Gå til innhold

Fem om dagen

nitty-gritty

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

10

• Colette

3

• tonie

2

• Rith

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg får ikke i henne 5 om dagen, men kanskje 3, noen ganger 4. Hun elsker epler og gulrøtter, så det er stort sett det det går i.

Ja, det blir det samme her. En frukt og kanskje to porsjoner grønnsaker. Og da er (hjemmelaget) tomatsaus og slikt medregnet.

Jeg har litt dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke, og jeg orker ikke mase med det heller.

Er nok ikke hver dag hun spiser en om dagen en gang.

Hun spiser kanskje noen druer, minigulrøtter, sukkererter el.

Er ikke glad i kokte grønnsaker, men wok går ned.

Jeg har planer om å finne frem igjen smoothiemaker'n, det tror jeg er tingen. Bare å putte fem oppi og gi til frokost. Det hørtes enkelt ut, og jeg håper det blir så enkelt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er langt fra hver dag det går. Juice og tomat i pastasaus er de enkleste, cherrytomater og agurkbiter også. Frukt i nistepakken (drue, eple banan eller appelsin). Det ene barnet liker rå gulrot, det andre liker kokt... Tipper tre om dagen er normalen, med en overvekt av frukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende vaner funket hos oss:

* to - tre grønnsaker til middag (ofte poteter + to typer grønnsaker)

* Skrellet frukt eller grønnsaker (som regel gulrot men også kålrabi, eple el.l) i matboksen hver eneste dag

* Oppskåret fruktbiter til barnetv eller etter kvelds - ble alltis spist når de var oppskåret

* Smoothie (også suksess på glass som skolemat-dessert)

Nå er jr 15 og forsyner seg på eget initiativ av frukt som vi alltid har lett tilgjengelig i skål på spisebordet. Funker forsåvidt som fjell på pappa'n også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi greier ikke hver dag alle 5, men siden jeg ikke er satt opp med så mye dårlig samvittighet, må jeg bruke den til noe annet. :-)

Stort sett blir det juice til frokost, frukt i matpakka, potet + 1-2 grønnsaker til middag og en frukt til kvelds.

Det er noen grenser for hva unger kan spise, og vårt fokus er at alle måltider skal spises og at sukkermengden skal være på et minimum i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende vaner funket hos oss:

* to - tre grønnsaker til middag (ofte poteter + to typer grønnsaker)

* Skrellet frukt eller grønnsaker (som regel gulrot men også kålrabi, eple el.l) i matboksen hver eneste dag

* Oppskåret fruktbiter til barnetv eller etter kvelds - ble alltis spist når de var oppskåret

* Smoothie (også suksess på glass som skolemat-dessert)

Nå er jr 15 og forsyner seg på eget initiativ av frukt som vi alltid har lett tilgjengelig i skål på spisebordet. Funker forsåvidt som fjell på pappa'n også ;-)

Poteter regnes ikke blant fem om dagen.

Det er vel også slik at man skal ha to porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker?

Synes det er ganske vanskelig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser jentene:

En porsjon frukt (eks 1/2 eple) til "dessert" til frokosten.

De har mye frukt og grønnsaker med på skolen, minst 3 typer, hvorav det omtrent alltid er cherrytomater og agurk i staver, og så f.eks paprika, druer, eple, mandariner, nøtter (teller nøtter?). Jeg skreller og skjærer opp hvor mulig, da sklir mer ned. ;-)

Grønnsaker til middag.

Frukt etter kveldsmat.

Jeg tror faktisk vi er innenfor de anbefalte 5 de fleste dagene. Dvs ungene er det. Det er verre med hu mor.... ;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder altså ikke fintelle sånne ting, men prøver å sørge for at de får i seg litt av hvert, sånn jevnt over. Jeg har én altetende unge som det ikke er noen matmessige utfordringer med, og én som liker veldig, veldig få ting, og der må jeg være litt mer listig og bevisst på sammensetningen.

De drikker et glass appelsinjuice til frokost. Har med seg en frukt og en selvvalgt type grønnsak i matboksen for lunsj. Hvis de er sultne før middag, får de knaske på en eller annen grønnsak eller frukt (gulrotbit, eplebit el.l), og har de noe grønnsakstilbehør blant det vi har til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

Er det virkelig noen som prøver å få til 5 om dagen? Nå ble jeg imponert. Jeg tar det kostholdsrådet som et tips om at frukt og grønsaker er sunt. Men stresser ikke med det. Jeg ser det som en utopi å skulle spise så mye fisk som er anbefalt også. Man får gjøre så godt man kan, uten å lage stress og dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som prøver å få til 5 om dagen? Nå ble jeg imponert. Jeg tar det kostholdsrådet som et tips om at frukt og grønsaker er sunt. Men stresser ikke med det. Jeg ser det som en utopi å skulle spise så mye fisk som er anbefalt også. Man får gjøre så godt man kan, uten å lage stress og dårlig samvittighet.

Jeg får jo godt til 5 om dagen for meg selv, så da må det jo la seg gjøre for barn også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Jeg får jo godt til 5 om dagen for meg selv, så da må det jo la seg gjøre for barn også :)

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke får det til for egen del. Jeg er i grunnen fornøyd om jeg har spist grønnsaker eller en frukt en dag. Noe som slett ikke alltid er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke ta dette som kritikk, for det er det ikke, bare et nysgjerrig spørsmål: Hvorfor er det utopi å spise så mye fisk som det blir tilrådd?

(Vi driver ikke å teller og måler til daglig vi heller altså, bare så det er sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paprika/agurk på brødskiva til frokost.

Salat til lunsj, evt. middagsrester med grønnsaker, evt. gulrot/kålrot/blomkål etc. i matpakka.

Grønnsaker til middagen.

Frukt til dessert.

Noe grønt sammen med kveldsmaten.

Vips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paprika/agurk på brødskiva til frokost.

Salat til lunsj, evt. middagsrester med grønnsaker, evt. gulrot/kålrot/blomkål etc. i matpakka.

Grønnsaker til middagen.

Frukt til dessert.

Noe grønt sammen med kveldsmaten.

Vips :)

Gir du dette hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du dette hver dag?

Veeel, jentene lager egen frokost og egne matpakker. Jeg oppfordrer til å ha med noe grønt, og vet de gjør det ofte - men ikke alltid.

Frukt til dessert blir det veldig ofte - men desserten kan komme til litt vilkårlige tider på døgnet...

Vi har så og si alltid grønnsaker i en eller annen form til middag. Kokt eller rå.

Ellers er jeg velsignet med unger som elsker frukt og grønt i den grad at vi må begrense dem - så det er i grunnen ikke så vanskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...