Gjest hambro Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 ''Man må ha lov til å ha sine uspiselige øyeblikk som enebarn også, uten at det skal bli noen store sannheter utav det.'' Helt enig. Det er veldig lett å generalisere. Junior har en venn som da han var yngre kunne ha ganske mange uspiselige øyeblikk. Jeg er overhodet ikke i tvil om at mange ville ha karakterisert han som "typisk enebarn", hvis det ikke var for at han var i en søskenflokk på fire. Men noen ganger kan det vel hende at årsakssammenhengen er der uten at at det dreier seg om noen generell sannhet? Datteren min kan bli relativt ufys etter besøk, og selv om det ikke ville ramle meg inn å påstå at alle enebarn er slik, tror jeg at det for hennes del er en sammenheng. Rett og slett fordi hun elsker å omgås andre, jo flere, jo bedre, og det er et behov hun som eneste barn ikke får oppfylt daglig. Såh ... i mitt tilfelle ser jeg for meg en årsakssammenheng på individ-, og ikke på gruppenivå ;-) Men jeg er enig i at det finnes en rekke slike påstander som nettopp prøver å kategorisere enebarn som en homogen gruppe, og det er slitsomt å forholde seg til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Men noen ganger kan det vel hende at årsakssammenhengen er der uten at at det dreier seg om noen generell sannhet? Datteren min kan bli relativt ufys etter besøk, og selv om det ikke ville ramle meg inn å påstå at alle enebarn er slik, tror jeg at det for hennes del er en sammenheng. Rett og slett fordi hun elsker å omgås andre, jo flere, jo bedre, og det er et behov hun som eneste barn ikke får oppfylt daglig. Såh ... i mitt tilfelle ser jeg for meg en årsakssammenheng på individ-, og ikke på gruppenivå ;-) Men jeg er enig i at det finnes en rekke slike påstander som nettopp prøver å kategorisere enebarn som en homogen gruppe, og det er slitsomt å forholde seg til. Jeg er ikke uenig med deg i dette. Men man kan nok også se eksempler på f.eks. jenter som lar lillebroren få unngjelde når bestevenninnen har gått hjem :-) Min erfaring er også at mange enebarn er veldig glade i og flinke til å leke med andre barn. Stikk i strid med det som ofte påstås om dem. Det finnes sosiale enebarn og egoistiske barn med søsken. Uten at husstandens størrelse trenger å være årsaken til noen av delene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hambro Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg er ikke uenig med deg i dette. Men man kan nok også se eksempler på f.eks. jenter som lar lillebroren få unngjelde når bestevenninnen har gått hjem :-) Min erfaring er også at mange enebarn er veldig glade i og flinke til å leke med andre barn. Stikk i strid med det som ofte påstås om dem. Det finnes sosiale enebarn og egoistiske barn med søsken. Uten at husstandens størrelse trenger å være årsaken til noen av delene. Jeg tror egentlig vi er helt enige. Ville bare påpeke at forklaringen "enebarn" ikke alltid trenger å brukes som referanse til spesifikke (gjerne negative) "enebarntrekk", men like gjerne kan være en enklere måte å si at når besøket drar, er det ikke flere barn igjen i huset, og at det fremkaller en viss skuffelse ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg tror egentlig vi er helt enige. Ville bare påpeke at forklaringen "enebarn" ikke alltid trenger å brukes som referanse til spesifikke (gjerne negative) "enebarntrekk", men like gjerne kan være en enklere måte å si at når besøket drar, er det ikke flere barn igjen i huset, og at det fremkaller en viss skuffelse ;-) Men det er langt fra sikkert at et søsken av annen alder og/eller kjønn vil kunne tilfredsstille at det barnet som blir skuffet og "sur" når besøket drar hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hambro Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Men det er langt fra sikkert at et søsken av annen alder og/eller kjønn vil kunne tilfredsstille at det barnet som blir skuffet og "sur" når besøket drar hjem. Klart ikke :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heffalump Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Ser du har fått masse svar, så jeg skal ikke tilføye noe. Men det var greit å lese innlegget ditt, for da skjønte jeg at datteren vår ikke er den eneste som reagerer sånn! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.