nitty-gritty Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Fordi det i mitt hode er en klar sammenheng mellom forestillingen om pupp som det eneste riktige (dersom man kan amme) og tilbøyeligheten til å prøve ut alternativer. Derfor tror jeg PieLill sitt forslag blir så kontant avvist av noen personer. Nå er begge barna mine flasket opp på MME, så det har ingenting med saken å gjøre. Jeg ser bare ingen grunn til å presse ned alderen på fast føde. Barnet har ikke behov for slik mat i den alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 ''Der er jeg enig, de skal ikke vennes til at de må skrike alt de kan for å få dekket sine behov.'' En slik framgangsmåte kan jo også være opptakten til inngrodde vaner med å skrike seg til ting. Bedre at barna blir vant med at enten får de innvilget ganske kjapt eller så får de ikke noe. I tre mndrs alder bør det være tung overvekt av innvilgelse. mvh Ja, du fortsatte der jeg slapp. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Ja, du fortsatte der jeg slapp. Enig. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Nå er begge barna mine flasket opp på MME, så det har ingenting med saken å gjøre. Jeg ser bare ingen grunn til å presse ned alderen på fast føde. Barnet har ikke behov for slik mat i den alderen. ''Jeg ser bare ingen grunn til å presse ned alderen på fast føde. Barnet har ikke behov for slik mat i den alderen.'' Mitt mål er ikke å "presse ned alderen" på generelt grunnlag. Derimot har jeg stor sans for å tenke praktisk og pragmatisk. Vi må også ta i betraktning at barns matbehov i den alderen kan variere. Litt grøtpulver blandet med MM(E) til en tynn velling, gjør ingen skade og kan gi bedre søvn for store og små. Dermed kan det være vel verdt et forsøk. For øvrig hevdes det fra en del forskerhold at 6 mndr er for sent å begynne med annet enn MM(E). De hevder at barnet får en dårligere tilvenning til ulike smaker og (om man ammer) får mindre tid til å vende seg til annen med fordelene av morsmelk til stedet. Jeg er spent på om vår rådgivende helsemyndigheter noen gang kommer til å ta høyde for at mennesker er forskjellige i sine anbefalinger og bli en smule mindre bastante. Blir litt komisk når det som er et must det ene året, blir skrekkelig det neste, for så å bli en god idé igjen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hvis baby roer seg greit på fanget deres eller ved siden av dere i sofaen om kvelden, og dere synes det er greit, så ville jeg latt henne gjøre det og så lagt henne samtidig med deg. De får hun noen ekstra påfyllinger med pupp, og så sover hun kanskje litt lenger før hun vekker deg for førset nattmåltid. Mine har hatt perioder rundt den alderen, hvor de har ligget ved puppen nesten sammenhengende hele kvelden. Med babyer så er mitt råd å ta utgangspunkt i det som fungerer bra, og lage rutiner av det. Og bruke minst mulig energi på å lage systemer, fordi alt endrer seg så fort likevel, mht søvnbehov, matbehov, evne til å spise mye mat / melk på en gang osv. Med en gang du oppdager at noe er en rutine som funker ganske godt, så hold på den så lenge det varer. ''Med babyer så er mitt råd å ta utgangspunkt i det som fungerer bra, og lage rutiner av det. Og bruke minst mulig energi på å lage systemer, fordi alt endrer seg så fort likevel, mht søvnbehov, matbehov, evne til å spise mye mat / melk på en gang osv. Med en gang du oppdager at noe er en rutine som funker ganske godt, så hold på den så lenge det varer.'' Vel talt! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Ser at dette kan missforstås. Det var altså ikke en anbefaling om å la ungen vræle. Trådstarter var ganske klar på at det var uaktuelt. Det jeg mente å si var at man ikke bør vente til ungen gallskriker før man tar h*n opp. Da lærer barnet at det må hysterivræle seg til ting. Bedre å heller være tidlig ute når barnet begynner å klynke. Altså om du vet at du kommer til å ende opp med å ta opp barnet, gjør det før ungen er hysterisk. Eller la være å i det hele tatt forsøke å gjennomføre leggerutiner som ikke kommer til å fungere. mvh mvh Ah, da er jeg med deg. Jeg ble jo litt i stuss, for det ligner ikke deg å gi råd jeg er totalt uenig i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 ''Jeg ser bare ingen grunn til å presse ned alderen på fast føde. Barnet har ikke behov for slik mat i den alderen.'' Mitt mål er ikke å "presse ned alderen" på generelt grunnlag. Derimot har jeg stor sans for å tenke praktisk og pragmatisk. Vi må også ta i betraktning at barns matbehov i den alderen kan variere. Litt grøtpulver blandet med MM(E) til en tynn velling, gjør ingen skade og kan gi bedre søvn for store og små. Dermed kan det være vel verdt et forsøk. For øvrig hevdes det fra en del forskerhold at 6 mndr er for sent å begynne med annet enn MM(E). De hevder at barnet får en dårligere tilvenning til ulike smaker og (om man ammer) får mindre tid til å vende seg til annen med fordelene av morsmelk til stedet. Jeg er spent på om vår rådgivende helsemyndigheter noen gang kommer til å ta høyde for at mennesker er forskjellige i sine anbefalinger og bli en smule mindre bastante. Blir litt komisk når det som er et must det ene året, blir skrekkelig det neste, for så å bli en god idé igjen. mvh Jeg begynte med velling tidlig med et barn og all fast føde svært sent med et annet. Nettopp på grunn av ulike behov. Men jeg synes faktisk ikke at et spedbarn som er litt urolig på kvelden skal begynne med fast føde fordi foreldrene vil ha alenetiden sin. Det er helt normalt at en 3 måneder gammel baby ikke aksepterer en leggetid klokka 7. Mener jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hvis baby roer seg greit på fanget deres eller ved siden av dere i sofaen om kvelden, og dere synes det er greit, så ville jeg latt henne gjøre det og så lagt henne samtidig med deg. De får hun noen ekstra påfyllinger med pupp, og så sover hun kanskje litt lenger før hun vekker deg for førset nattmåltid. Mine har hatt perioder rundt den alderen, hvor de har ligget ved puppen nesten sammenhengende hele kvelden. Med babyer så er mitt råd å ta utgangspunkt i det som fungerer bra, og lage rutiner av det. Og bruke minst mulig energi på å lage systemer, fordi alt endrer seg så fort likevel, mht søvnbehov, matbehov, evne til å spise mye mat / melk på en gang osv. Med en gang du oppdager at noe er en rutine som funker ganske godt, så hold på den så lenge det varer. '' Og bruke minst mulig energi på å lage systemer, fordi alt endrer seg så fort likevel, mht søvnbehov, matbehov, evne til å spise mye mat / melk på en gang osv.'' Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg begynte med velling tidlig med et barn og all fast føde svært sent med et annet. Nettopp på grunn av ulike behov. Men jeg synes faktisk ikke at et spedbarn som er litt urolig på kvelden skal begynne med fast føde fordi foreldrene vil ha alenetiden sin. Det er helt normalt at en 3 måneder gammel baby ikke aksepterer en leggetid klokka 7. Mener jeg ''Det er helt normalt at en 3 måneder gammel baby ikke aksepterer en leggetid klokka 7. Mener jeg :)'' Enig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Ah, da er jeg med deg. Jeg ble jo litt i stuss, for det ligner ikke deg å gi råd jeg er totalt uenig i. Det var nesten så jeg reagerte mer på at jeg var uenig i Pielills råd enn at jeg faktisk var uenig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Det var nesten så jeg reagerte mer på at jeg var uenig i Pielills råd enn at jeg faktisk var uenig. Hehe, nemlig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg begynte med velling tidlig med et barn og all fast føde svært sent med et annet. Nettopp på grunn av ulike behov. Men jeg synes faktisk ikke at et spedbarn som er litt urolig på kvelden skal begynne med fast føde fordi foreldrene vil ha alenetiden sin. Det er helt normalt at en 3 måneder gammel baby ikke aksepterer en leggetid klokka 7. Mener jeg Du får det til å høres religiøst dramatisk ut. Litt grøtpulver i melken kan ikke helt kvalifisere som fast føde og vil ikke skade barnet i det hele tatt. Derimot kan man risikere at mor får bedre nattesøvn, selv om man ikke med to teskjeer grøtpulver kan regne med å klarer og fremskynde leggetidspunktet med 5 timer slik du påstår. Er litt usikker på når se-totalt-bort-fra-mors-behov-teologien kom inn i spebarnsomsorgen. Men den står tydelig sterkt etter som forslag om noen teskjeer grøtpulver eller en et par munnfuller banan kan vekke slik forargelse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Det var nesten så jeg reagerte mer på at jeg var uenig i Pielills råd enn at jeg faktisk var uenig. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Du får det til å høres religiøst dramatisk ut. Litt grøtpulver i melken kan ikke helt kvalifisere som fast føde og vil ikke skade barnet i det hele tatt. Derimot kan man risikere at mor får bedre nattesøvn, selv om man ikke med to teskjeer grøtpulver kan regne med å klarer og fremskynde leggetidspunktet med 5 timer slik du påstår. Er litt usikker på når se-totalt-bort-fra-mors-behov-teologien kom inn i spebarnsomsorgen. Men den står tydelig sterkt etter som forslag om noen teskjeer grøtpulver eller en et par munnfuller banan kan vekke slik forargelse. mvh Nå overdriver du reaksjonene du har fått for å undergrave andres mening som hysteriske. Jeg synes ikke noe tyder på at dette spedbarnet trenger fast føde. Så får vi heller være uenige om spedbarns signaler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Nå overdriver du reaksjonene du har fått for å undergrave andres mening som hysteriske. Jeg synes ikke noe tyder på at dette spedbarnet trenger fast føde. Så får vi heller være uenige om spedbarns signaler. ''Jeg synes ikke noe tyder på at dette spedbarnet trenger fast føde. Så får vi heller være uenige om spedbarns signaler. '' Enig. Snarere tvert i mot, tenker jeg. Barn på 3 mnd gråter vel ofte om kvelden pga. magevondt og uferdig fordøyelse, og da kan det bli verre med fast føde... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg ammer henne ret før hun legges. Hun får vanligvis ikke flaske, kun hvis jeg ikke har vært hjemme eller har tatt par glass vin. Da ammer jeg ikke henne før om natten, eller kl. 6.30, selv om jeg ikke merker at jeg har drukket. men vanligvis så fullammer jeg, Er to ganger jeg ikke har vært hjemme, og far har gitt mm på flaske, og da har hun sovet lenger.. en gang 9 timer!!! Sjekket henne flere ganger den natta, hehe.. har hendt hun har sovet 6 timer på amming. Men som sagt gjør det ikke noe å amme en gang eller to om natta, bare vi får lagt henne tidligere enn 12. Vet hun bare er tre mnd, men mange jeg kjenner får barna i seng kl. 19-20 (samme alder). Når de er tre mnd, tror jeg det er mer normalt at de sovner etter kl. 22 enn rundt kl. 19. Synes ikke du skal tenke på det som "å få barna i seng". Det er veldig begrenset hvor mye du kan få en på 2 - 4 mnd til å fravike sin egen rytme. Men det kan komme til å forandre seg mange ganger i de _neste_ tre månedene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 ''Langsomt med sikkert ble kveldene våre uten barn lenger og lenger. '' Ja, husker det der, selv om det er noen år siden nå. Og nå blir kveldene kortere og kortere ;-) Sukk, ja - det går mot det her også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Nå overdriver du reaksjonene du har fått for å undergrave andres mening som hysteriske. Jeg synes ikke noe tyder på at dette spedbarnet trenger fast føde. Så får vi heller være uenige om spedbarns signaler. Jeg har ikke kallt hverken deg eller andre hysteriske. Men jeg opplever en del av responsen jeg har fått på grensen til frenetisk og fanatisk både pga overdrivelser og dømmende holdninger. For en generasjon eller to siden var de langt flinkere til å våge og tenke løsninger som gangner både mor og barn. Nå er en slik tankegang nærmest tabu. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg har ikke kallt hverken deg eller andre hysteriske. Men jeg opplever en del av responsen jeg har fått på grensen til frenetisk og fanatisk både pga overdrivelser og dømmende holdninger. For en generasjon eller to siden var de langt flinkere til å våge og tenke løsninger som gangner både mor og barn. Nå er en slik tankegang nærmest tabu. mvh Som sagt betviler jeg at din løsning er en løsning. Det er heller ekstra pes for umodne tarmer. I tillegg sier jo Spirello at hun har nok melk. Det er ingen grunn til å gjøre dette til en "mamma trenger også noe!" diskusjon. Ingen har sagt i mot det. Nå er vel neppe Spirello så veldig lidende (hun framstår som hun tar det hele med ganske stor ro, selv om hun skulle ønsket seg det annerledes), ei heller virker det som datteren er i en periode hvor hun trenger noe annet enn morsmelk. Derfor er jeg i mot ditt råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Som sagt betviler jeg at din løsning er en løsning. Det er heller ekstra pes for umodne tarmer. I tillegg sier jo Spirello at hun har nok melk. Det er ingen grunn til å gjøre dette til en "mamma trenger også noe!" diskusjon. Ingen har sagt i mot det. Nå er vel neppe Spirello så veldig lidende (hun framstår som hun tar det hele med ganske stor ro, selv om hun skulle ønsket seg det annerledes), ei heller virker det som datteren er i en periode hvor hun trenger noe annet enn morsmelk. Derfor er jeg i mot ditt råd. Jeg stusser på at du kategorisk fastslår at trådstarters behov for litt mer kveldsro ikke er tilstrekkelig stort til at man så mye som kan vurdere og blande _litt_ grøtpulver i melken. Barnet blir ikke ireversibelt vellingskadd av å forsøke. Trådstarter er garanter i stand til å gjøre en kost-nyttevurdering om hva som er best for dem. Jeg strever bare med å se at dette er så grusomt som du får det til å låte. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.