Gå til innhold

Hvilken konverter trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest kokodideladioho

Jeg har kjøpt en lampe fra Jotex...med sånn plugg for å sette i stikk-kontakten som jeg ikke har sett før. Det er ikke en typisk EU-plugg, men ser ut som en vanlig norsk bare at det er kortere avstand mellom innstikkerne, og disse er også mindre....noen som skjønner hva jeg prater om? Jeg gjør nesten ikke det selv ihvertfal...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360119-hvilken-konverter-trenger-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel en plugg for lampeuttak.

Her ser du et lite utvalg:

http://www.clasohlson.no/product/category.aspx?category=installasjonsmateriell:armaturtilbeh%c3%b8r&id=88597227&_path=251882;85177594;88597224;88597227

Er det en taklampe kan du enten skifte ut takdekselet til et som har lampeuttak. Eller du kan bruke sukkerbit i stedet.

Skal lampen kobles mot en vanlig stikkontakt, bør du skifte støpselet. Du bør ikke bruke en overgangsplugg på noe som skal stå der permanent.

mvh

Gjest brannfare og lovverk

Det er vel en plugg for lampeuttak.

Her ser du et lite utvalg:

http://www.clasohlson.no/product/category.aspx?category=installasjonsmateriell:armaturtilbeh%c3%b8r&id=88597227&_path=251882;85177594;88597224;88597227

Er det en taklampe kan du enten skifte ut takdekselet til et som har lampeuttak. Eller du kan bruke sukkerbit i stedet.

Skal lampen kobles mot en vanlig stikkontakt, bør du skifte støpselet. Du bør ikke bruke en overgangsplugg på noe som skal stå der permanent.

mvh

Men de forslagene her må man være elektrikere for å gjøre. Det er ikke lov for ufaglærte å holde på med slikt, da det er stor brannfare.

Hvis en slik lampe selges i Norge, må de følge med overgangsplugg, ellers kan du klage.

Men de forslagene her må man være elektrikere for å gjøre. Det er ikke lov for ufaglærte å holde på med slikt, da det er stor brannfare.

Hvis en slik lampe selges i Norge, må de følge med overgangsplugg, ellers kan du klage.

Man har lov å skifte pluggen på en løs ledning.

Man har ikke lov å skifte kontakter, innhold i koblingsbokser etc.

Det er vel få som bestiller elektriker for å skru to ledninger fast i en sukkerbit. Det er mer brannfarlig å bruke overgangsplugg permanent enn å gjøre en korrekt montering eller bytte plug.

I eldre hus er det kun sukkerbit på koblingspunktene til taklamper. Man kan ikke klage på lampen pga det.

Lampeuttak er ganske standard i nybygg. Man kan derfor ikke klage på en lampe fordi den har plugg for lampeuttak. Men det er fullt lovlig å bytte pluggen selv.

mvh

Gjest Bob Saget

Det lyder da nesten utrolig at en norsk butikk selger utstyr som har støpsel som ikke passer i norske kontakter. Må være et parti som er feilsendt. Sjekk at den er beregnet for 220 og ikke 110 volt, eventuelt at det er ei lampe for 12 volt solcelleanlegg du har fått. I så fall har pinnene på støpselet ulik tykkelse.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...