Gå til innhold

Få tre.mnd gammel baby til å sove om kvelden?

Spirello

Anbefalte innlegg

Har en tre mnd gammel jente som ikke vil sovne før kl 12 hver natt. Prøver å legge henne før, men nytter ikke. Hun våkner etter enn time og hyler. Slutter å hyle når jeg tar henne opp. Lar henne ligge å sutre, og gråte litt, men sånn hyling kan jeg ikke høre på. Det er ille. Hun sover noen ganger tre timer før amming i senga, også tre timer igjen. Noen netter sover hun fra kl. 12 til kl. 6, også sover hun videre tre timer.

Å stå opp om natta for å amme er ikke noe problem, men vil gjerne få lagt henne tidligere om kvelden.. Hun får bare morsmelk. Har prøvd å legge henne gradvis tildigere, men går tidligst 23.30. Har gått kl. 23 par ganger.. Blir smårar. Sønnen min la seg kl. 20 på samme alder og sov til kl. 7. Nå orker jeg ikke stå opp før 10 pga. sene kvelder + amming om natta.

Hun sovner sjelden alene. Men å la henne hyle seg i søvn er uaktuelt. Høres forakjell på gråten, og når det blie ille så¨er det eneste å gjøre å ta henne opp...

Vi øsnker bare å få henne i seng tidligere om kvelden.. Tips? Vurderer å gi mme på flaske om kvelden for å få henne mettere.

Hun er våken opptil 4 timer om kvelden, er ikke overtrøtt. Aner ikke hvorfor hun har kl. 12 som leggetid. De første ukene var det 2..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

20

• morsan

9

• Rith

8

• nitty-gritty

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Når min yngste var på den alderen måtte vi bysse henne i søvn 2-3 ganger før vår egen leggetid. Hun la seg for natten rundt 7. Hun sov aldri så lenge som til 9, noen ganger sto hun opp klokka 4... ;)

Det gikk over etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid går det fra siste melkeflaske til dere prøver å legge henne?

Kanskje hun trenger mer enn hun får i dag?

Jeg ser at dere ønsker å legge henne før, og skjønner at 12 er litt sent.

Jeg var ikke så nøye med rutinene enda når de var så små, men tok det gradvis fra den alderen. La de litt tidligere for hver dag.

Er helt enig med deg, et så lite barn skal ikke ligge å skrike. Gjør de det når de er så små er det et behov de har, enten de har vond mage, de er sultne eller har behov for nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo ofte litt styrete om kveldene de første månedene, husker vi også hadde midnatt som "leggetid" med jenta vår en periode.

Jeg vet dessverre ikke annen kur enn å lage faste kveldsrutiner med bading, pysj og pupp ved foretrukken leggetid, og så byssing og pupp hver gang det blir for mye lyd.

-men det går over :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid går det fra siste melkeflaske til dere prøver å legge henne?

Kanskje hun trenger mer enn hun får i dag?

Jeg ser at dere ønsker å legge henne før, og skjønner at 12 er litt sent.

Jeg var ikke så nøye med rutinene enda når de var så små, men tok det gradvis fra den alderen. La de litt tidligere for hver dag.

Er helt enig med deg, et så lite barn skal ikke ligge å skrike. Gjør de det når de er så små er det et behov de har, enten de har vond mage, de er sultne eller har behov for nærhet.

Jeg ammer henne ret før hun legges. Hun får vanligvis ikke flaske, kun hvis jeg ikke har vært hjemme eller har tatt par glass vin. Da ammer jeg ikke henne før om natten, eller kl. 6.30, selv om jeg ikke merker at jeg har drukket. men vanligvis så fullammer jeg, Er to ganger jeg ikke har vært hjemme, og far har gitt mm på flaske, og da har hun sovet lenger.. en gang 9 timer!!! Sjekket henne flere ganger den natta, hehe.. har hendt hun har sovet 6 timer på amming. Men som sagt gjør det ikke noe å amme en gang eller to om natta, bare vi får lagt henne tidligere enn 12.

Vet hun bare er tre mnd, men mange jeg kjenner får barna i seng kl. 19-20 (samme alder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer henne ret før hun legges. Hun får vanligvis ikke flaske, kun hvis jeg ikke har vært hjemme eller har tatt par glass vin. Da ammer jeg ikke henne før om natten, eller kl. 6.30, selv om jeg ikke merker at jeg har drukket. men vanligvis så fullammer jeg, Er to ganger jeg ikke har vært hjemme, og far har gitt mm på flaske, og da har hun sovet lenger.. en gang 9 timer!!! Sjekket henne flere ganger den natta, hehe.. har hendt hun har sovet 6 timer på amming. Men som sagt gjør det ikke noe å amme en gang eller to om natta, bare vi får lagt henne tidligere enn 12.

Vet hun bare er tre mnd, men mange jeg kjenner får barna i seng kl. 19-20 (samme alder).

''Vet hun bare er tre mnd, men mange jeg kjenner får barna i seng kl. 19-20 (samme alder).''

Og det høres jo flott ut, men det er ikke alltid spedbarn har behov som bestilt :) Mange har sovet gjennom natten siden de var 4 uker, 12 uker eller seks måneder. Vår jente gjør det fremdeles ikke og slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er jo ofte litt styrete om kveldene de første månedene, husker vi også hadde midnatt som "leggetid" med jenta vår en periode.

Jeg vet dessverre ikke annen kur enn å lage faste kveldsrutiner med bading, pysj og pupp ved foretrukken leggetid, og så byssing og pupp hver gang det blir for mye lyd.

-men det går over :-)

uff.. :o) ja, sånn er det jo bare... blir enklere for oss å ha en blid jenta på fanget eller i sofaen, men det er kanskje dumt? blir bare surr å legge tidligere, oig hun ender på fanget. Hvis det uansett er for tidlig i forhold til alder så vet jeg ikke om jeg vil styre så mye med det ennå. Hun er veldig selskapssyk og kosete :) helst sove ved siden av meg. det er koselig det altså, men slitsomt å ikke få sove ordentlig selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vet hun bare er tre mnd, men mange jeg kjenner får barna i seng kl. 19-20 (samme alder).''

Jeg hadde også slike venner, som hadde babyer som sovnet kl. 8, og gjerne sov hele natten også.

Min gutt sov bare en halvtime om gangen de første to månedene. Senere ble det bedre, men han var over ett år før han sov en hel natt for første gang. Nå er han 10, og våkner fortsatt et par ganger hver natt. (Nå står han bare opp og tisser, og sovner igjenmed en gang, så jeg merker jo ikke noe til det.)

Jeg fant ut at vi hadde det best om jeg sluttet å sammenligne ham med babyene til vennene våre. De er jo små mennesker, og alle vet jo hvor forskjellig mennesker kan være ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine var sånn som datteren din, tror det er ganske vanlig. Tror heller du var heldig med den førstefødte... Men det blir bedre :-) Mine kunne legge seg tidligere i 4-5-6 mnd alder; kombinert med litt fastere rutiner på formiddags- og ettermiddagslur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også slike venner, som hadde babyer som sovnet kl. 8, og gjerne sov hele natten også.

Min gutt sov bare en halvtime om gangen de første to månedene. Senere ble det bedre, men han var over ett år før han sov en hel natt for første gang. Nå er han 10, og våkner fortsatt et par ganger hver natt. (Nå står han bare opp og tisser, og sovner igjenmed en gang, så jeg merker jo ikke noe til det.)

Jeg fant ut at vi hadde det best om jeg sluttet å sammenligne ham med babyene til vennene våre. De er jo små mennesker, og alle vet jo hvor forskjellig mennesker kan være ;-)

''Jeg hadde også slike venner, som hadde babyer som sovnet kl. 8, og gjerne sov hele natten også.''

He-he, irriterende med sånne venner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at det er litt lite mat i brystet om kvelden?

Hvis hun sover bedre med mme.

Ja er det ikke irriterende med alle disse som har babyer som sover hele natta omtrent fra de kommer fra sykehuset? ;)

Det er nok ikke flertallet, de er forskjellige og det varer kun kort tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du prøvd å la den siste soveøkten på dagen være i fire-femtiden?Absolutt senest klokken fem- helst før. Så legge henne for natten i 1830-1900 tiden. Det kan fungere - særlig når de blir 4-5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at det er litt lite mat i brystet om kvelden?

Hvis hun sover bedre med mme.

Ja er det ikke irriterende med alle disse som har babyer som sover hele natta omtrent fra de kommer fra sykehuset? ;)

Det er nok ikke flertallet, de er forskjellige og det varer kun kort tid. :)

har aldri gitt henne mme, og har ikke lite melk, Hun sov lenge når faren ga henne flaske med morsmelk (pumpa). For hun sovner ved brystet. Så i kveld skal vi prøve å gi flaske, for virker som hun får i sge mer da..

Litt irriterendeja, hehe.. :) Jeg var heldig med sovinga til førstemann da, og skal nok få frøkna i rutiner også etterhvert. :) men hun er jo ennå liten.. men hadde vært deilig med bittelitt kveld alene før vi legger oss, så str jeg heller opp en gang elkstra om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har aldri gitt henne mme, og har ikke lite melk, Hun sov lenge når faren ga henne flaske med morsmelk (pumpa). For hun sovner ved brystet. Så i kveld skal vi prøve å gi flaske, for virker som hun får i sge mer da..

Litt irriterendeja, hehe.. :) Jeg var heldig med sovinga til førstemann da, og skal nok få frøkna i rutiner også etterhvert. :) men hun er jo ennå liten.. men hadde vært deilig med bittelitt kveld alene før vi legger oss, så str jeg heller opp en gang elkstra om natta.

Beklager, jeg har misforstått! Når du sa flaske tenkte jeg umiddelbart mme.

Det er lurt å prøve det, så lenge dere har god erfaring med det.

Husker jeg fikk til råd å pumpe ut på dagtid, når de fikk for lite på kvelden. Men så lenge du har nok melk, så er jo ikke det nødvendig.

Erfarte hvertfall at det ble lettere med rutiner når de begynner å spise mer fast føde. Bare bittelitt grøt hjelper.

Enn har det med å sammenligne søsken, basert på erfaringer, men det er ikke alltid de er like. Gjør det stadig selv, og blir nesten overrasket når det ikke stemmer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kveldsmåltid kan du pumpe deg å gi henne velling, lagd som svært fortynnet grøt. Evt. kan du bruke MME i stedet for å pumpe deg. Lag et stort hull i en smokk.

Hun kan selvsagt også få most banan, fruktpure, most potet etc. Men velling er veldig enkelt.

Du bør enten ta henne opp straks hun begynner å surve eller ikke ta henne opp i det hele tatt. Ingen god vane at hun får viljen sin om hun bare vræler høyt og lenge nok.

Om det er uaktuelt å høre på skriking, må du gjerne belage deg på mer nattevåk og dårligere søvn. Ikke alle unger roer seg like lett og uten påtrykk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. :o) ja, sånn er det jo bare... blir enklere for oss å ha en blid jenta på fanget eller i sofaen, men det er kanskje dumt? blir bare surr å legge tidligere, oig hun ender på fanget. Hvis det uansett er for tidlig i forhold til alder så vet jeg ikke om jeg vil styre så mye med det ennå. Hun er veldig selskapssyk og kosete :) helst sove ved siden av meg. det er koselig det altså, men slitsomt å ikke få sove ordentlig selv..

Slik du beskriver det kan det nok være mye bedre å la ungen være oppe. Da blir både store og små fornøyde.

Å venne henne til å skrike seg ut av senga, kan det i hvert fall bli surr ut av. Barn er svært forskjellige og leggetid klokka åtte fungerer fryktelig dårlig for noen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Babyen er bare 3 mnd. Det er alt for tidlig å snakke om at hun kan bli bortskjemt, slik noen skriver. Hun høres helt normal ut, det var nok førstemann som var uvanlig villig til å sove.

Du får bare fortsette å ta henne opp når hun gråter. Prøv å få avlastning, hva om du og mannen din legger seg tidlig hver sin gang, så dere får nok søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kveldsmåltid kan du pumpe deg å gi henne velling, lagd som svært fortynnet grøt. Evt. kan du bruke MME i stedet for å pumpe deg. Lag et stort hull i en smokk.

Hun kan selvsagt også få most banan, fruktpure, most potet etc. Men velling er veldig enkelt.

Du bør enten ta henne opp straks hun begynner å surve eller ikke ta henne opp i det hele tatt. Ingen god vane at hun får viljen sin om hun bare vræler høyt og lenge nok.

Om det er uaktuelt å høre på skriking, må du gjerne belage deg på mer nattevåk og dårligere søvn. Ikke alle unger roer seg like lett og uten påtrykk.

mvh

Jeg synes godt man kan holde igjen med å introdusere mat. 3 måneder er veldig tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

''Du bør enten ta henne opp straks hun begynner å surve eller ikke ta henne opp i det hele tatt.''

Synes det er helt hjerterått å tilrå at en 3 måneders gammel baby skal ligge og gråte alene, altså. Hva slags grunnleggende tillit skal barnet få til verden, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille vennen har bare en annen døgnrytme enda, og jeg synes ikke du skal stresse så mye med det.

Skjønner at du blir trøtt, men sånn er det nå en gang :(

Sørg for å gi masse, masse, masse mat på kvelden. Lek gjerne med henne når hun er våken på kvelden, men roe ned når det nærmer seg den tiden du ønsker hun skal legge seg.

På den alderen så valgte vi å starte leggeritualet rundt kl. 20. Ga masse mat, lekte og koste oss. Så ble det kveldsbad og kos på badet, før de ble ammet igjen og så lagt. Som regel sovnet de, men våknet igjen.

Da markerte vi at det var kvelden, ved at de fikk mat inne på soverommet.

Langsomt med sikkert ble kveldene våre uten barn lenger og lenger.

Uansett så er jeg fan av faste rutiner. Tror at barnet da etterhvet forventer hva som skjer og kjenner seg trygge i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...