Gjest Tatjana Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Tegninger ungene kommer hjem med stilles ut på kjøleskapsdøra en stund. Etterpå kaster jeg mesteparten (men ikke si det til ungene). Jeg har en ringperm til hvert barn der spesielt fine kunstverk settes inn, så jeg tar vare på noe. Posten sorteres i det øyeblikk jeg kommer inn døra med den i hånda. I gangen står en benk der jeg setter meg og blar gjennom. Ved siden av benken har jeg en plastkurv hvor jeg kaster papir, og uinteressant post går rett dit, for eksempel mesteparten av uadressert reklame. Avisene får aller nådigst lov å ligge på kjøkkenet til kvelds, da går de også i kurven. Regninger åpnes med en gang og settes i hylla. Vi betaler regninger en gang i uka, og setter da betalte regninger inn i en ringperm. I gangen hvar vi Trofast oppbevaringsmøble fra Ikea. Der har ungene hver sin store plastbalje til luer, votter og skjerf. I tillegg har vi små plastbaljer i den, med plass til småting som mobillader, skireimer, solbriller, reflekser, hundeutstyr osv. Baljene er merket. Vi har også en stor skyvedørsgarderobe i gangen. Ungene er ikke alltid like flinke til å henge opp jakka pent, eller sette skoene pent, men når garderobedørene er lukket ser det ryddig og greit ut likevel. Pinner, steiner og andre skatter bor ute. Vi har i mange år hatt stein-og pinnesamling på trappa. Dette godtar de uten protester. Skolesekkene har fast plass i gangen. De skal likevel ikke slenges midt på gulvet, de skal settes på plass og det går greit. I perioder er jeg flink til å hente ungene og få dem til å rydde etter seg når jeg oppdager at de har slengt fra seg jakka eller noe annet. Da blir ungene også flinkere. Når jeg er slappere med dette og heller gjør det selv, da blir ungene slappere. På kveldstid har vi ti minutter ryddetid hele familien. Ofte begynner vi ti minutter før barne-tv. Alle må være med. Dette hjelper godt, selv om det ikke er så lenge. Leker har lekekasser. Jeg godtar leker på stua, ikke på kjøkkenet (lite kjøkken med dårlig plass), men de skal være i kasser når de ikke brukes. Det ser mye ryddigere ut med noen lekekasser i en krok enn med en haug med leker i den samme kroken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Post tar jeg inn, og legger det jeg må ta vare på i papirmappe (gjerne med flere merkede lommer..regninger, hyggelig, legeting, kvitteringer etc..) Mobillader går i ledningskurv når ikke i bruk. Tegninger og annet hyggelig kan jo gå på kjøleskap m. magnet, og byttes diskret ut etterhvert som den stolte kunstner produserer mere? Det finnes også sånne klipstråder med plass til mange på som er å få kjøpt for en billig penge Skuffedelere er veldig praktisk. alt som kan lage kategorier og holde ting adskilt. Men viktigst for å ha det organisert tror jeg er å være litt hard å ikke ta vare på alt for mye, huske å kaste, lofte eller gi videre når en skaffer noe nytt,eller om en har ting en faktisk ikke bruker så mye lenger Lykke til! ''Men viktigst for å ha det organisert tror jeg er å være litt hard å ikke ta vare på alt for mye, huske å kaste, lofte eller gi videre når en skaffer noe nytt,eller om en har ting en faktisk ikke bruker så mye lenger :'' Her setter du fingeren på det aller viktigste. Man har kaos hjemme fordi at man samler på alt. Her har vi babyleker, enda minsten nettopp har fylt åtte. Trehjulssykkel har vi også. Det kan jo komme småttiser innom... I helga bar jeg ut en hel svartsekk med avlagte klær. Dette har stått alt for lenge, ihvertfall når vi kjører forbi fretex-containeren daglig. Får man bort alt man ikke trenger er mye gjort! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henrikke71 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Tegninger ungene kommer hjem med stilles ut på kjøleskapsdøra en stund. Etterpå kaster jeg mesteparten (men ikke si det til ungene). Jeg har en ringperm til hvert barn der spesielt fine kunstverk settes inn, så jeg tar vare på noe. Posten sorteres i det øyeblikk jeg kommer inn døra med den i hånda. I gangen står en benk der jeg setter meg og blar gjennom. Ved siden av benken har jeg en plastkurv hvor jeg kaster papir, og uinteressant post går rett dit, for eksempel mesteparten av uadressert reklame. Avisene får aller nådigst lov å ligge på kjøkkenet til kvelds, da går de også i kurven. Regninger åpnes med en gang og settes i hylla. Vi betaler regninger en gang i uka, og setter da betalte regninger inn i en ringperm. I gangen hvar vi Trofast oppbevaringsmøble fra Ikea. Der har ungene hver sin store plastbalje til luer, votter og skjerf. I tillegg har vi små plastbaljer i den, med plass til småting som mobillader, skireimer, solbriller, reflekser, hundeutstyr osv. Baljene er merket. Vi har også en stor skyvedørsgarderobe i gangen. Ungene er ikke alltid like flinke til å henge opp jakka pent, eller sette skoene pent, men når garderobedørene er lukket ser det ryddig og greit ut likevel. Pinner, steiner og andre skatter bor ute. Vi har i mange år hatt stein-og pinnesamling på trappa. Dette godtar de uten protester. Skolesekkene har fast plass i gangen. De skal likevel ikke slenges midt på gulvet, de skal settes på plass og det går greit. I perioder er jeg flink til å hente ungene og få dem til å rydde etter seg når jeg oppdager at de har slengt fra seg jakka eller noe annet. Da blir ungene også flinkere. Når jeg er slappere med dette og heller gjør det selv, da blir ungene slappere. På kveldstid har vi ti minutter ryddetid hele familien. Ofte begynner vi ti minutter før barne-tv. Alle må være med. Dette hjelper godt, selv om det ikke er så lenge. Leker har lekekasser. Jeg godtar leker på stua, ikke på kjøkkenet (lite kjøkken med dårlig plass), men de skal være i kasser når de ikke brukes. Det ser mye ryddigere ut med noen lekekasser i en krok enn med en haug med leker i den samme kroken. Godt innlegg, her kan jeg lære mye! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Helt klart! Men lager man seg gode systemer, bruker man myyye mindre tid på å rydde å organisere! Selvom man bruker litt tid på å lage systemet, men det er det verdt! Og, tåler helt fint å bli erta litt jeg, no problemo, og selvsagt skjønner jeg at dess flere kokker jo mere søl. Og sikkert garantert når kokkene er små i tillegg! ;-) Unger skjønner også systemene etterhvert, men det er vanskeligere å få dem til å følge dem; det gjelder særlig leker, de skal jo helst være framme hele tiden siden de bruker mye tid til å ordne dem før leken kan starte. Men-men, jeg er jo en enkel sjel som fint kan slappe av selv om ikke alt er på sin faste plass. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 ;-) Unger skjønner også systemene etterhvert, men det er vanskeligere å få dem til å følge dem; det gjelder særlig leker, de skal jo helst være framme hele tiden siden de bruker mye tid til å ordne dem før leken kan starte. Men-men, jeg er jo en enkel sjel som fint kan slappe av selv om ikke alt er på sin faste plass. :-) Og jeg er en ennkel slask som av uvisse årsaker har det langt bedre med meg selv & som får stor ro i sjela av å vite at det er orden i sokkeskuffen..;p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 hm ei skuffe for "syting" -som i å syte... det skulle man ha hatt He he - den kan sikkert brukes til det også :-) Men mente sy-ting da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.