Gå til innhold

Fem om dagen

nitty-gritty

Anbefalte innlegg

Veeel, jentene lager egen frokost og egne matpakker. Jeg oppfordrer til å ha med noe grønt, og vet de gjør det ofte - men ikke alltid.

Frukt til dessert blir det veldig ofte - men desserten kan komme til litt vilkårlige tider på døgnet...

Vi har så og si alltid grønnsaker i en eller annen form til middag. Kokt eller rå.

Ellers er jeg velsignet med unger som elsker frukt og grønt i den grad at vi må begrense dem - så det er i grunnen ikke så vanskelig :)

Det er bra :)

Her er det nesten alltid grøt til frokost, for det er hva som blir spist. Det er alltid en frukt og litt grønnsaker i lunsjboksen, deretter litt grønnsaker ved siden av brødskiva hjemme og selvfølgelig til middag.

Det er sikkert greit nok, men jeg synes det er vanskelig å komme opp i mengder, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

10

• Colette

3

• tonie

2

• Rith

2

Mest aktive i denne tråden

Henger meg ikke så opp i antall porsjoner jeg, men de har med seg frukt/grønnsak i matpakken hver dag, får 1 frukt på skolen og vi har stort sett alltid middag med grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Absolutt ikke.

Hos oss begrenser det seg til frukten de får på skolen og grønnsakene vi nesten bestandig har til middag. Ikke så sjelden har vi litt druer, bær eller anne frukt utenom, men ikke hver dag. Juice til frokost i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEM!?

*tørker lattertårer*

her er det evig nok styr med en bitteliten dose pr dag. Tilogmed skolefrukten kommer som oftest urørt hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en måte å få det til på: å kline alt i en moser, helle det i et glass og trøkke det ned i ganen på småttissene. Hvem faen gidder det?

En agurkskive teller forresten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene får med seg eple på skolen og guttungen får gulrot i tillegg, jentungen drikker et par glass eplejuice. Prøver å ha grønnsaker til middagen, men det er ikke alltid det passer da. Nei, de spiser absolutt ikke fem om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine to har ofte (men ikke alltid) med seg noe frukt eller grønt i matpakka (paprika, cherrytomater, gulrot, eplebåter, mandarin, druer) - I tillegg får de skolefrukt.

Til middag har vi alltid 2-3 ulike sorter grønnsaker (kokte eller rå i salat) og begge våre er glade i grønnsaker, så det går greit.

I tillegg er det som regel (men fortsatt ikke alltid) 1/2-1 frukt i forbindelse med kveldsmaten.

I tillegg kommer drikkejuice og smoothie noen ganger i uka.

Tror likevel ikke at det blir 5 om dagen HVER dag, men inntaket er nok ikke så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite glass juice til frokost.

Frukt og grønt i matpakka i tillegg til skolefrukten.

Minst en type grønnsaker til middag. Lager f.eks pastasaus fra scratch, og da lurer jeg i både det ene og det andre. Går kjempekjapt å rive grønnsakene på rivjern får de blankes i panna.

Smoothie til kveldsmat. Lages på frosne jordbær, annen fersk frukt som passer til hvi jeg har noe som bør brukes opp (man tager hva man haver!), lettyoghurt og litt juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en måte å få det til på: å kline alt i en moser, helle det i et glass og trøkke det ned i ganen på småttissene. Hvem faen gidder det?

En agurkskive teller forresten ikke.

Haha skummet lett over og byttet om Li med Bo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten er lett - eh - ihvertfall lettest, hun får juice til frokost, frukt eller grønt med i matboksen i barnehagen i tillegg til at de har fruktordning der, og spiser opp grønnsakene før det andre til middag.

Tenåringen spiser det hun selv har lyst på :-/ Men hun er i det minste glad i mye rar og merkelig mat, så selv om sukkerinnholdet preges av klassekamerater og en kropp i vekst tror jeg hun kommer relativt godt utav det, sånn stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter regnes ikke blant fem om dagen.

Det er vel også slik at man skal ha to porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker?

Synes det er ganske vanskelig å få til.

Definisjoner er jo alltid subjektive, og i mitt hode er "fem om dagen" et veiledende bilde på ca hvilken mengde grønnsaker og frukt som dekker dagsbehovet. Fem frukt gjør altså ikke susen, ei heller 10 poteter, men om det blir fire en dag eller seks en annen er det helt ok selvfølgelig. Greia er at vi skal vite sånn ca hvilken mengde kroppen har jevnt behov for.

Her i huset er vi heldigvis friske og normalvektige, og trenger ikke bry oss hvilken retning karbo eller Gi- vinden blåser. Derfor er potet (og andre rotfrukter) for oss en ok kilde til B- og C-vitamin, og et opplysningskontor her eller en slankeekspert der endrer ikke vår praksis der gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjoner er jo alltid subjektive, og i mitt hode er "fem om dagen" et veiledende bilde på ca hvilken mengde grønnsaker og frukt som dekker dagsbehovet. Fem frukt gjør altså ikke susen, ei heller 10 poteter, men om det blir fire en dag eller seks en annen er det helt ok selvfølgelig. Greia er at vi skal vite sånn ca hvilken mengde kroppen har jevnt behov for.

Her i huset er vi heldigvis friske og normalvektige, og trenger ikke bry oss hvilken retning karbo eller Gi- vinden blåser. Derfor er potet (og andre rotfrukter) for oss en ok kilde til B- og C-vitamin, og et opplysningskontor her eller en slankeekspert der endrer ikke vår praksis der gitt :)

Det var en fin tankerekke, men jeg snakker altså (i denne tråden) om anbefalingene fra offisielt hold og hvor mange av oss som faktisk når målet (og hvordan man da eventuelt gjør det) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin tankerekke, men jeg snakker altså (i denne tråden) om anbefalingene fra offisielt hold og hvor mange av oss som faktisk når målet (og hvordan man da eventuelt gjør det) :)

I hovedinnlegget spurte du hvordan vi fikk i ungene fem posjoner frukt/ grønt, jeg trodde du var ute etter tips. Jr er 15, dengang han var liten var potet en av de fem - det er først nå nylig at det offentlige har definert potet utenfor.

Skal jeg driste meg til å titte i spåkula gjetter jeg at poteten evt er tilbake på lista om et par år, evt at den har fått følge av gulrot/ kålrabi/ banan/ druer eller annen frukt/ grønt med høi gi eller whatever som er i vinden da. Jeg støtter Ingrid Espelid Hovig i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hovedinnlegget spurte du hvordan vi fikk i ungene fem posjoner frukt/ grønt, jeg trodde du var ute etter tips. Jr er 15, dengang han var liten var potet en av de fem - det er først nå nylig at det offentlige har definert potet utenfor.

Skal jeg driste meg til å titte i spåkula gjetter jeg at poteten evt er tilbake på lista om et par år, evt at den har fått følge av gulrot/ kålrabi/ banan/ druer eller annen frukt/ grønt med høi gi eller whatever som er i vinden da. Jeg støtter Ingrid Espelid Hovig i denne saken.

Vel, tips til hvordan man eventuelt kan følge statens råd for ernæring uten å tvangsfore ungene til hvert eneste måltid :)

Men jeg ser at mange inkluderer ganske mye frukt (og poteter), så da er det jo langt lettere. Jeg vil helst ikke gi mer enn en frukt om dagen, men jeg skal innføre litt bær i tillegg, tenker jeg.

Som deg tror jeg nok det viktigste er at man vet at frukt og grønnsaker er god ernæring og at man tilbyr sunn mat til hvert måltid. Det er allikevel interessant å høre om flere finner det vanskelig å leve opp til denne standaren,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tips til hvordan man eventuelt kan følge statens råd for ernæring uten å tvangsfore ungene til hvert eneste måltid :)

Men jeg ser at mange inkluderer ganske mye frukt (og poteter), så da er det jo langt lettere. Jeg vil helst ikke gi mer enn en frukt om dagen, men jeg skal innføre litt bær i tillegg, tenker jeg.

Som deg tror jeg nok det viktigste er at man vet at frukt og grønnsaker er god ernæring og at man tilbyr sunn mat til hvert måltid. Det er allikevel interessant å høre om flere finner det vanskelig å leve opp til denne standaren,

Viktig det du sier om tvangsforing, og det er der jeg tenker at det er greit å tenke fem om dagen som veiledende. Jr var 19 kg da han begynte på skolen han, i dag er han en laaa-a-ang slåp på 181 og 70 kg. Det sier seg selv at et halvt eple i matboksen var noe annet for kroppen hans dengang enn nå :)

Men for vår del var altså det om funket best oppskjært i staver i matboksen + til kvelds, smootie og masse variert grønt til middag. Med unntak av oppskjært i staver i matboksen funker dette ennå, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig det du sier om tvangsforing, og det er der jeg tenker at det er greit å tenke fem om dagen som veiledende. Jr var 19 kg da han begynte på skolen han, i dag er han en laaa-a-ang slåp på 181 og 70 kg. Det sier seg selv at et halvt eple i matboksen var noe annet for kroppen hans dengang enn nå :)

Men for vår del var altså det om funket best oppskjært i staver i matboksen + til kvelds, smootie og masse variert grønt til middag. Med unntak av oppskjært i staver i matboksen funker dette ennå, hehe...

Ja, det er slik jeg forsøker å gjøre det :)

Gutten min er ikke spesielt glad i middag generelt, så jeg sliter litt der. Et par dager i uka ender han opp med eggerøre, omelett eller brødskiver med ost og rå grønnsaker ved siden av. Jeg skal ta tak i det nå, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke i de fem om dagen og ikke orker jeg å kave med det heller. Vi drikker mye smoothie og eller står det frukt fremme nesten hele tiden. De spiser litt druer, litt eple og banan, men fem o dagen? Nei, det er sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik jeg forsøker å gjøre det :)

Gutten min er ikke spesielt glad i middag generelt, så jeg sliter litt der. Et par dager i uka ender han opp med eggerøre, omelett eller brødskiver med ost og rå grønnsaker ved siden av. Jeg skal ta tak i det nå, tror jeg.

Tror vi bare kan hake av for "done as good as possible" både du og jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn og tenke tilbake på da jeg var barn. Da var det strengt forbudt og spise mer enn 1 stk. frukt pr. dag. Noe annet var sløsing og fråtsing:-) Men det førte til at jeg ble veldig lysten på frukt, siden forbuden frukt som kjent smaker best. Vi fikk en gang mye frukt fra en slektning, og da spiste jeg så mye epler at jeg fikk elveblest:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg kan ikke annet enn og tenke tilbake på da jeg var barn. Da var det strengt forbudt og spise mer enn 1 stk. frukt pr. dag. Noe annet var sløsing og fråtsing:-) Men det førte til at jeg ble veldig lysten på frukt, siden forbuden frukt som kjent smaker best. Vi fikk en gang mye frukt fra en slektning, og da spiste jeg så mye epler at jeg fikk elveblest:-(

Vet ikke hvor gammel du er eller hvor du vokste opp, men jeg følte et visst press om å spise mer frukt i barndommen - det var i hvertfall ingen begrenset ressurs. Har aldri vært noen stor fruktspiser.

Men foreldrene mine var ganske økonomiske, og det er jo en mulighet (fare) for at de hadde begrenset tigangen om jeg hev nedpå 4-5 frukter pr. dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...