Gå til innhold

Få tre.mnd gammel baby til å sove om kvelden?

Spirello

Anbefalte innlegg

Til kveldsmåltid kan du pumpe deg å gi henne velling, lagd som svært fortynnet grøt. Evt. kan du bruke MME i stedet for å pumpe deg. Lag et stort hull i en smokk.

Hun kan selvsagt også få most banan, fruktpure, most potet etc. Men velling er veldig enkelt.

Du bør enten ta henne opp straks hun begynner å surve eller ikke ta henne opp i det hele tatt. Ingen god vane at hun får viljen sin om hun bare vræler høyt og lenge nok.

Om det er uaktuelt å høre på skriking, må du gjerne belage deg på mer nattevåk og dårligere søvn. Ikke alle unger roer seg like lett og uten påtrykk.

mvh

Synes du ikke det er litt tidlig med fast føde til en på 3 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

20

• morsan

9

• Rith

8

• nitty-gritty

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Til kveldsmåltid kan du pumpe deg å gi henne velling, lagd som svært fortynnet grøt. Evt. kan du bruke MME i stedet for å pumpe deg. Lag et stort hull i en smokk.

Hun kan selvsagt også få most banan, fruktpure, most potet etc. Men velling er veldig enkelt.

Du bør enten ta henne opp straks hun begynner å surve eller ikke ta henne opp i det hele tatt. Ingen god vane at hun får viljen sin om hun bare vræler høyt og lenge nok.

Om det er uaktuelt å høre på skriking, må du gjerne belage deg på mer nattevåk og dårligere søvn. Ikke alle unger roer seg like lett og uten påtrykk.

mvh

Her må jeg si meg totalt uenig med deg!

Man skal ikke la barn som er så små bare ligge å gråte!?

Om de ikke trenger mat, ny bleie etc så kan det være nærhet fra mor eller far de trenger. De skal venne seg til en helt ny tilværelse, fra å ha hørt mors lyder og ligget trygt og godt der inne i magen til mor så lenge, så må man forvente å måtte gi de en del nærhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. :o) ja, sånn er det jo bare... blir enklere for oss å ha en blid jenta på fanget eller i sofaen, men det er kanskje dumt? blir bare surr å legge tidligere, oig hun ender på fanget. Hvis det uansett er for tidlig i forhold til alder så vet jeg ikke om jeg vil styre så mye med det ennå. Hun er veldig selskapssyk og kosete :) helst sove ved siden av meg. det er koselig det altså, men slitsomt å ikke få sove ordentlig selv..

Jeg har hatt mine ved siden av meg i senga til de er omtrent 4 mnd. Så vent de gradvis til å ligge i sin egen seng.

Dette fordi de trenger nærhet, det er en totalt ny tilværelse for dem. En mors lukter og varme er deres trygghet.

Jeg har alltid holdt de samme rutinene på kveldstid, slik at de lettere kjenner igjen hva som skal skje når etterhvert.

Når de er så små: Stell, mat og sove. Når det er natta, da er det soverommet, mørkt og etterhvert deres egen seng. Tar de aldri ut igjen fra soverommet om jeg ikke må etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille vennen har bare en annen døgnrytme enda, og jeg synes ikke du skal stresse så mye med det.

Skjønner at du blir trøtt, men sånn er det nå en gang :(

Sørg for å gi masse, masse, masse mat på kvelden. Lek gjerne med henne når hun er våken på kvelden, men roe ned når det nærmer seg den tiden du ønsker hun skal legge seg.

På den alderen så valgte vi å starte leggeritualet rundt kl. 20. Ga masse mat, lekte og koste oss. Så ble det kveldsbad og kos på badet, før de ble ammet igjen og så lagt. Som regel sovnet de, men våknet igjen.

Da markerte vi at det var kvelden, ved at de fikk mat inne på soverommet.

Langsomt med sikkert ble kveldene våre uten barn lenger og lenger.

Uansett så er jeg fan av faste rutiner. Tror at barnet da etterhvet forventer hva som skjer og kjenner seg trygge i det.

''Langsomt med sikkert ble kveldene våre uten barn lenger og lenger.

''

Ja, husker det der, selv om det er noen år siden nå. Og nå blir kveldene kortere og kortere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg totalt uenig med deg!

Man skal ikke la barn som er så små bare ligge å gråte!?

Om de ikke trenger mat, ny bleie etc så kan det være nærhet fra mor eller far de trenger. De skal venne seg til en helt ny tilværelse, fra å ha hørt mors lyder og ligget trygt og godt der inne i magen til mor så lenge, så må man forvente å måtte gi de en del nærhet!

Jeg har ikke sagt at man _skal_ la 3 mndr babyer ligge å gråte.

Men om man ikke vil gjøre det blir det naturlig nok mindre søvn.

Jeg mener også det er bedre å ta barna når de begynner å klage framfor å vente til de vræler, når man vet det blir resultatet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

-er det ikke veldig tidlig å introdusere masse forskjellig mat ved 3 mndrs alder?

Det kan jo like godt forverre kveldsstyret med mer mageknip i et "ferskt" tarmsystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, før i verden fikk de hvalbiff på den alderen...

Jeg ville ikke foreslått det på generelt grunnlag, men noen ganger kan det være den beste løsningen. Den offisielle sannheten om når barn børn introduseres for fast føde varierer som kjent fra tiår til tiår.

Mitt førstevalg om morsmelk(erstatning) ikke var nok til å få babyen gjennom kvelden/natten, ville vært å blande f.eks. litt baby-risgrøtpulver i morsmelk(erstatning) og gitt det som velling fra flaske med større hull i smokken. Det er lettvindt og en myk overgang.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-er det ikke veldig tidlig å introdusere masse forskjellig mat ved 3 mndrs alder?

Det kan jo like godt forverre kveldsstyret med mer mageknip i et "ferskt" tarmsystem?

Da jeg fikk barn var det anbefalt å introdusere fast føde tidligst fra 4 mndrs. alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall det alle mødre blir lært opp til: at ungene helst skal være voksne før de skal få fast føde. Slik får mødre som sliter med amming dårlig samvittighet. Jeg synes ammefetisjen er overkill.

P.s: en lita t-skjei med mos har aldri skadet et barn på 3-4 månder, samme søren hva dagens mødre "lærer":-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk barn var det anbefalt å introdusere fast føde tidligst fra 4 mndrs. alder.

-og da jeg fikk barn var det anbefalt å fullamme til 6 mndr.

-så jeg synes 3 mndr er skrekkelig tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Langsomt med sikkert ble kveldene våre uten barn lenger og lenger.

''

Ja, husker det der, selv om det er noen år siden nå. Og nå blir kveldene kortere og kortere ;-)

''Og nå blir kveldene kortere og kortere ;-)''

*nikker gjenkjennende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Det må være en hel mannsalder siden, for i de senere årene har det vært mye fokus på kun å gi morsmelk i de første 5-6-7 månedene pga at det skal hjelpe barnet til ikke å utvikle allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og da jeg fikk barn var det anbefalt å fullamme til 6 mndr.

-så jeg synes 3 mndr er skrekkelig tidlig...

"-og da jeg fikk barn var det anbefalt å fullamme til 6 mndr."

Ja, samme da jeg fikk barn også, og det jeg skrev om fast føde fra 4 mndr. var absolutt det tidigste man kunne begynne. Vi begynte ikke med fast føde før rundt 6 mndr. mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og nå blir kveldene kortere og kortere ;-)''

*nikker gjenkjennende*

Og snart har junior vokst dere over hodet - og murer seg inne på rommet - og kveldene uten barne-innblanding blir igjen lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en hel mannsalder siden, for i de senere årene har det vært mye fokus på kun å gi morsmelk i de første 5-6-7 månedene pga at det skal hjelpe barnet til ikke å utvikle allergier.

"Det må være en hel mannsalder siden, for i de senere årene har det vært mye fokus på kun å gi morsmelk i de første 5-6-7 månedene pga at det skal hjelpe barnet til ikke å utvikle allergier."

Hehe, det er hhv. 11 og 8 år siden, føles av og til som en hel mannsalder siden, men fra 4 mndr. var altså absolutt det tidligste man kunne begynne. Jeg husker jeg begynte rundt 6 mndrs. alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. det er ikke så lenge siden, for jeg husker også denne 4-måneresgrensa som absolutt minimumstid med kun flytende føde, hva enten den besto av morsmelk eller -erstatning.

Det at man anbefalte fullamming i 6 mnd kom i tillegg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og snart har junior vokst dere over hodet - og murer seg inne på rommet - og kveldene uten barne-innblanding blir igjen lengre...

''Og snart har junior vokst dere over hodet ''

Mangler fortsatt 5-6 cm på å ta igjen mor i huset, men han har jo en lang mor, stakkar;-) En kompis vokste forbi mora for et par år siden - men hun er bare ca 156 eller deromkring ;-)

''- og murer seg inne på rommet - og kveldene uten barne-innblanding blir igjen lengre...''

Her er det ungdomsklubb i kjellerstua nesten hver kveld, og ikke spesielt populært med foreldre som stikker innom ;-) Men fortsatt har vi jo litt ansvareet for å _få han i seng_ med tanke på neste skoledag, og det er litt slitsomt, merker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt man kan holde igjen med å introdusere mat. 3 måneder er veldig tidlig.

Før i verden begynte man å introdusere mat ved tre mndrs alder. De lærde strides om hva som bør være den anbefalte alderen.

Om f.eks. noen teskjeer risgrøtpulver i melken gir bedre søvn for store og små, kan det være vel verdt et forsøk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Nei. det er ikke så lenge siden, for jeg husker også denne 4-måneresgrensa som absolutt minimumstid med kun flytende føde, hva enten den besto av morsmelk eller -erstatning.

Det at man anbefalte fullamming i 6 mnd kom i tillegg til dette.

Ja, ja, da må jeg til pers og fortelle om alderen barna mine. Eldstemann på 33 fikk grøt fra han var 3 måneder men da yngstemann ble født for 20 år siden var helsesøstrene blitt mer tilbakeholdne med å anbefale grøt til barn under 6 måneder, pga utvikling av allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall det alle mødre blir lært opp til: at ungene helst skal være voksne før de skal få fast føde. Slik får mødre som sliter med amming dårlig samvittighet. Jeg synes ammefetisjen er overkill.

P.s: en lita t-skjei med mos har aldri skadet et barn på 3-4 månder, samme søren hva dagens mødre "lærer":-)

''Slik får mødre som sliter med amming dårlig samvittighet. ''

Flytende føde trenger ikke være morsmelk - det kan godt være morsmelkerstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...