Gå til innhold

Påkledning

Gjest pondus73

Anbefalte innlegg

Gjest pondus73

Hei! Jeg vil stille et spm. ang. det å ta et påkledd barn ut i frisk luft i ca. 10 sekunder. Grunnen til spørsmålet er litt rar, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. Jeg og min sambo var i et bursdagsselskap for en stund siden. Underveis i dette selskapet, tok jeg min 14mnd gamle datter på armen og gikk ut på verandaen i noe som måtte har vært maks 10 sekunder, for å se etter en bil. Det var faktisk godt med litt frisk luft, for inneluften var tung pga. alle som var tilstede. Utetempen var ca. pluss 5 grader og ingen vind. Hun hadde på seg strøpebukse, langermet ullbody, bomullsstrømpebukse, ullsokker og "innesko". Hun har som sin far, og bror, en normal kroppstemperatur på 37,5 grader. Jeg går i T-skjorte hele året, og reagerer ikke før innetemperaturen er under 15-16 grader. Også tilstede på dette selskapet var det flere "eldre" damer, som alle såg rart på min samboer i det jeg gikk ut disse sekundene. Det var sågar en som spurte henne om hun ikke skulle si noe til meg. "Hva skal jeg si", svarte hun da flau. Det er her det ble en diskusjon. Jeg fikk beskjed fra disse "damene" om at slikt gjør man bare ikke. Jeg spurte da ganske enkelt hvorfor ikke. "Derfor", var svaret. Da sa jeg at jeg dessverre ikke bryr meg om gamle inngrodde kjerringmyter. Om ikke dere kan si meg hvorfor, så bryr jeg meg ikke om hva dere mener." Dette var sikkert som å banne i kjærka. Jeg skulle ikke komme her.... Min samboers tante presterte også å si at det var ikke rart at våre barn hadde vært så mye syke når jeg drev på slik. Jeg svarte henne at jeg "drev ikke på slik" og at våre barn overhode ikke hadde vært mye syke i det siste. Men tanten mente visst noe annet. Jeg ble da såpass irritert at jeg skiftet samtaleevne. Hun har nemlig ikke noe god informasjon om hvor syke eller ikke våre barn har vært. Kan legge til at vår sønn fikk mulig diagnose på barneastma og var mye syk første barnehageåret,(2009-2010) men har ikke vært "unormalt mye syk" siste 12mnd. Dette pga. astmamedisin for å forebygge luftveisinfeksjoner når det er kaldt ute. Første barnehageåret var han syk 8 ganger vintersesongene med influensalignende symptomer. Snittet er vel ca 8-9, så ingenting unormalt i våre øyne. Og siste 12 mnd han kun vært syk 1 gang. Datteren vår har ikke vært syk mer enn en gang siden fødselen, og da kun et par-tre dager med feber. Etter dette kun litt feber som sikkert kan skyldes tenner på vei ut. Spørsmålet blir sikkert som du skjønner. Er det "farlig" å gjøre som jeg gjorde? Er 10 sekunder med litt frisk luft skadelig?? Jeg skjønner jo at om jeg hadde stått ute i en halv time, så hadde datteren min blitt nedkjølt og sjansene større for at immunsystemet hennes hadde blitt svekket pga. nedkjølingen, noe som igjen hadde gitt evt. virus bedre vilkår. Men dette var kun 10 sekunder! Min samboer sa til meg etter selskapet at hun tok seg veldig nær av dette og følte seg som en dårlig mor. Jeg sa til henne at det skulle hun ikke gjøre. Jeg spør derfor mest fordi min samboer skulle gjerne ha noe å slå tilbake med neste gang disse "lærde eldre" blander seg inn. Hun synes det er veldig vanskelig å si imot dem fordi hun har respekt for dem. Og til dere andre som vil kommentere: vær så vennlig å uttal dere på bakgrunn av den informasjonen som er gitt. Ikke begynn å endre kriteriene som det er opplyst om, for å da ha et annet grunnlag som går an å basere sin kritikk på. Fakta er: 10 sekund, 5 grader, ingen piskende vind, påkledd! Sist gang jeg spurte om noe her på DoktorOnline, så ble folk så usakelige at det ble helt på jordet det folk skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tullete gamle kjerringer. Ikke noe å bry seg om. Ingen barn dør eller tar skade av 10 sekunder i 5 grader.

Er dere kanskje veldig unge foreldre, og er derfor usikre og lett tar til dere kritikk fra den eldre garde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke syk av 10 sekunders luftnedkjøling, nesten uansett kriterier. 5 grader med ullbody osv. kan ikke gjøre et friskt barn sykt.

Generelt skyldes de fleste sykdommer virus eller bakterier, ikke at man fryser litt en kort stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig var det helt greit. Ingen blir syke av frisk luft og på den korte tiden rekker ingen å bli nedkjølt.

Jeg foreslår å ikke argumentere med slike mennesker, men heller bytte samtaleemne slik du gjorde etterhvert eller gå et annet sted. Hvis hun vil svare, er det beste å si "vi er nok uenige i dette", eller "jeg stoler på farens dømmekraft" og så bytte tema fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer et som helt OK å ta et barn ut i inneklær i 10 sekunder i 5 varmegrader. Og jeg syns at dere som foreldre skal stole på deres egen vurderingseven og ikke la kommentarer fra "gamle tanter" gå så hardt innpå dere. Men jeg syns også dere kunne prøve å være litt mer overbærende overfor "tantene". Kommentaren din var kanskje litt krass:

''Da sa jeg at jeg dessverre ikke bryr meg om gamle inngrodde kjerringmyter.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete gamle kjerringer. Ikke noe å bry seg om. Ingen barn dør eller tar skade av 10 sekunder i 5 grader.

Er dere kanskje veldig unge foreldre, og er derfor usikre og lett tar til dere kritikk fra den eldre garde?

Hei, Luska! Og takk for svaret! Nei vi er faktisk 34 og 33. Og 2 barnsforeldre. Men min sambo har familie som er av den "gamle" sorten. Hun sliter derfor med å stole på at jeg har rett noen ganger. Hun bodde hjemme til hun var 29. Og det gjør at vi har hatt noen heftige diskusjoner. Jeg prøver å si at nå er det ikke hjemme med foreldrene hun bor, men sammen med meg. Og da bør hun lære seg at også jeg kan ha rett, og ikke bare hennes familie. Jeg har flere ganger havnet i "unåde" med dem fordi jeg har svart dem og vært uenig. Jeg tror at det er pga. hennes foreldre og familie at hun er svært usikker på seg selv. Hun klarer ikke helt å stole på at jeg kan ta meg av barna. Siden hennes familie reagerer på måten jeg gjør ting, blir hun usikker. Men hun innrømmer at hun ikke klarer å finne motargument mot meg denne gangen selv heller. Og det er derfor at jeg ber henne om å stole på at denne gangen, også, hadde jeg rett. Jeg har sagt rett ut til henne at påstandene hennes familie til tider kommer med er tatt fra en annen tid og har ikke noe å gjøre i dagens samfunn. Men det går vel seg til over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer et som helt OK å ta et barn ut i inneklær i 10 sekunder i 5 varmegrader. Og jeg syns at dere som foreldre skal stole på deres egen vurderingseven og ikke la kommentarer fra "gamle tanter" gå så hardt innpå dere. Men jeg syns også dere kunne prøve å være litt mer overbærende overfor "tantene". Kommentaren din var kanskje litt krass:

''Da sa jeg at jeg dessverre ikke bryr meg om gamle inngrodde kjerringmyter.''

Hei og takk for svaret! Ja, den var kanskje det. Men det er ikke første gangen det skjer at de skal "ta " meg. Og det er alltid samme forklaringen. Sånn er det bare sier de, selv om jeg ber om en bedre forklaring. Det var derfor jeg tok i litt ekstra denne gangen. Kanskje de skjønner nå at jeg ikke lar meg styre slik de ønsker. For som jeg skriver i svaret til Luska, min sambo har slitt med selvtillitten nesten hele sitt voksne liv. Og etter å ha kjent familien i noen år nå, så skjønner jeg litt av grunnen. Man skal ikke ha egne meninger, virker et som. Og siden jeg kommer "utenfra" så skal jeg ihvertfall ikke komme her og komme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt på det overhodet - ingen dauer av å være ute i 5 plussgrader med vanlig innetøy i 10 sekunder. Ikke blir man sjuk av det heller.

Etter min mening var det helt greit å svare de gamle tantene som du gjorde. Min mor mente helt seriøst at jeg ikke måtte ta opp guttungen så fort når han gråt heller - han skulle styrke lungene sine, må vite! *rister oppgitt på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjorde er selvsagt helt greit.

Men jeg ville neppe brukt ordene "gamle inngrodde kjerringmyter" rett i fleisen på dem selv...,-)

Det at din samboer tar seg nær av dette, kan jeg skjønne. Ikke fordi hun er noen dårlig mor på grunn av dette, men det er ikke hyggelig dersom noen man kjenner, liker og (sånn ellers) respekterer kanskje mener at man er en dårlig mor. Eller at man frykter at disse personene har slike tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt på det overhodet - ingen dauer av å være ute i 5 plussgrader med vanlig innetøy i 10 sekunder. Ikke blir man sjuk av det heller.

Etter min mening var det helt greit å svare de gamle tantene som du gjorde. Min mor mente helt seriøst at jeg ikke måtte ta opp guttungen så fort når han gråt heller - han skulle styrke lungene sine, må vite! *rister oppgitt på hodet*

''ingen dauer av å være ute i 5 plussgrader med vanlig innetøy i 10 sekunder. Ikke blir man sjuk av det heller.''

Kanskje med unntak av visse damer på 70+... Ihvertfall er det enkelte som ser ut til å tro det selv;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ingen dauer av å være ute i 5 plussgrader med vanlig innetøy i 10 sekunder. Ikke blir man sjuk av det heller.''

Kanskje med unntak av visse damer på 70+... Ihvertfall er det enkelte som ser ut til å tro det selv;-)

''Kanskje med unntak av visse damer på 70+... Ihvertfall er det enkelte som ser ut til å tro det selv;-)''

Hvorfor er det sånn tro - at en del eldre damer tror de er så skjøre (ikke beinskjøre) at de ikke tåler noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier, så gjorde du ingenting galt ift det å ta ut barnet. Men jeg synes du var litt skarp i munnen, og det var kanskje unødvendig.

SVigermor og en gammel grandtante var veldig til å blande seg inn i sånne ting da vi fikk førstemann (litt de to neste barna og, men ikke så mye), og jeg holdt på å bli sprø over hvor mye jeg måtte pakke på gutten, og mas om trekk og kald luft osv.

Da gutten var 8 mnd hadde han høy feber, og jeg lot ham ligg i bomullsbody (langermet) og sokker med et lite teppe over seg. Men svigermor mente at han absolutt måtte ha mer tøy op seg, og kledte på ham. Stakkars gutten var kokheit. Da ringte jeg til slutt legevakta og spurte dem, og satte telefonen på høyttaler sånn at svigernor hørte hva sykepleieren sa. Og hun sa tydelig at jeg måtte la ungen ha på seg lett tøy....

De gamle vil det jo egentlig bare godt, og det kan være tøft å høre på dem. Snakk med samboeren din og bli enige om hvordan dere vi ha det, og hold på det når de gamle blander seg.

Ei grandtante ville ikke at vi skulle kile ungene heller, for da kunne de begynne å stamme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre her sier, så gjorde du ingenting galt ift det å ta ut barnet. Men jeg synes du var litt skarp i munnen, og det var kanskje unødvendig.

SVigermor og en gammel grandtante var veldig til å blande seg inn i sånne ting da vi fikk førstemann (litt de to neste barna og, men ikke så mye), og jeg holdt på å bli sprø over hvor mye jeg måtte pakke på gutten, og mas om trekk og kald luft osv.

Da gutten var 8 mnd hadde han høy feber, og jeg lot ham ligg i bomullsbody (langermet) og sokker med et lite teppe over seg. Men svigermor mente at han absolutt måtte ha mer tøy op seg, og kledte på ham. Stakkars gutten var kokheit. Da ringte jeg til slutt legevakta og spurte dem, og satte telefonen på høyttaler sånn at svigernor hørte hva sykepleieren sa. Og hun sa tydelig at jeg måtte la ungen ha på seg lett tøy....

De gamle vil det jo egentlig bare godt, og det kan være tøft å høre på dem. Snakk med samboeren din og bli enige om hvordan dere vi ha det, og hold på det når de gamle blander seg.

Ei grandtante ville ikke at vi skulle kile ungene heller, for da kunne de begynne å stamme!

Hei og takk for svaret!

Greit å se at det ikke bare er vi som har det slik. Som du kanskje har lest av de andre innleggene jeg har svart på, så er dette noe som har bygd seg opp over tid. Og ja, jeg var kanskje litt krass. Skal innrømme det. Men jeg gjorde det for samboerens del denne gangen. Hun tok seg veldig nær av hele opptrinnet. Kanskje de lar være å blande seg neste gang, siden de nå vet at jeg tør å svare. Og jeg har faktisk vurdert å skrive ut alle svarene jeg har fått her som "bevis" til neste gang. For jeg regner med den kommer. Men jeg kan bruke en litt annen taktikk neste gang. Om de kan legge frem fakta på påstandene sine, så skal jeg høre på dem. Om ikke, så vil jeg ikke høre mer om den saken det gjelder. Jeg prøvde jo det denne gangen også, men fikk kun svaret at "sånn er det bare". Det var da jeg fikk nok. Og ja, vi vet at de bare vil det beste for barna. Men de må kanskje begynne å skjønne at foreldre i dag er mye mer opplyst enn de selv var, da de fikk barn. Og at det er derfor vi setter oss opp imot dem. Dette er sikkert vanskelig for dem, men det må gå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...