Gå til innhold

SFO i vinterferien

AAA

Anbefalte innlegg

Ah - den rettighetsorienterte forbruker av velferdsgoder! Vel, vel - det er bare å konstatere at slik har dagens foreldregenerasjon blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AAA

11

• laban

4

• Else

3

• trollemor;o)

3

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Jaja, du må jo synes det du vil. :-)

Det som blir gjort i praksis da, som flere her også nevner, er at de krysser av for at barnet skal være der alle dagene, og så møter ikke barnet opp. Så da er det altså for mange folk på jobb der uansett.

Jeg har ingen problemer med å forstå at det er praktisk å vite hvor mange barn som kommer, men fpå KREVE svar 3 uker før er noe helt annet.

Nå forutsetter du at alle tenker som deg, og det gjør ikke alle.

Det er ganske mange familier i det langstrakte land som har hytter rundt omkring, og bruker dem flittig i blant annet vinterferien. Det er også mange lærere som har barn, og har ferie i samme uke. Mange familier vil gjerne ha en uke i syden, og bestilte tur i vinterferieuken allerede i august.

Mange VET at de skal ha ferie i denne uken, og har ikke store problemer med å melde fra om det.

Det må da være bedre å verdsette at de planlegger noe fornuftig enn at de bruker opp alle pengene ved å bemanne for full dekning hele uken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forutsetter du at alle tenker som deg, og det gjør ikke alle.

Det er ganske mange familier i det langstrakte land som har hytter rundt omkring, og bruker dem flittig i blant annet vinterferien. Det er også mange lærere som har barn, og har ferie i samme uke. Mange familier vil gjerne ha en uke i syden, og bestilte tur i vinterferieuken allerede i august.

Mange VET at de skal ha ferie i denne uken, og har ikke store problemer med å melde fra om det.

Det må da være bedre å verdsette at de planlegger noe fornuftig enn at de bruker opp alle pengene ved å bemanne for full dekning hele uken...

Nei ikke alle tenker som meg. Men mange gjør det, og siden jeg nå "er spesielt interessert" i å finne utav dette akkurat denne ferien har jeg spurt meg litt rundt i ungenes klasser, og med unntak av de som skal bort hele ferien, har alle safet og krysset av for alle dagene på SFO. Selv om de altså vet at alle dagene blir det ikke.

Da kan man spørre om man er på rett spor når man kommer med krav om påmelding så lenge før ferien begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror er grunnen for tidlig "påmelding", er at skolen må leie inn folk, eller be de ansatte jobbe mer i ferien. SFO er jo stengt i kjernetiden til skolen, så den tiden på dagen, må skolen betale ansatte eller vikarer ekstra i ferier. På den måten vil skolen vite hvor mange som skal bruke SFO, slik at de ikke setter inn for lite folk, men heller ikke for mange. Sparer penger overalt, så skolen vil sikkert ikke overbemanne SFO hvis det kommer få elever, men de må også ha det forsvarlig med nok ansatte...

Også er det sikker også litt med at enkelte ansatte kan få avspasere eller ta ut feriedager hvis det er få barn enkelte dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med ekstrabetaling i feriene? Det var det aldri på vår SFO.

Det kommer an på diverse ting - er det åpent i feriene for de som ikke har (full) plass ellers, skal de på turer osv. eller bare være i SFO-lokalene, må de bemanne ekstra, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på diverse ting - er det åpent i feriene for de som ikke har (full) plass ellers, skal de på turer osv. eller bare være i SFO-lokalene, må de bemanne ekstra, osv.

Digresjon:

Jeg skulle gjerne betalt ekstra for et bedre tilbud i skoleferiene. Hos oss er det flaat betaling alle måneder unntatt juli, og alle dager SFO er åpent er inkludert. (ved 100% plass)

Men det skjer null og nada i skoleferiene, ungene vil ikke være der. De sitter bare der og tegner. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Da vi hadde sfo-barn var det ekstrabetaling i feriene.

''Da vi hadde sfo-barn var det ekstrabetaling i feriene.

''

Det har det aldri vært hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon:

Jeg skulle gjerne betalt ekstra for et bedre tilbud i skoleferiene. Hos oss er det flaat betaling alle måneder unntatt juli, og alle dager SFO er åpent er inkludert. (ved 100% plass)

Men det skjer null og nada i skoleferiene, ungene vil ikke være der. De sitter bare der og tegner. :-(

Det er jo veldig kjedelig at de ikke gjør litt ekstra når de har "hele dager".

Det koster lite å ta en tur i nærmiljøet, enten på ski, skøyter eller i skogen på beina. Legger man det til f.eks. kl. 10 - 14, er det likevel mulig å komme sent eller bli hentet tidlig. Evt. kan avdelingene bytte på med å være ute av huset, da trenger de ikke ekstra bemanning.

Synes å huske at det ofte var program / turer 3 - 4 dager i høst- og vinterferiene på vår skole. Én eller to dager var de på skolen og hadde "vinterleker" eller noe annet litt ekstra, ute i skolegården. Ferieukene var gratis for de med full plass (muligens litt penger til f.eks. svømmehall i høstferien, men absolutt overkommelig), og de med deltidsplass kunne melde seg på et visst antall dager uten å betale ekstra.

Men sånt krever at det er minst én litt oppegående leder. Mange SFO-stillinger er underbetalt og har håpløse arbeidstider, og er derfor besatt av folk som kun er der for pengenes skyld og ønsker å ha minst mulig med barna å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Digresjon:

Hos oss er det ikke ekstra betaling i feriene, men masse ekstra opplegg :).

Dvs. lite pedagogikk og faglært persjonale, men mye turer til både museer, på skøyter og i skogen. Topp! Når de er inne er det mer film enn vanlig, ikke noe jeg akkurat applauderer, men barna synes det er gøy.

Mine barn surmulte i helgen fordi jeg kunne meddele at det kun blir én dag SFO (eller AKS) på dem i vinterferien, de kunne tenke seg å være der mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster lite å ta en tur i nærmiljøet, enten på ski, skøyter eller i skogen på beina. Legger man det til f.eks. kl. 10 - 14, er det likevel mulig å komme sent eller bli hentet tidlig. Evt. kan avdelingene bytte på med å være ute av huset, da trenger de ikke ekstra bemanning.

Synes å huske at det ofte var program / turer 3 - 4 dager i høst- og vinterferiene på vår skole. Én eller to dager var de på skolen og hadde "vinterleker" eller noe annet litt ekstra, ute i skolegården. Ferieukene var gratis for de med full plass (muligens litt penger til f.eks. svømmehall i høstferien, men absolutt overkommelig), og de med deltidsplass kunne melde seg på et visst antall dager uten å betale ekstra.

Men sånt krever at det er minst én litt oppegående leder. Mange SFO-stillinger er underbetalt og har håpløse arbeidstider, og er derfor besatt av folk som kun er der for pengenes skyld og ønsker å ha minst mulig med barna å gjøre.

Sånn var det heldigvis på vår SFO også. Skirenn for alle SFO'ene i byen på skistadion, skøyter og aking i vinterferien. Tur i skogen etc i sommerferien og påskeverksted etc i påskeferien. Alt var gratis, tom bussbilletten ble sponset.

-nå har jeg fri i de fleste av skolens ferier, men jeg hadde nesten dårlig samvittighet over at ungene ikke fikk med seg disse aktivitetene de årene de gikk på SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke ekstra betaling i feriene, men masse ekstra opplegg :).

Dvs. lite pedagogikk og faglært persjonale, men mye turer til både museer, på skøyter og i skogen. Topp! Når de er inne er det mer film enn vanlig, ikke noe jeg akkurat applauderer, men barna synes det er gøy.

Mine barn surmulte i helgen fordi jeg kunne meddele at det kun blir én dag SFO (eller AKS) på dem i vinterferien, de kunne tenke seg å være der mere...

Heldige dere! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er utrolig stor forskjell fra SFO til SFO hva de får til, også innen samme kommune, med like budsjetter å forholde seg til. Så det er klart at personalet betyr kjempemye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er utrolig stor forskjell fra SFO til SFO hva de får til, også innen samme kommune, med like budsjetter å forholde seg til. Så det er klart at personalet betyr kjempemye.

Våre har stort sett hatt fri i feriene (påske-, vinter- og høstferiene), så vi har ikke benyttet oss så mye av SFO da. Men de har ofte ekstra program noen av dagene - med båttur, tur i skogen, bytur osv.

Flere ganger i semesteret har de samarbeid med Jeger og fiskeforbundet, og da kommer det noen som har "villmarksliv" med ungene, pil- og bueskyting, luftgevårskyting osv. De skal ha noe sånt på torsdag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Digresjon:

Hvis dere ønsker endringer, f.eks. til en feriefritidsordning (altså hvor feriene ikke er inkludert i den samme betalingen som resten av SFO), så ta det først opp med FAU som kan ta det videre til den kommunale FAU (som har litt ulike navn rundt forbi).

Jeg synes det er mange ganger verre at SFO er en dårlig plass å være enn at man må si fra om fridager i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da vi hadde sfo-barn var det ekstrabetaling i feriene.

''

Det har det aldri vært hos oss.

...men dersom man ikke hadde avtale om ekstrabetaling for feriene, betalte man kun for 10 mnd opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

...men dersom man ikke hadde avtale om ekstrabetaling for feriene, betalte man kun for 10 mnd opphold.

Ja, i så fall vil det jo sikkert lønne seg :P

Tror vi betaler for 11 måneders opphold - må innrømme jeg ikke er helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei ikke alle tenker som meg. Men mange gjør det, og siden jeg nå "er spesielt interessert" i å finne utav dette akkurat denne ferien har jeg spurt meg litt rundt i ungenes klasser, og med unntak av de som skal bort hele ferien, har alle safet og krysset av for alle dagene på SFO. Selv om de altså vet at alle dagene blir det ikke.

Da kan man spørre om man er på rett spor når man kommer med krav om påmelding så lenge før ferien begynner.

Men da har de jo oppnådd det de ville, de som er borte hele uken melder fra om at de er borte.

Det er antagelig ikke SÅ nøye om de kommer 3 eller 5 dager. Men om avkryssningsalternativene var hele uken eller ingen dager, så ville det også blitt feil.

Dermed har de valgt at du krysser for de dagene dere skal bruke tjenesten, dere vet ikke om dere skal bruke den - og krysser på alle. De som vet at de skal ha fri noen eller alle dagene markerer det, og så har de et bedre grunnlag for å planlegge.

På SFO hos oss er det 90 familier, vi skal være borte mandag, kanskje tirsdag - men resten av dagene skal vi bruke dem. Om 30 familier sier de skal være borte hele uken, så kan de ha tre personer færre på jobb. Om 20 barn er usikre og krysser på alle, så utgjør ikke det noen krise - de andre 40 er jo der likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...