Gå til innhold

Kommunen sende kopi til lokalavisen?

Anbefalte innlegg

Gjest er dette lov?

Hvis en person har sendt en klage til kommunen ang en av bedriftene i kommunen (i dette tilfelle en klage på en barnehage, med personlig opplysninger om barnet). Har kommunen da lov til, uten å spørre klageren, å sende kopi av all dokumentasjonen til lokalavisen, når lokalavisen har henvendt seg og bedt om dette? Navn på klager og på barnet er slettet, men ikke navn på barnehagen. Hvis lokalavisen skriver om saken, og især hvis barnehagen nevnes med navn, vil klager være lett å spore opp, og man vil da kunne lese om hva saken gjelder og personlige ting om barnet. Dessuten: hvordan i all verden kan lokalavisen ha fått vite om saken? Lokalavisen refererte til en overskrift på et brev, og et saksnummer, i sin henvendelse til kommunen, der lokalavisen altså ba om kopi av all dokumentasjon i saken, og fikk det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360196-kommunen-sende-kopi-til-lokalavisen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest er dette lov?

Lokalavisene pleier å scanne kommunens postjournal (som er offentlig) og plukker ut saker de synes ser interessante ut. All korrespondanse med kommunen er i utgangspunktet offentlig (hvis ikke noe annet er bestemt) og kan komme ut i avisen

"Hvis ikke noe annet er bestemt" - hvem bestemmer da? Kan den som klager selv bestemme at ting skal være utenfor offentlighet? Her gjelder det jo personlige opplysninger om et barn, og en familie som kan identifiseres!

Gjest Svarttrost

I følge offentlighetsloven har alle kommuner plikt til å gjøre tilgjengelig postlister. Her finner en bl.a. klager. Navn, adresse og telefonnummer skal være slettet.

Avisa kan lese overskriftene i postlista og så bestille saksdokumentene i det de er interessert i.

Gjest Svarttrost

"Hvis ikke noe annet er bestemt" - hvem bestemmer da? Kan den som klager selv bestemme at ting skal være utenfor offentlighet? Her gjelder det jo personlige opplysninger om et barn, og en familie som kan identifiseres!

http://www.lovdata.no/all/hl-20060519-016.html

Gjest er dette lov?

Nå har jeg sjekket kommunens postjournal på nettet. Saken det er snakk om, ligger ikke åpent på nettet, kun postnr. og overskrift. Det står eksplisitt at saken ikke er offentlig pga taushetsplikt par 13.

Hvordan kan da kommunen likevel sende dette til en avis som spør??

Annonse

Nå har jeg sjekket kommunens postjournal på nettet. Saken det er snakk om, ligger ikke åpent på nettet, kun postnr. og overskrift. Det står eksplisitt at saken ikke er offentlig pga taushetsplikt par 13.

Hvordan kan da kommunen likevel sende dette til en avis som spør??

I Norge er det sånn at alle offentlige dokumenter er offentlig tilgjengelig, med mindre annet er bestemt jfr tre lovhjemler om hva som kan og /eller skal unntas offentlighet.

Kommuner og andre offentlige instanser plikter å journalføre all korrespondanse, både den som kommer elektronisk og via papir. Denne journalen kalles en postliste, og den kan hvem som helst be om å få se, enten man er journalist eller hvem som helst andre.

Hvis man finner noe i postlista man vil se nærmere på, kan man be kommunen (eller annen offentlig instans) om å få se på dokumentet/dokumentene som følger saken. Da har de plikt til å vise journalisten (eller hvem som helst andre) disse dokumentene.

Hvis saken inneholder elementer som er unntatt offentlighet, er det opp til den offentlige instansen å bevise dette ved å vise til den rette lovhjemmelen om unntak fra offentligheten.

Det er altså ikke sånn at kommunen automatisk sender journalister slikt, men journalister undersøker disse listene for å finne saker av interesse for almennheten. Det kan imidlertid hvem som helst andre også gjøre, hvis de vil.

Gjest er dette lov?

I Norge er det sånn at alle offentlige dokumenter er offentlig tilgjengelig, med mindre annet er bestemt jfr tre lovhjemler om hva som kan og /eller skal unntas offentlighet.

Kommuner og andre offentlige instanser plikter å journalføre all korrespondanse, både den som kommer elektronisk og via papir. Denne journalen kalles en postliste, og den kan hvem som helst be om å få se, enten man er journalist eller hvem som helst andre.

Hvis man finner noe i postlista man vil se nærmere på, kan man be kommunen (eller annen offentlig instans) om å få se på dokumentet/dokumentene som følger saken. Da har de plikt til å vise journalisten (eller hvem som helst andre) disse dokumentene.

Hvis saken inneholder elementer som er unntatt offentlighet, er det opp til den offentlige instansen å bevise dette ved å vise til den rette lovhjemmelen om unntak fra offentligheten.

Det er altså ikke sånn at kommunen automatisk sender journalister slikt, men journalister undersøker disse listene for å finne saker av interesse for almennheten. Det kan imidlertid hvem som helst andre også gjøre, hvis de vil.

Ja det forstår jeg nå. Likevel, når det står eksplisitt at saken ikke er offentlig pga taushetsplikt par 13, da trodde jeg ikke at de uten videre kunne sende avisen dette på forespørsel heller?

Gjest Arkivaren

Ja det forstår jeg nå. Likevel, når det står eksplisitt at saken ikke er offentlig pga taushetsplikt par 13, da trodde jeg ikke at de uten videre kunne sende avisen dette på forespørsel heller?

Det er kun taushetsbelagte opplysninger ikke brev de ikke kan gi ut. Dersom de har fjernet alt som identifiserer deg og barnet ditt kan de gi det ut. Dersom du mener du er lett gjenkjennbar likevel må du klage til kommunen. Men jeg tenker at da må det være noe spesielt med ditt barn eks handikappet. At det kommer frem at en forelder klager, gjør vel neppe sitt til at alle kjenner igjen deg.

Offentlighetsloven er til for at vi skal kan etterprøve hva det offentlige gjør.

Gjest Arkivaren

I følge offentlighetsloven har alle kommuner plikt til å gjøre tilgjengelig postlister. Her finner en bl.a. klager. Navn, adresse og telefonnummer skal være slettet.

Avisa kan lese overskriftene i postlista og så bestille saksdokumentene i det de er interessert i.

Navn er ikke slettet med mindre det er informasjon som er unntatt offentlighet.

Gjest Arkivaren

Helt formelt er det lovverket som bestemmer. Offentlighetsloven. Men det kan jo være at de etterkommer ønsket ditt om det er begrunnet. Jeg vil tro at de har slettet alle opplysninger som identifiserer hvem dette er. Så får du økt fokus på saken din. Det er mye lettere at ting blir gjort når det er blitt en avvissak ut av det. Men ring gjerne kommunen og hør med de om du er bekymret.

Så lenge de har sensurert navn og andre personlige opplysninger, har de handlet akkurat som de har plikt til å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...