Gjest Linamie Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 JEg synes det er vanskelig å ha system på ting og tang i hjemmet. Feks kjøkkenbenken. Her samler det seg opp post, ulike skriv fra bhg, jobb, skole... noe henges på oppslagstavle, no blir liggende, "er ikke helt feridg med det ennå...". Leker, papirer, tegninger, klær... tar imot alle råd og tips, har også sammenheng med at jeg er stresset og sliten for tida, får ikke orden på ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Rigid streng plassering i forskjellige skuffer & skap. Ingen generelle "rote områder". Plasser ting straks, om du ikke klarer det, ha et _meget_ avgrenset "på vent" område. Når du kjøper er nytt plagg, eller en ny leke,loftes og pensjoneres en annen- Ikke ha flere ting en du klarer å forholde deg til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linamie Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Rigid streng plassering i forskjellige skuffer & skap. Ingen generelle "rote områder". Plasser ting straks, om du ikke klarer det, ha et _meget_ avgrenset "på vent" område. Når du kjøper er nytt plagg, eller en ny leke,loftes og pensjoneres en annen- Ikke ha flere ting en du klarer å forholde deg til! Takk for svar. Høres veldig fornuftig ut, men kan du forklare nærmere? Hvor legger du feks dagens post? Papirer fra bhg og skole, idrettsskole osv? Reklame som skal tas vare på? Hva med andre ting som samler seg på et kjøkken, f.eks mobilladere, tegninger fra barna? Hva med lekene, hvordan organiserer du dem (hehe, fikk litt assosiasjon til Toy story...), har alt sin faste plass? Finnes jo utrolig mange småting, smådeler... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linamie Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Rigid streng plassering i forskjellige skuffer & skap. Ingen generelle "rote områder". Plasser ting straks, om du ikke klarer det, ha et _meget_ avgrenset "på vent" område. Når du kjøper er nytt plagg, eller en ny leke,loftes og pensjoneres en annen- Ikke ha flere ting en du klarer å forholde deg til! Kan du gi eks på hvordan du har organisert ting i skuffer og skap som du skriver? På kjøkken, gang, soverom osv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Takk for svar. Høres veldig fornuftig ut, men kan du forklare nærmere? Hvor legger du feks dagens post? Papirer fra bhg og skole, idrettsskole osv? Reklame som skal tas vare på? Hva med andre ting som samler seg på et kjøkken, f.eks mobilladere, tegninger fra barna? Hva med lekene, hvordan organiserer du dem (hehe, fikk litt assosiasjon til Toy story...), har alt sin faste plass? Finnes jo utrolig mange småting, smådeler... Post tar jeg inn, og legger det jeg må ta vare på i papirmappe (gjerne med flere merkede lommer..regninger, hyggelig, legeting, kvitteringer etc..) Mobillader går i ledningskurv når ikke i bruk. Tegninger og annet hyggelig kan jo gå på kjøleskap m. magnet, og byttes diskret ut etterhvert som den stolte kunstner produserer mere? Det finnes også sånne klipstråder med plass til mange på som er å få kjøpt for en billig penge Skuffedelere er veldig praktisk. alt som kan lage kategorier og holde ting adskilt. Men viktigst for å ha det organisert tror jeg er å være litt hard å ikke ta vare på alt for mye, huske å kaste, lofte eller gi videre når en skaffer noe nytt,eller om en har ting en faktisk ikke bruker så mye lenger Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Kan du gi eks på hvordan du har organisert ting i skuffer og skap som du skriver? På kjøkken, gang, soverom osv... Ja, det kan jeg! Men jeg driver og kommer for sent på jobb (snakk om å være organisert! ), så kan jeg ta deg opp på den i ettermiddag..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Et evig slit! Har barn som hver dag kommer hjem med tegninger, utklipp, pinner, stener osv. Noe er kunstverk som jeg vet de har jobbet med, noe er søppel...... kan ikke kaste med en gang, så jeg stiller ut på hyllen en ukes tid, så havner det i "tegninger/ pinner etc.- kurven". Den ryddes omtrent en gang i måneden (eller hvert halvår....)når jeg får ånden over meg. Da blir godbitene sortert ut og lagt i esker i kjelleren merket med hvert enkelt barn. Regninger legges i mappen ved siden av PCen. Der legges og alle diversepapirer. Har en mappe med 10 rom- regninger, hytte, bank, skatt, skole osv. Huskelapper henges rett på oppslagstavlen. Har opprenskning en gang imellom. Ikke ryddig- men vet i hvilken bunke alt befinner seg- dermed lite område å lete gjennom. Har en skuff i gangen til alle ladere, kamera osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunrika Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg så meg lei på alle papirene som fløt - lapper fra skole, korps, idrett osv. Jeg kjøpte mapper til hvert familiemedlem+ en felles og la papirer i dem. Mappene har fått plass i en "magasinholder" på kjøkkenet. Ladere til diverse mobiler lå også og fløt inntil vi kom over en universal lader med plass til 4 ulike mobiler på en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Pinner og steiner bor ute. Vi har en fin liten samling på trappen, der de blir liggende til noen feier dem bort. I gangen har vi en kommode med en stor skuff til hver av ungene, med plass til barnehagesekk, byttetøy, luer, votter osv. Lett å bare feie alt sånt oppi der når vi kommer hjem. På kjøkkenet har vi streng regel om ingen adgang for leketøy, spill, bøker osv (har spisebord i stuen). Post tas inn, legges på kjøkkenbenken og sorteres i løpet av kvelden. Regninger og viktige papirer legges ved siden av PC. Bursdagsinvitasjoner og lignende henges på tavle på kjøkkenet. Andre papirer flyttes til papirsøppel i gangen, inkludert de fleste tegninger. Spesielt fine tegninger legges i bunke oppå en bokhylle i stua, der de får ligge til vi får ånden over oss for sortering (sjelden). Aviser og blader legges litt tilfeldig rundt omkring, men hver kveld samler jeg sammen alle aviser, legger det som er lest i papirsøppel og det som skal tas vare på i en hylle. Har en egen hylle til mobiler, nøkler og lommebøker. Mobillader står alltid i kontakten og ledningen ender opp på denne hyllen, slik at telefonen kan lades mens den ligger der. Har tre-fire kasser til leker i stua, som inneholder hver sin type leker (lego, dukketing osv), og har regel om at bare en kasse skal brukes om gangen. Legoen skal ryddes bort før dukketingene kommer fram, f.eks. Har en egen kasse til "småleker" som ikke hører til noe annet sted. Egen hylleplass til spill, og kun ett spill kan brukes om gangen og må ryddes bort før et nytt tas ut. Alle leker skal ryddes bort før middag og før barne-tv. Innførte disse reglene fordi vi holdt på å bli sprø av å ha leker absolutt over alt til enhver tid (sånn føltes det i alle fall). Det tok overraskende kort tid å innarbeide og fungerer mye bedre. Det er fremdeles ofte rotete, altså, men nå er rotet mer håndterlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Post tar jeg inn, og legger det jeg må ta vare på i papirmappe (gjerne med flere merkede lommer..regninger, hyggelig, legeting, kvitteringer etc..) Mobillader går i ledningskurv når ikke i bruk. Tegninger og annet hyggelig kan jo gå på kjøleskap m. magnet, og byttes diskret ut etterhvert som den stolte kunstner produserer mere? Det finnes også sånne klipstråder med plass til mange på som er å få kjøpt for en billig penge Skuffedelere er veldig praktisk. alt som kan lage kategorier og holde ting adskilt. Men viktigst for å ha det organisert tror jeg er å være litt hard å ikke ta vare på alt for mye, huske å kaste, lofte eller gi videre når en skaffer noe nytt,eller om en har ting en faktisk ikke bruker så mye lenger Lykke til! Pssst! Du har ikke barn, har du vel? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Pssst! Du har ikke barn, har du vel? ;-) Niks, men jeg tror faktisk jeg hadde vært relativt organisert da også.. *selvskryt* mamma har alltid vært dritflink til å kaste, sortere, organsisere og ha orden i sokkeskuffen for å si det sånn, med og uten unger i huset, og jeg tror jeg har det direkte nedarva fra henne.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Denne tråden skal jeg følge med på:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Niks, men jeg tror faktisk jeg hadde vært relativt organisert da også.. *selvskryt* mamma har alltid vært dritflink til å kaste, sortere, organsisere og ha orden i sokkeskuffen for å si det sånn, med og uten unger i huset, og jeg tror jeg har det direkte nedarva fra henne.. ;-) Måtte bare erte litt. :-) Ser bare at det krever mye mer å beholde gode systemer når det er flere som hjelper til med å lage uorden. Unger oppdras selvfølgelig, men det tar litt tid å få dem til å gjennomføre samme disiplin som man selv ønsker. Jeg er forresten veldig glad i systemer og orden selv, men har innsett at man bare må fire litt; av og til må man også leve, ikke bare rydde og ordne. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linamie Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Ja, det kan jeg! Men jeg driver og kommer for sent på jobb (snakk om å være organisert! ), så kan jeg ta deg opp på den i ettermiddag..? Gjerne!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linamie Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Pinner og steiner bor ute. Vi har en fin liten samling på trappen, der de blir liggende til noen feier dem bort. I gangen har vi en kommode med en stor skuff til hver av ungene, med plass til barnehagesekk, byttetøy, luer, votter osv. Lett å bare feie alt sånt oppi der når vi kommer hjem. På kjøkkenet har vi streng regel om ingen adgang for leketøy, spill, bøker osv (har spisebord i stuen). Post tas inn, legges på kjøkkenbenken og sorteres i løpet av kvelden. Regninger og viktige papirer legges ved siden av PC. Bursdagsinvitasjoner og lignende henges på tavle på kjøkkenet. Andre papirer flyttes til papirsøppel i gangen, inkludert de fleste tegninger. Spesielt fine tegninger legges i bunke oppå en bokhylle i stua, der de får ligge til vi får ånden over oss for sortering (sjelden). Aviser og blader legges litt tilfeldig rundt omkring, men hver kveld samler jeg sammen alle aviser, legger det som er lest i papirsøppel og det som skal tas vare på i en hylle. Har en egen hylle til mobiler, nøkler og lommebøker. Mobillader står alltid i kontakten og ledningen ender opp på denne hyllen, slik at telefonen kan lades mens den ligger der. Har tre-fire kasser til leker i stua, som inneholder hver sin type leker (lego, dukketing osv), og har regel om at bare en kasse skal brukes om gangen. Legoen skal ryddes bort før dukketingene kommer fram, f.eks. Har en egen kasse til "småleker" som ikke hører til noe annet sted. Egen hylleplass til spill, og kun ett spill kan brukes om gangen og må ryddes bort før et nytt tas ut. Alle leker skal ryddes bort før middag og før barne-tv. Innførte disse reglene fordi vi holdt på å bli sprø av å ha leker absolutt over alt til enhver tid (sånn føltes det i alle fall). Det tok overraskende kort tid å innarbeide og fungerer mye bedre. Det er fremdeles ofte rotete, altså, men nå er rotet mer håndterlig. Noterer! Takk for tips! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Har MANGE små Trofast hyller/skuffer (Ikea) på vaskerommet. De har merkelapper med feks: Nøkler, Saks, Kontorrekvisita, hårstrikker, hårpynt, fyrstikker, plaster, kulepenn/blyant, helsekost - ja du kan ha hva du vil av småting. (Hadde jeg hatt småbarn hadde jeg hatt ei skuffe med "Tutt"). Har et hakk større skuffer (A4) for hårkost, Til arkiv, regninger. De to siste skal opp på kontoret for behandling men da har vi en kvikk plass å legge det imens. (Oppe har vi skuffer med hengemapper som arkivskap for viktige papirer etc). Vi har også en stor skuff på gulvet til papirinnsamling på vaskerommet. Viktige ark henges opp på oppslagstavle. Avtaler noteres i Outlook kalender som synkroniseres med min jobbkalender og mobil. (De andre i familien er ikke så inni akkurat dette da men bare JEG har kontrollen....) Dette fungerer bare så utrolig bra - jeg hater å rydde når jeg ikke vet hvor jeg skal legge ting hen... Og så enkelt å finne det man skal ha når man trenger det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Har MANGE små Trofast hyller/skuffer (Ikea) på vaskerommet. De har merkelapper med feks: Nøkler, Saks, Kontorrekvisita, hårstrikker, hårpynt, fyrstikker, plaster, kulepenn/blyant, helsekost - ja du kan ha hva du vil av småting. (Hadde jeg hatt småbarn hadde jeg hatt ei skuffe med "Tutt"). Har et hakk større skuffer (A4) for hårkost, Til arkiv, regninger. De to siste skal opp på kontoret for behandling men da har vi en kvikk plass å legge det imens. (Oppe har vi skuffer med hengemapper som arkivskap for viktige papirer etc). Vi har også en stor skuff på gulvet til papirinnsamling på vaskerommet. Viktige ark henges opp på oppslagstavle. Avtaler noteres i Outlook kalender som synkroniseres med min jobbkalender og mobil. (De andre i familien er ikke så inni akkurat dette da men bare JEG har kontrollen....) Dette fungerer bare så utrolig bra - jeg hater å rydde når jeg ikke vet hvor jeg skal legge ting hen... Og så enkelt å finne det man skal ha når man trenger det. Glemte skuffe for mobil/kamera, ladere, syting (syr IKKE mye). Og så har vi skoskap fra Ikea (veldig smale) som vi har merkelapper på. Turn, fotball, sitteunderlag etc. Alle sko står på en kortvegg som er dekket av skohyller (åpne). Ja - vi har ganske stort vaskerom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest syteskuffen Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Glemte skuffe for mobil/kamera, ladere, syting (syr IKKE mye). Og så har vi skoskap fra Ikea (veldig smale) som vi har merkelapper på. Turn, fotball, sitteunderlag etc. Alle sko står på en kortvegg som er dekket av skohyller (åpne). Ja - vi har ganske stort vaskerom... hm ei skuffe for "syting" -som i å syte... det skulle man ha hatt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 ;-) Måtte bare erte litt. :-) Ser bare at det krever mye mer å beholde gode systemer når det er flere som hjelper til med å lage uorden. Unger oppdras selvfølgelig, men det tar litt tid å få dem til å gjennomføre samme disiplin som man selv ønsker. Jeg er forresten veldig glad i systemer og orden selv, men har innsett at man bare må fire litt; av og til må man også leve, ikke bare rydde og ordne. :-) Helt klart! Men lager man seg gode systemer, bruker man myyye mindre tid på å rydde å organisere! Selvom man bruker litt tid på å lage systemet, men det er det verdt! Og, tåler helt fint å bli erta litt jeg, no problemo, og selvsagt skjønner jeg at dess flere kokker jo mere søl. Og sikkert garantert når kokkene er små i tillegg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 hm ei skuffe for "syting" -som i å syte... det skulle man ha hatt Hi, hi 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.