaler vanlig full månedspris. Det er kanskje vanlig, men vi er sjokkerte over hvor lite vi får for pengene sammenlignet med i barnehagen...." Høres helt sykt ut. Hva er vanlig full månedspris? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Forresten så husker jeg at da ungene gikk i barnehagen, måtte vi gi beskjed om hvilke uker de skulle ha fri om sommeren, og når de skulle i barnehagen, flere måneder på forhånd. Det syntes jeg var et større problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 ''Hvilket er hva jeg har gjort. Meldt inn ungene for alle dagene og tar det derfra. '' Har dere ikke ekstrabetaling for ferie-SFO? Det har vi, tror det er 1000kr for en uke (200kr pr dag), så da blir din strategi "penger ut av vinduet". Men motsatt har gått greit, møtt opp på SFO i ferien på en dag som jeg har glemt å melde på barnet. Men regningen passer de på å sende likevel... Er det vanlig med ekstrabetaling i feriene? Det var det aldri på vår SFO. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 ''Hvilket er hva jeg har gjort. Meldt inn ungene for alle dagene og tar det derfra. '' Har dere ikke ekstrabetaling for ferie-SFO? Det har vi, tror det er 1000kr for en uke (200kr pr dag), så da blir din strategi "penger ut av vinduet". Men motsatt har gått greit, møtt opp på SFO i ferien på en dag som jeg har glemt å melde på barnet. Men regningen passer de på å sende likevel... Nope, vi betaler for alle dager SFO er åpen, uansett om vi bruker den eller ikke. (forutsatt full plass altså) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Er det vanlig med ekstrabetaling i feriene? Det var det aldri på vår SFO. Jeg vet ikke hvor vanlig det er med ekstrabetaling. Det har vært det her i kommunen så lenge vi har hatt skolebarn, i hvert fall. Relativt dyrt er det også, den faste månedsprisen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg vet ikke om de har lov eller om det i det hele tatt finnes noen regler. Men alternativet er nok at de ansatte må avvikle ferie og avspasering utenom ferien mens det er fullt av barn der, og det er ikke spesielt gunstig. Det kan også ha med programmet å gjøre - skal de gjøre noe annet enn å være i SFO-lokalene etpar dager, f.eks. gå på tur, er det en fordel for dem å vite fordelingen av barn utover uka. På vår SFO husker jeg vi flere ganger fikk beskjed om at det var meldt på for mange i forhold til antall som møtte opp. Pga. fristen var det nok mange som satte seg opp alle dagene, og så uteble barna uten varsel når ferieuka kom. Så hvis man melder seg på og ikke skal benytte plassen allikevel, er det nok lurt å melde fra. Og motsatt - det vil nok som regel være plass til en ekstra, hvis man ringer og spør. ''Og motsatt - det vil nok som regel være plass til en ekstra, hvis man ringer og spør.'' Husker et år i barnehagen, så altså noe andre hensyn å ta enn på SFO: Vi hadde satt oss opp på fri i påskeuka, etter anmodning fra bhg om å sette oss opp på liste. Men like etter "påmeldingsfristen" fikk mannen min brev fra sykehuset om at han fikk tildelt tid for en venteliste-operasjon like før påske, og at han derfor ikke kunne reise bort. Da ville jeg også være hjemme, men ville da heller jobbe de tre dagene og spare ferien til senere. Mannen min ville klare seg fint hjemme alene på dagtid, men litt kjipt om han var alene hjemme hele uka. Jeg spurte først avdelingsleder, som sa at dette måtte styrer avgjøre, men avdelingslederen kunen først fortelle at styreren ennå ikke hadde satt opp arbeids- og ferielister for de ansatte. Jeg spurte styrer, men han ga klar beskjed om at "bordet fanger"... det synes jeg var utrolig firkantet, situasjonen tatt i betraktning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Er det vanlig med ekstrabetaling i feriene? Det var det aldri på vår SFO. Da vi hadde sfo-barn var det ekstrabetaling i feriene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.