Gjest 12345678901234567890 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg kan ikke annet enn og tenke tilbake på da jeg var barn. Da var det strengt forbudt og spise mer enn 1 stk. frukt pr. dag. Noe annet var sløsing og fråtsing:-) Men det førte til at jeg ble veldig lysten på frukt, siden forbuden frukt som kjent smaker best. Vi fikk en gang mye frukt fra en slektning, og da spiste jeg så mye epler at jeg fikk elveblest:-( å så da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Vet ikke hvor gammel du er eller hvor du vokste opp, men jeg følte et visst press om å spise mer frukt i barndommen - det var i hvertfall ingen begrenset ressurs. Har aldri vært noen stor fruktspiser. Men foreldrene mine var ganske økonomiske, og det er jo en mulighet (fare) for at de hadde begrenset tigangen om jeg hev nedpå 4-5 frukter pr. dag :-) Det er nok lenger siden enn da du var barn:-) Vi hadde dårlig råd, og frukt var nesten på linje med godteri. Men vi hadde middag med grønnsaker hver dag, og alltid en eller annen form for dessert. Mitt poeng var egentlig at det man nektes blir ekstra stas, mens det man skal tvinges i, fordi det er sunt, sjelden blir noen stor fristelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Det er nok lenger siden enn da du var barn:-) Vi hadde dårlig råd, og frukt var nesten på linje med godteri. Men vi hadde middag med grønnsaker hver dag, og alltid en eller annen form for dessert. Mitt poeng var egentlig at det man nektes blir ekstra stas, mens det man skal tvinges i, fordi det er sunt, sjelden blir noen stor fristelse. ''Mitt poeng var egentlig at det man nektes blir ekstra stas, mens det man skal tvinges i, fordi det er sunt, sjelden blir noen stor fristelse'' Ja, akkurat det stemmer for meg også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stine Anine Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg kan ikke annet enn og tenke tilbake på da jeg var barn. Da var det strengt forbudt og spise mer enn 1 stk. frukt pr. dag. Noe annet var sløsing og fråtsing:-) Men det førte til at jeg ble veldig lysten på frukt, siden forbuden frukt som kjent smaker best. Vi fikk en gang mye frukt fra en slektning, og da spiste jeg så mye epler at jeg fikk elveblest:-( Vi hadde det også sånn, men hver jul var det fritt fram, da hadde vi plutselig flere banankasser med frukt stående (en slektning jobbet på gartnerhallen). Søsknene mine og jeg spiste så vi ble dårlige i magen. Men det var flott! Husker godt hvordan vi lengtet etter å vinne fruktkurven på fester, det var jo hovedgevinsten! Men gulerot, kålrot, neper, bær og sukkererter var fritt fram, ihvertfall i sesongen, og vi slukte store mengder av det året rundt, mer enn mine barn spiser av slikt nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjohei Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg er ikke mor men, hva med å lage fruktsalat eller salat, eller mose grønnsaker og servere til middag, lage wraps med grønnsaker og pålegg eller gi dem juice eller mana juice. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Vi hadde det også sånn, men hver jul var det fritt fram, da hadde vi plutselig flere banankasser med frukt stående (en slektning jobbet på gartnerhallen). Søsknene mine og jeg spiste så vi ble dårlige i magen. Men det var flott! Husker godt hvordan vi lengtet etter å vinne fruktkurven på fester, det var jo hovedgevinsten! Men gulerot, kålrot, neper, bær og sukkererter var fritt fram, ihvertfall i sesongen, og vi slukte store mengder av det året rundt, mer enn mine barn spiser av slikt nå. Ja, det er merkelig hvordan tidene forandrer seg :-) Vi fikk all denne frukten hver høst fordi faren min hjalp disse fjerne slektningene med regnskap/jus.Og det var herlig norsk frukt som epler, plommer og pærer. Og da var det fritt fram:-) Jeg glemmer aldri hvor fantastisk det smakte. Jeg prøver ofte og gi et barn i familien frukt når han er her. Men det blir som regel liggende igjen halvspist. Helt til jeg fulgte rådet fra reklamen, og skjærte opp en del forskjellig frukt: banan, eple, ananas, mango, bringebær og druer, og blandet sammen. Han var henrykt, og det var "nam, kjempegodt:-)" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg er ikke mor men, hva med å lage fruktsalat eller salat, eller mose grønnsaker og servere til middag, lage wraps med grønnsaker og pålegg eller gi dem juice eller mana juice. Takk for tips Jeg unngår for mye frukt (det er uansett lett å få til i forhold til grønnsakene), men vi spiser både wraps og grønnsaksmos. Synes det går greit, med litt lokking, men det blir ikke mengder akkurat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.