Gå til innhold

Få tre.mnd gammel baby til å sove om kvelden?

Spirello

Anbefalte innlegg

Det må være en hel mannsalder siden, for i de senere årene har det vært mye fokus på kun å gi morsmelk i de første 5-6-7 månedene pga at det skal hjelpe barnet til ikke å utvikle allergier.

6-mndrs-regelen bestrides i enkelte fagmiljøer.

Uansett kan det være lurt å være pragmatisk i forhold til dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

20

• morsan

9

• Rith

8

• nitty-gritty

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''Slik får mødre som sliter med amming dårlig samvittighet. ''

Flytende føde trenger ikke være morsmelk - det kan godt være morsmelkerstatning.

Jeg vet forskjell på flytende og fast føde. Hva får deg til å tro noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og da jeg fikk barn var det anbefalt å fullamme til 6 mndr.

-så jeg synes 3 mndr er skrekkelig tidlig...

Ingen sannhet er så kortvarig som en vitenskapelig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet forskjell på flytende og fast føde. Hva får deg til å tro noe annet?

...at du kommer med amme-hysteri-anklager til dem som mener at man kun skal gi flytende føde frem til 4-månedersalder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

6-mndrs-regelen bestrides i enkelte fagmiljøer.

Uansett kan det være lurt å være pragmatisk i forhold til dette.

mvh

Eldstemann som fikk grøt fra han var tre måneder utviklet ikke allergier, men yngstemann som bare fikk morsmelk i flere måneder har utviklet allergi og eksem.

Så du har antageligvis rett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...at du kommer med amme-hysteri-anklager til dem som mener at man kun skal gi flytende føde frem til 4-månedersalder .

Fordi det i mitt hode er en klar sammenheng mellom forestillingen om pupp som det eneste riktige (dersom man kan amme) og tilbøyeligheten til å prøve ut alternativer.

Derfor tror jeg PieLill sitt forslag blir så kontant avvist av noen personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du bør enten ta henne opp straks hun begynner å surve eller ikke ta henne opp i det hele tatt.''

Synes det er helt hjerterått å tilrå at en 3 måneders gammel baby skal ligge og gråte alene, altså. Hva slags grunnleggende tillit skal barnet få til verden, da?

Ser at dette kan missforstås. Det var altså ikke en anbefaling om å la ungen vræle. Trådstarter var ganske klar på at det var uaktuelt.

Det jeg mente å si var at man ikke bør vente til ungen gallskriker før man tar h*n opp. Da lærer barnet at det må hysterivræle seg til ting. Bedre å heller være tidlig ute når barnet begynner å klynke.

Altså om du vet at du kommer til å ende opp med å ta opp barnet, gjør det før ungen er hysterisk. Eller la være å i det hele tatt forsøke å gjennomføre leggerutiner som ikke kommer til å fungere.

mvh

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Ser at dette kan missforstås. Det var altså ikke en anbefaling om å la ungen vræle. Trådstarter var ganske klar på at det var uaktuelt.

Det jeg mente å si var at man ikke bør vente til ungen gallskriker før man tar h*n opp. Da lærer barnet at det må hysterivræle seg til ting. Bedre å heller være tidlig ute når barnet begynner å klynke.

Altså om du vet at du kommer til å ende opp med å ta opp barnet, gjør det før ungen er hysterisk. Eller la være å i det hele tatt forsøke å gjennomføre leggerutiner som ikke kommer til å fungere.

mvh

mvh

''Bedre å heller være tidlig ute når barnet begynner å klynke.''

Da er det mye enklere å roe barnet enn når

''ungen er hysterisk''

Og alt blir mye mer harmonisk for både mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det i mitt hode er en klar sammenheng mellom forestillingen om pupp som det eneste riktige (dersom man kan amme) og tilbøyeligheten til å prøve ut alternativer.

Derfor tror jeg PieLill sitt forslag blir så kontant avvist av noen personer.

Fordi du har den innstillingen du har, tillegger du folk meninger de ikke nødvendigvis har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

mvh

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bedre å heller være tidlig ute når barnet begynner å klynke.''

Da er det mye enklere å roe barnet enn når

''ungen er hysterisk''

Og alt blir mye mer harmonisk for både mor og barn.

Og ungen lærer at man ikke trenger å dra fram de største kanonene for de minste tingene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer henne ret før hun legges. Hun får vanligvis ikke flaske, kun hvis jeg ikke har vært hjemme eller har tatt par glass vin. Da ammer jeg ikke henne før om natten, eller kl. 6.30, selv om jeg ikke merker at jeg har drukket. men vanligvis så fullammer jeg, Er to ganger jeg ikke har vært hjemme, og far har gitt mm på flaske, og da har hun sovet lenger.. en gang 9 timer!!! Sjekket henne flere ganger den natta, hehe.. har hendt hun har sovet 6 timer på amming. Men som sagt gjør det ikke noe å amme en gang eller to om natta, bare vi får lagt henne tidligere enn 12.

Vet hun bare er tre mnd, men mange jeg kjenner får barna i seng kl. 19-20 (samme alder).

''Vet hun bare er tre mnd, men mange jeg kjenner får barna i seng kl. 19-20 (samme alder).''

Og noen har unger som vræler døgnet rundt (samme alder).

;-)

Jeg tror du lager masse unødig pes ved å henge deg opp i klokka i stedet for å forsøke å få det til å fungere best mulig med det utgangspunktet du har.

Enkelte barn, ikke minst de kronisk selskapssyke, lar seg ikke så lett klokkifisere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Vet hun bare er tre mnd, men mange jeg kjenner får barna i seng kl. 19-20 (samme alder).''

Og noen har unger som vræler døgnet rundt (samme alder).

;-)

Jeg tror du lager masse unødig pes ved å henge deg opp i klokka i stedet for å forsøke å få det til å fungere best mulig med det utgangspunktet du har.

Enkelte barn, ikke minst de kronisk selskapssyke, lar seg ikke så lett klokkifisere.

mvh

''Og noen har unger som vræler døgnet rundt (samme alder).

;-)''

Det hadde jeg :/

Tror ikke min førstefødte sov mer enn to timer i strekk før han var tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri gitt henne mme, og har ikke lite melk, Hun sov lenge når faren ga henne flaske med morsmelk (pumpa). For hun sovner ved brystet. Så i kveld skal vi prøve å gi flaske, for virker som hun får i sge mer da..

Litt irriterendeja, hehe.. :) Jeg var heldig med sovinga til førstemann da, og skal nok få frøkna i rutiner også etterhvert. :) men hun er jo ennå liten.. men hadde vært deilig med bittelitt kveld alene før vi legger oss, så str jeg heller opp en gang elkstra om natta.

''Hun sov lenge når faren ga henne flaske med morsmelk (pumpa). ''

Det hender ikke så rent sjeldent at det går bedre for far å få småtassene til å roe seg og sove enn når Mamma med stor M er til stedet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun sov lenge når faren ga henne flaske med morsmelk (pumpa). ''

Det hender ikke så rent sjeldent at det går bedre for far å få småtassene til å roe seg og sove enn når Mamma med stor M er til stedet.

mvh

Det skjer hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg hadde også slike venner, som hadde babyer som sovnet kl. 8, og gjerne sov hele natten også.''

He-he, irriterende med sånne venner ;-)

Jeg syntes bare det ble irriterende når de forsøkte å lære meg hvordan jeg skulle få mine barn til å bli like flinke.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at man _skal_ la 3 mndr babyer ligge å gråte.

Men om man ikke vil gjøre det blir det naturlig nok mindre søvn.

Jeg mener også det er bedre å ta barna når de begynner å klage framfor å vente til de vræler, når man vet det blir resultatet.

mvh

Ja og mindre søvn må påregnes i den perioden.

Der er jeg enig, de skal ikke vennes til at de må skrike alt de kan for å få dekket sine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og mindre søvn må påregnes i den perioden.

Der er jeg enig, de skal ikke vennes til at de må skrike alt de kan for å få dekket sine behov.

''Der er jeg enig, de skal ikke vennes til at de må skrike alt de kan for å få dekket sine behov.''

En slik framgangsmåte kan jo også være opptakten til inngrodde vaner med å skrike seg til ting. Bedre at barna blir vant med at enten får de innvilget ganske kjapt eller så får de ikke noe. I tre mndrs alder bør det være tung overvekt av innvilgelse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest la henne slumre i sofaen sammen med dere

Hvis baby roer seg greit på fanget deres eller ved siden av dere i sofaen om kvelden, og dere synes det er greit, så ville jeg latt henne gjøre det og så lagt henne samtidig med deg.

De får hun noen ekstra påfyllinger med pupp, og så sover hun kanskje litt lenger før hun vekker deg for førset nattmåltid.

Mine har hatt perioder rundt den alderen, hvor de har ligget ved puppen nesten sammenhengende hele kvelden.

Med babyer så er mitt råd å ta utgangspunkt i det som fungerer bra, og lage rutiner av det. Og bruke minst mulig energi på å lage systemer, fordi alt endrer seg så fort likevel, mht søvnbehov, matbehov, evne til å spise mye mat / melk på en gang osv.

Med en gang du oppdager at noe er en rutine som funker ganske godt, så hold på den så lenge det varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...